CLUSE digitale marketing strategie

CLUSE digitale marketing strategie

CLUSE is één van de snelst groeiende horlogemerken wereldwijd. Deze groei is vooral te danken aan het investeren in social media: influencer marketing, social advertising en de eigen social kanalen.

Madelon Altena-Bogers, CMO van CLUSE:

“Dankzij Eduard hebben we als bedrijf een enorme stap kunnen maken in het optimaliseren van de digitale strategie, door eerst de knelpunten te identificeren en hier vervolgens specifiek op te sturen aan de hand van duidelijke KPIs. Hij heeft focus weten te brengen door de korte termijn doelen versus lange termijn ambities vast te leggen in een digital roadmap. En daarnaast heeft Eduard geholpen met het specificeren van (nieuwe) rollen binnen het digitale team en om de kennis binnen het team te verhogen. Zijn hulp op zowel praktisch als strategisch vlak maakt hem van bijzonder toegevoegde waarde. Ik vond het leuk om met Eduard samen te werken en door zijn betrokkenheid, passie en enthousiasme was hij echt een onderdeel van het team.”

Doelstelling

CLUSE heeft mij gevraagd om de digitale marketing strategie en organisatie vorm te geven.

Met dit project had het horlogemerk tot doel om meer grip te krijgen op online marketing, zodat CLUSE klaar is om de beoogde volgende fase van groei door te maken.

De gewenste doelsituatie is dat CLUSE op elk moment kan bepalen wat het rendement is van elke geïnvesteerde euro in online marketing en in welke kanalen en activiteiten er vervolgens meer of minder geïnvesteerd moet worden.

Aanpak

Er is een projectaanpak vastgesteld met een aantal pijlers:

  1. Digital Marketing Strategie – o.a. Plan, KPI’s & roadmap
  2. Actionable insights – o.a. Systemen & dashboards
  3. Schaalbare organisatie – o.a. Team, rollen & processen

Na het bepalen van een ’stip op de horizon’ voor (digital) marketing, zijn allereerst de business doelstellingen vertaald naar digitale marketing doelstellingen bijbehorende KPI’s, inclusief targets en forecasting.

Er is een KPI model voor CLUSE ontwikkeld, waarin alle afdelingen en kanalen vertegenwoordigd zijn en alle KPI’s doorrekenen naar de bedrijfsdoelstellingen.

Nu de doelstellingen en KPI’s helder waren, is er aan de data-kant gewerkt aan één waarheid: het meten vanuit één databron en toekennen van omzet en andere waarde op dezelfde manier (attributiemodel). De KPI’s zijn omgezet in dashboards, waarin elke marketing afdeling zijn KPI’s en bijdrage aan de totale marketing- en bedrijfsdoelstellingen.

Vervolgens zijn de klantbehoeften, het mediagebruik en het koopgedrag vertaald naar een customer journey model. Deze customer (journey) manier van denken is bij alle marketing afdelingen geïmplementeerd.

CLUSE customer journey touch tell sell

Resultaten

In 6 maanden tijd is het CLUSE digital marketing plan uitgerold en geïmplementeerd in de organisatie.

CLUSE werkt inmiddels met de volledige marketing afdeling met hetzelfde KPI model, waarbij continu bijgestuurd wordt op de bijdrage van alle online marketing activiteiten aan de bedrijfsdoelstellingen.

Per markt en klantgroep is helder hoe de customer journey eruitziet. Op basis hiervan wordt op verschillende doelen en KPI’s per koopfase gestuurd op een succesvolle bijdrage van CLUSE in elke fase van de klantreis. Door gebruik te maken van hetzelfde customer journey model, werken alle marketing afdelingen efficiënter en slagvaardiger samen.

En bottom-line zorgt deze nieuwe digital marketing manier van werken ervoor dat de ROAS verbetert: voor dezelfde marketing-euro wordt er meer omzet gerealiseerd.

Vaardigheden

, ,

Gepubliceerd op

12 november 2018

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.