Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

vergrootglasZowel Google als Yahoo! hebben een website geopend wat als informatie centrum dient voor alles rondom de kwaliteit van bezoekers afkomstig vanaf advertenties. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om klikfraude.

Google centreert alle informatie rondom de kwaliteit van kliks uit advertenties in het Ad Traffic Quality Resource Center. Yahoo! geeft openheid rondom de kwaliteit van kliks uit advertenties in het Traffic Quality Center.

Google Ad Traffic Quality Resource Center

Google biedt allereerst een overzicht met Google’s definities van klikfraude e.d. en wat algemene informatie. Daarnaast kun je meer informatie vinden in het Help Center of contact opnemen voor feedback of onderzoek naar klikkwaliteit.

Voor degenen die meer thuis zijn in zaken rondom de kwaliteit van kliks uit advertenties biedt Google meer gedetailleerde informatie. Ook wordt daar verwezen naar het officiële AdWords weblog, het persoonlijke weblog van Shuman Ghosemajumder (business product manager for Google Trust & Safety) en het persoonlijke weblog van Matt Cutts (Software Engineer & head of Google’s Webspam team).

Meld je hier aan voor adverteren bij Google AdWords.

Yahoo! Traffic Quality Center

Yahoo! biedt een vergelijkbare website om te informeren en te instrueren rondom klikfraude. Zo vind je er informatie over de procedures voor een aanvraag tot een onderzoek naar de kwaliteit van kliks. Ook laat Yahoo! het laatste nieuws zien wat betreft producten die te maken hebben met de kwaliteit van advertenties.

Daarnaast biedt het Yahoo! Traffic Quality Center ook advies en tips over het monitoren van het bezoek afkomstig van advertenties. Ook is er een help centrum voor vragen en antwoorden over de kwaliteit van kliks uit advertenties.

Meldt je hier aan voor adverteren bij Yahoo! Search Marketing.

Waarom een Ad Traffic Quality Center?

Klikfraude is al enkele jaren een populair onderwerp. Zowel Google als Yahoo! zijn al meerdere malen aangeklaagd voor klikfraude. Er zijn daarnaast verschillende bedrijven actief in onderzoek naar klikfraude die beweren dat tot wel 15% van alle kliks frauduleus is.

Mede daarom is het Google en Yahoo! er aan gelegen om klikfraude terug te dringen. Een effectieve manier is om openheid en transparantie te bieden en dat is exact wat ze nu doen met het lanceren van een website waar alles te vinden is over de kwaliteit van kliks uit advertenties.

Eigenlijk is het vreemd dat Google en Yahoo! hier medio 2007 pas openheid over geven. Klikfraude is al enkele jaren een probleem, terwijl Google pas in maart van dit jaar een officieel cijfer van klikfraude bekend maakte, zoals ik beschreef in het artikel Google: klikfraude is 0,02% van alle klikken.

Wat mij betreft is klikfraude niet meer de “industry killer” zoals het in 2005 werd toegeschreven. Je kunt er vanuit gaan dat er al geruime tijd een legertje programmeurs (waarvan Google en Yahoo! de beste in de wereld hebben aangetrokken) op het probleem klikfraude zit.

Kijk als adverteerder naar het totale plaatje en niet alleen naar klikfraude, want er speelt nog veel meer. Gebruik als adverteerder je energie om bijvoorbeeld je conversies te verhogen. Dat levert veel meer op dan het bestrijden van klikfraude, wat steeds verder wordt teruggedrongen.