Ja, je leest het goed. Google, het bedrijf dat groot is geworden ZONDER reclame te maken, lijkt nu steeds meer een “gewoon” bedrijf te worden.

Gisteren is onder andere op Radio 1 en 3FM een commercial van Google te horen geweest waar het advertentieprogramma AdWords wordt gepromoot.

MKB

De campagne van Google voor AdWords is gericht op het MKB, wat ook blijkt uit de ondersteunende actiepagina. Daar zijn enkele cases van Nederlandse MKB’ers inclusief YouTube interview opgenomen, zoals het (voor mij bekende) bedrijf Coolblue uit mijn geboorteplaats Rotterdam.

Net zoals Google al enkele jaren met Vouchers in print media doet, kan iedereen zich op de actiepagina aanmelden voor een gratis advertentie-tegoed van € 50,-.

Waarom gaat Google offline adverteren?

Google is in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine, dus voor het veroveren van marktaandeel hoeven ze het niet te doen. Waarom dan wel?

“Eat your own dogfood”
Bij Google is de policy aanwezig dat de medewerkers ook zelf werken met de producten van Google, wat bekend is onder de naam “eat your own dogfood”.

Aangezien Google AdWords nu ook kan worden ingezet voor het adverteren op de radio, zie Google Audio Ads, veelbelovende toekomstmuziek, adverteren ze nu misschien zelf op de radio onder het motto “eat your own dogfood”.

Persvoorlichter Google Nederland
Sinds enkele maanden heeft Google ook in Nederland een PR-manager, Alistair Verney, om bij te dragen aan een beter imago van Google. Misschien dat deze commercial op de radio ook onderdeel is van het PR-programma van Google Nederland.

Daarnaast kunnen samenwerkingsverbanden met de offline media uiteraard ook in het voordeel werken van Google. Zo staat sinds vorige week de wekelijkse top 10 zoekopdrachten van Google.nl in Spits. Dat zet natuurlijk de deur open voor “mooie” artikelen over Google in Spits. Wellicht wordt die strategie ook in andere offline media toegepast…

Conclusie

Google is in Nederland begonnen met het adverteren op de radio voor het advertentieplatform Google AdWords. Met enkele cases van MKB’ers op een ondersteunende actiepagina worden MKB’ers met € 50,- gratis advertentie-tegoed gelokt.

Op z’n minst een interessante ontwikkeling van een bedrijf wat groot is geworden ZONDER reclame te maken. Het wachten is op advertenties van Google op TV, in de krant en op billboards. To be continued…

Bron: Marketingfacts