Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Afgelopen week heeft Microsoft een “Searchification” bijeenkomst georganiseerd waarbij de grootste wijzigingen sinds het bestaan van de Microsoft zoekmachine Live Search werden gepresenteerd.

Ik ontkom niet aan het gevoel dat dit een reactie is van Microsoft op de Searchology dag die Google in mei organiseerde, waarbij met name Google Universal Search werd gelanceerd.

Transparantie

Brad Goldberg, de general manager van Live Search, opende het evenement met de mededeling dat Microsoft meer transparant wil worden en dat dit Searchification evenement daar een voorbeeld van is door een kijkje in de keuken te geven.

Het kan natuurlijk nog een stapje verder, zoals Google in juni deed waarbij er een kijkje in de keuken werd gegeven van de werking van de zoekmachine van Google: Handleiding: Hoe werkt zoekmachine Google? Een kijkje in de keuken.

Achtereenvolgens werden de ontwikkelingen van de Live Search zoekmachine, de integratie van verticale zoekmachines en Microsoft webmaster tools behandeld:

Ontwikkelingen Live Search zoekmachine

Microsoft heeft aan de hand van onderzoek naar het zoekgedrag ontdekt dat 40% van de zoekopdrachten onbeantwoord blijven. De helft van de zoekopdrachten wordt verfijnd om een beter zoekresultaat te verkrijgen.

Het probleem: relevantie

Op basis van onderzoek weet Microsoft dat ruim 90%(!) van de gebruikers aangeeft dat het probleem de relevantie van de zoekresultaten betreft.

Mede daarom concentreert Microsoft zich in de nieuwe versie van Live Search op een aantal zaken waaronder:

  • Dekking: een zo groot mogelijke index
  • Zoekopdracht intentie: waar zoeken mensen precies naar?
  • Zoekopdracht verfijning: gerelateerde zoekopdrachten tonen om de zoekopdracht te verfijnen
  • Ranknet: Microsoft’s equivalent van PageRank (zie ook de PDF over RankNet)
  • Gestructureerde informatie extractie: ongestructureerde data op internet structureren en doorzoekbaar maken
  • “Rich answers”: meer soorten informatie presenteren, zoals afbeeldingen, video, nieuws, etc.

Microsoft heeft een duidelijke boodschap bij de nieuwe Live Search zoekmachine: relevantie, relevantie en relevantie. Ook is de snelheid en het uiterlijk van de zoekmachine van Microsoft veranderd.

Daarnaast worden er meer soorten informatie in de zoekresultaten gepresenteerd zoals video, afbeeldingen en lokale informatie (denk aan kaarten), zoals hieronder verder wordt toegelicht. Dit is in feite weinig origineel en ligt geheel in lijn met de Universal Search gedachte van Google.

Trends in Search

Microsoft ziet dat Search in de komende jaren sterk verandert naar een manier van navigeren over het internet. Microsoft ziet 3 trends in Search:

  • Specifiek zoeken: dit betreft zoekers die gericht zoeken naar een specifiek en snel antwoord.
    Deze zoekopdrachten komen veel voor en het gaat om korte sessies.
  • Verkennend zoeken: dit betreft zoekopdrachten zoals online winkelen, waarbij zoekers verschillende websites bezoeken en regelmatig terugkeren naar de zoekmachine.
    Deze zoekopdrachten bestaan meestal uit meerdere sessies en de zoekers laten zich veelal leiden door hun gevoel.
  • Ontdekkend zoeken: dit betreft zoekers die zonder een specifiek doel zoeken.
    Deze zoekopdrachten duren lang en bestaan vaak uit meerdere sessies, waarbij het vaak gaat om entertainment, gossip, sport en hobby’s.

In Amerika is Live Search de op twee na meest gebruikte zoekmachine. Live Search handelt 11% van alle zoekopdrachten af tegenover 23% voor Yahoo! en 56% voor Google. Microsoft weet dat het een inhaalslag moet gaan maken en deze grote wijziging is daar een eerste goede stap voor.

In Nederland wordt Live Search door 1% van de mensen het meest gebruikt, wat helaas bijna te verwaarlozen is. Zie voor meer informatie en achtergronden het uitgebreide marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007.

