Breaking: Google organische zoekwoorden niet meer meetbaarSinds de introductie van Secure Search bestaat de vrees dat Google op een dag helemaal geen organische zoekwoorden meer doorgeeft aan meetsystemen.

Deze dag is vandaag gekomen.

Google bevestigt dat ze bezig zijn om ALLE zoekopdrachten via een beveiligde verbinding te laten lopen.

Dat betekent dat het aandeel “not provided” binnekort naar 100% toe zal gaan.

Vanaf dat moment weet je NIET meer met welke zoekwoorden mensen via de organische zoekresultaten op je site zijn geland.

Via de advertenties met Google AdWords wordt overigens nog wel alle zoekwoord informatie doorgegeven.

2 jaar geleden: alleen ingelogde gebruikers

Google begon 2 jaar geleden met het versleutelen van zoekopdrachten van gebruikers die ingelogd waren bij Google (bijv. voor Gmail).

De reden? Privacy van gebruikers, aldus Google.

Maar gek genoeg zijn alle zoekwoorden nog wel meetbaar voor adverteerder via Google AdWords.

Deze maand: Secure Search voor iedereen

Google bevestigt dat ze deze maand de zoekopdrachten versleutelen voor ALLE gebruikers van Google.

We added SSL encryption for our signed-in search users in 2011, as well as searches from the Chrome omnibox earlier this year. We’re now working to bring this extra protection to more users who are not signed in.
(bron: searchengineland.com)

Zoekwoord (not provided)

zoekwoord (not provided)Bij het versleutelen van zoekopdrachten gaan dus de zoekwoorden verloren voor meetsystemen.

In Google Analytics worden al deze bezoekers verzameld onder het ‘zoekwoord’ “(not provided)”.

Lees voor meer achtergrondinformatie en alternatieven mijn artikel “4 manieren om (not provided) zoekwoorden te achterhalen

Plotselinge verandering

Het is onduidelijk waarom Google vandaag deze plotselinge verandering doorvoert.

Feit is dat de beoordeling van je SEO inspanningen lastiger te meten is zonder inzicht in zoekwoorden.

En de argumentatie van Google blijf ik zwak vinden:

We want to provide SSL protection to as many users as we can, in as many regions as we can — we added non-signed-in Chrome omnibox searches earlier this year, and more recently other users who aren’t signed in. We’re going to continue expanding our use of SSL in our services because we believe it’s a good thing for users….

The motivation here is not to drive the ads side — it’s for our search users.

Wat nu?

De organische zoekwoorden zijn weg. En komen ook niet meer terug.

Je hebt een paar alternatieven, waarvan de belangrijkste:

  1. Zoekwoorden in Google Webmaster Tools
  2. Alternatieve rapportages: pagina’s in plaats van zoekwoorden

Google Webmaster Tools rapporteert de top 2.000 zoektermen voor jouw site, maar alleen over de afgelopen 90 dagen.

Een pluspunt is dat deze periode verlengt wordt naar een jaar (bron: seroundtable.com).

Je weet dus in ieder geval je belangrijkste organische zoekwoorden van het afgelopen jaar, al worden de getallen in Webmaster Tools afgerond, waardoor ze minder nauwkeurig zijn.

Een andere ‘oplossing’ is het gebruiken van andere rapportages in Google Analytics (of elk ander meetsysteem).

Je weet namelijk nog wel altijd op welke pagina mensen zijn geland vanuit de organische zoekresultaten.

Deze informatie kun je met andere data gebruiken, zodat je toch nog een redelijk idee krijgt welke zoekwoorden mensen waarschijnlijk gebruikt hebben.

Meer uitleg hierover en andere oplossingen lees je in het eerder genoemde artikel over ‘not provided’.