Het zal je niet zijn ontgaan dat de voorgenomen overname van DoubleClick door Google deze week definitief is goedgekeurd.

Maar is er potentiële belangenverstrengeling tussen Google en Performics, het zoekmachinemarketing bureau van Doubleclick?

Belangenverstrengeling: Google in de SEO business

Met de overname van Doubleclick is Google nu ook eigenaar van Performics, het zoekmachinemarketing bureau van Doubleclick.

Maar…wacht even. Betekent dit dat Google nu via Performics klanten gaat adviseren hoe ze hogere posities realiseren in…uhm…Google? Ja, dat klopt. Google is nu actief in de SEO business. Belangenverstrengeling? Ik dacht het wel! Google geeft zelf aan:

“…While Google doesn’t have relationships with any SEOs…”

Vanaf nu heeft Google dus wel een relatie met een SEO, een zoekmachine optimalisatie bureau. Daarin schuilt het probleem. Ook al zouden ze Performics volledig scheiden van de rest van Google, dan nog is er de perceptie dat Performics misschien wel een voorkeursbehandeling krijgt.

‘Paid inclusion’

En er speelt nog meer. Met Performics biedt Google nu ‘paid inclusion’ aan, een praktijk die Google al jaren verbiedt! Paid inclusion is het betalen voor een betere positie in de zoekresultaten. Google geeft aan dat ze dit niet doen:

“…While Google never sells better ranking in our search results, several other search engines combine pay-per-click or pay-for-inclusion results with their regular web search results…”

Natuurlijk blijft Google bij dit standpunt voor hun eigen zoekmachine, maar met Performics verkopen ze nu wel paid inclusion aan klanten voor Yahoo.

Performics afstoten

Google had deze week in hun reactie moeten aangeven dat ze Performics snel zouden afstoten. Dat hebben ze helaas niet gedaan en dit zou nog wel eens veel stof kunnen doen opwaaien in SEO-land.

Tot nu toe heeft Google het volgende standpunt, zoals ze SearchEngineLand lieten weten, voor wat betreft Performics:

“…In the near term, we intend to operate Performics as a stand-alone business unit consistent with its past practices. Upon the completion of our integration planning with respect to Performics, we will be in a better position to announce our future plans for this business…”

Het is niet zo dat Google geen tijd heeft gehad hierover na te denken. Na de aankondiging bijna een jaar geleden, was er voldoende tijd om dit probleem op te lossen. Het is teleurstellend dat Google dit nog niet heeft gedaan.