Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Sinds mei 2007 integreert Google ook andere vormen van content dan tekst in de organische zoekresultaten. Dit noemt Google ‘Universal Search’ (al vind ik ‘Blended Search’ een betere naam).

Zojuist zag ik in Google.nl een nieuwe manier waarop Google Maps informatie in de natuurlijke zoekresultaten geïntegreerd worden.

Update: Google heeft deze layout als standaard doorgevoerd onder de naam ‘Place Search‘)

Update 2: Vanaf vandaag (28/10) is ‘Place Search’ ook live in Google.nl)

Het eerste wat me opviel was het kaartje dat rechtsboven geplaatst is, boven de gesponsorde zoekresultaten aan de rechterkant:

Nieuwe Google Maps integratie in zoekresultaten?
(vind hier een grotere afbeelding)

Wat vervolgens gelijk opvalt, is dat de Google Maps resultaten worden gepresenteerd onder een ‘normaal’ organisch zoekresultaat.

Huidige Google Maps integratie

Laten we even teruggaan naar hoe Google Maps lokale resultaten nu geïntegreerd worden. Een voorbeeld:

Huidige Google Maps integratie in zoekresultaten
(vind hier een grotere afbeelding)

Je ziet hier eerst 3 natuurlijke zoekresultaten, waarna er duidelijk een blok tussen staat met een kaartje en bijbehorende lokale zoekresultaten.

Nieuwe integratie Googe Maps in zoekresultaten?

In de nieuwe presentatie die ik zojuist zag zijn er nog steeds 7 lokale zoekresultaten van Google Maps.

Het verschil is echter dat het lokale zoekresultaat uit Google Maps nu gecombineerd wordt met het organische zoekresultaat. Dit uiteraard mits hetzelfde bedrijf in beide ‘lijstjes’ terugkomt.

Als een bedrijf meerdere locaties heeft (zoals Landal in dit voorbeeld) wordt de locatie geïntegreerd waarvan Google “denkt” dat je het meest dichtbij bent.

Als er geen organische zoekresultaat is, wordt het Google Maps resultaat nu als organisch zoekresultaat gepresenteerd. Dit gaat echter nog lang niet altijd goed…
(hint: zie omschrijving van het zoekresultaat 😉 )

Nieuwe Google Maps integratie in zoekresultaten?
(vind hier een grotere afbeelding)

Contact informatie + ervaringen geïntegreerd

Fraai vind ik dat je onder het natuurlijke zoekresultaat uitgebreider de contactinformatie ziet (adres + telefoonnummer).

Ook wordt er direct een ervaring onder het zoekresultaat geplaatst, inclusief een overzicht van alle ervaringen en de gemiddelde beoordeling van de lokatie.

Zichtbaarheid AdWords niet gegarandeerd!

Het is daarnaast opvallend dat het Google Maps kaartje meebeweegt als je naar beneden gaat scrollen. Het kaartje met lokale zoekresultaten blijft dus altijd rechtsbovenin je scherm staan.

Wat me met name opvalt, is dat het kaartje dus over de advertenties in de gesponsorde zoekresultaten wordt geplaatst.

Dit betekent dat je als adverteerder bij Google AdWords in dit geval dus niet gegarandeerd bent van zichtbaarheid en vindbaarheid..(!)

Google focust op aandeelhouderswaarde

Google probeert haar gebruikers steeds meer vast te houden op hun eigen omgeving. En als je vervolgens naar de Google Maps resultaten toegaat, vind je daar alleen de top advertenties (die boven de natuurlijke zoekresultaten staan).

Kortom, alleen de adverteerders die het meeste betalen (in combinatie met een goede prestatie – lees meer over Google AdWords) zijn nu nog goed zichtbaar en vindbaar…

Ook worden de organische zoekresultaten vanaf positie 4 verder naar beneden geduwd, waardoor een organische vindbaarheid buiten de top 3 steeds minder oplevert.

Ik ontkom niet aan de gedachte dat Google hier bezig is met het realiseren van aandeelhouderswaarde, wat me de laatste jaren steeds meer opvalt.. (begin 2009 schreef ik er ook over)

De data zal het uitwijzen..

Ik ben benieuwd wat de resultaten van deze test zijn. Google kennende laten ze de gebruikersdata spreken.

Als deze manier van Google Maps integratie zoekers beter helpt bij het vinden wat ze zoeken, dan past Google het aan. Al ben ik soms bang dat Google’s verdiensten steeds zwaarder gaan wegen naast de gebruikersdata..

Update: Google Place Search

Zojuist (27/10) maakt Google bekend (bron) dat dit de nieuwe, standaard layout wordt voor het presenteren van lokale zoekresultaten.

Het heeft zelfs een naam: ‘Place Search’. Op dit moment alleen live voor Google.com, maar de komende dagen wordt het in 40 talen uitgerold.

Preview Place Search

Nieuwsgierig? Bekijk alvast de preview hoe de Google Place Search resultaten eruit komen te zien met deze link.

Update: vanaf vandaag (28/10) is Google Place Search ook live in Google.nl.