Google stopt doormeten AdWords keywordsBinnenkort worden Vanaf vandaag zijn Google AdWords keywords niet meer meetbaar voor ‘3rd party’ tools.

Update 10 april 2014:
Google heeft officieel aangekondigd dat ook AdWords keywords niet meer doorgegeven worden in de zogeheten “referrer”.

Anders gezegd: de zoekterm die mensen hebben ingevoerd voordat ze op een AdWords advertentie klikken, wordt niet meer doorgegeven en is dus niet meer meetbaar.

Het is nog een gerucht, maar bronnen bij Google bevestigden dit gisteren al aan Searchengineland.

Dit betekent:

  1. Google verwijdert search queries (gebruikte keywords) uit de referrer van klikken op AdWords advertenties, die via secure search (SSL) gedaan worden
  2. In webanalytics pakketten ga je nu ook (not provided) zien voor Google AdWords keywords
  3. De search queries blijven volledig beschikbaar binnen Google AdWords rapportages (concreet: het zoektermen rapport)

Niet meer meetbaar

Het belangrijkste gevolg hiervan is dat AdWords keywords niet meer meetbaar zijn in webanalytics pakketten, zoals ComScore of Omniture.

Dit geldt alleen voor bezoekers die via secure search (SSL) op Google zoeken. Maar aangezien Google vanaf september 2013 iedereen over secure search stuurt, geldt dit dus voor alle mensen (uitzonderingen daargelaten).

En Google Analytics dan?

*Je vraagt je vast af: “geldt dit ook voor Google Analytics?”

Nee.

Als je Google AdWords en Google Analytics accounts koppelt, dan komt de keyword informatie in Google Analytics via de API en niet via de referrer.

In dat geval blijft de AdWords keyword informatie gewoon beschikbaar in Google Analytics.

Search queries zijn GEEN keywords

Merk op dat er een belangrijk verschil is tussen search queries en AdWords keywords.

Search queries zijn de daadwerkelijke zoektermen die mensen ingevoerd hebben in Google, terwijl keywords de zoektermen zijn waarop je adverteert in je Google AdWords campagnes.

Via de AdWords API kun je zowel de keywords als de search queries opvragen. De search queries zijn blijven natuurlijk ook beschikbaar in het zoektermen rapport binnen Google AdWords.

Bid management tools

Sommige bid management tools zullen hier mogelijk last van hebben.

Bid management tools leunen natuurlijk volledig op keyword informatie om automatisch AdWords (of andere CPC) campagnes bij te sturen.

Voorbeeld van deze tools zijn Marin en Adobe Media optimizer, maar aangezien deze tools data via de AdWords API verkrijgen is er voor deze tool geen verandering (zie ook de reacties van Marin en Adobe).

Geen paniek

Belangrijk is denk ik om het te relativeren.

Paniek is niet nodig, want zowel de keywords als de search queries zijn nog volledig beschikbaar in de Google AdWords systemen.

Veruit de meeste AdWords adverteerders werken in de Google systemen, waardoor er daar geen last hiervan ondervonden wordt.