Yahoo! met overname Zimbra ook in Office applicaties

Yahoo! heeft voor $ 350 miljoen Zimbra overgenomen, een open source office pakket, waarmee het bedrijf zich, in navolging van Google, op de door Microsoft Office gedomineerde markt voor kantoor software begeeft.

Wat is Zimbra?

Zimbra is een open source software pakket voor het beheren van email, agenda en contactpersonen wat zowel online als offline gebruikt kan worden. Daarnaast biedt het mogelijkheden om samen te werken aan documenten, vergelijkbaar met Google Apps.

Waarom koopt Yahoo! Zimbra?

Allereerst is de 10 jaar oude email dienst van Yahoo! hoognodig toe aan vernieuwing, zeker gezien het feit dat Yahoo! de grootste email dienst ter wereld heeft met 250 miljoen gebruikers.

Na een grote overeenkomst met CapGemini en het compleet maken van de Google Office met een online presentatie tool is Google hard op weg om de markt van kantoor software te bestormen. Aangezien dat ten koste kan gaan van Yahoo! gebruikers is ook daarom actie vereist.

Ondanks dat Yahoo! een flinke prijs moet betalen om te kunnen concurreren met Google Apps, is het wat mij betreft een goede zet van Yahoo!. Uiteindelijk gaat het om de gebruikers en door alle producten goed en slim te integreren, kun je deze gebruikers een volledig aanbod van diensten doen en het risico van overstappen minimaliseren.

Bronnen & Meer informatie

Marketingfacts
Emerce
John Battelle
MarketingPilgrim
SearchEngineJournal
Google Operating System
Read/Write Web

Interessant? Lees dan deze gerelateerde artikelen die ik eerder schreef:

  1. Yahoo Blended (Universal) Search advertenties
  2. Microsoft-Yahoo Search overeenkomst officieel
  3. Sitemaps protocol omarmd door Google, Microsoft en Yahoo
  4. DataPortability werkgroep gesteund door Google, Yahoo!, Facebook, e.a.
  5. Marktaandeel zoekmachines Nederland 2012

1 Reactie op "Yahoo! met overname Zimbra ook in Office applicaties"

  1. Eduard Blacquière op 20 September, 2007

    Read/Write Web heeft een aardig artikel geschreven over de achtergrond en het waarom van de overname van Zimbra.

    Ook hier blijkt het om de “achterkant” te gaan, waarbij er via API’s koppelingen kunnen worden gemaakt met Yahoo! producten.

    Wat mij betreft is dat de kracht van het internet van de toekomst, want veel successen van Google, maar ook services als Twitter etc., profiteren van de uitwisselbaarheid van informatie via API’s.

Reageer