Integratie verticale zoekmachines

De analogie mag inmiddels duidelijk zijn: de nieuwe Live Search is Microsoft’s versie van Google Universal Search. Daarbij zijn er verticale zoekmachines geïntegreerd die een combinatie kennen van hoge interesse (van zoekers) en grote waarde (voor adverteerders).

Meer dan 40% van alle zoekopdrachten valt in de (tevens waardevolle) categoriën entertainment, shopping, health en local search, waardoor met name deze verticale zoekmachines in Live Search worden geïntegreerd.

Entertainment

Ruim 10% van alle zoekopdrachten heeft te maken met entertainment en mensen lijken er geen genoeg van te krijgen. Naast het laatste nieuws in de entertainment industrie gaat het hier ook om afbeeldingen en video.

Daarbij lanceert Microsoft een nieuwe video zoektechnologie, genaamd “smart motion previews”, waarbij je een preview van de video krijgt te zien door erop te blijven staan met je muis.

Shopping

Live Search biedt hier – met name op product niveau – ook recensies, handleidingen, prijzen en andere relevante informatie om bezoekers te helpen met online winkelen.

Interessante cijfers zijn dat 86% van de mensen een zoekmachine gebruikt voor productinformatie of om online te shoppen en dat 70% van alle productgerelateerde zoekopdrachten een categorie-zoekopdracht is, zoals “digitale camera”.

Local Search

Hier vind je informatie over lokale producten of diensten maar ook verkeersinformatie. In de praktijk gaat het hierbij om het integreren van kaarten in de zoekresultaten, vergelijkbaar met Google Maps. Microsoft belooft ook hier meer informatie zoals recensies over de lokale bedrijven te leveren.

Interessant cijfers zijn dat 32% van de zoekopdrachten een lokale intentie hebben, dat 67% van alle lokale zoekopdrachten beginnen bij een grote zoekmachine en dat 42% van de zoekers gebruik maken van kaarten.

Health

Op dit gebied belooft Microsoft de zoeker te helpen door verfijningsmethodes aan te bieden om beter en sneller te vinden wat je zoekt.

Omdat privacy hierbij belangrijker is, komt de informatie daarbij van betrouwbare bronnen en wordt er nauwelijks informatie van de zoekers opgeslagen (alleen log data en cookie data).

Microsoft Webmaster Tools

Wat mij betreft is dit één van de belangrijkste ontwikkelingen aan de kant van Live Search. Ik vind het een zeer goede zaak dat zoekmachines openheid en controle geven aan webmasters, zoals Google uitstekend doet met Google Webmaster Central en Yahoo! met Yahoo! Site Explorer.

Het webmaster centrum van Live Search wordt op 15 november a.s. gelanceerd, waarschijnlijk tijdens SMX Londen, het zoekmachine marketing congres van Danny Sullivan. Er zullen naast tools ook een weblog, discussie forum en een helpcentrum worden gelanceerd.

Microsoft Webmaster Tools bevat o.a. een robots.txt validator, informatie over welke pagina’s Live Search het meest belangrijk vindt, welke links wijzen naar en vanaf je pagina’s (gesorteerd naar belangrijkheid) en wanneer de crawler voor het laatst je website heeft bezocht.

Conclusie

Microsoft heeft een aanzienlijke achterstand opgelopen op Google en Yahoo! wat betreft de zoekmachine. Mede daarom was een grote update van de zoekmachine hard nodig om op z’n minst bij te blijven.

Live Search heeft, voor zover ik het nu kan inschatten, goede stappen gemaakt op twee vlakken: het verbeteren van de relevantie en het verbeteren van de gebruikerservaring.

Het bieden van meer transparantie en controle, met name richting webmasters, vind ik een zeer goede stap. Microsoft Webmaster Tools zier er veelbelovend uit en ik ben benieuwd naar de lancering medio november.

Bronnen & Meer informatie

Vanessa Fox op SearchEngineLand
Greg Sterling op SearchEngineLand
Live Search blog
Persbericht Microsoft
Webwereld
SearchEngineWatch
DMNews
Read/Write web
Bruce Clay
Emerce