“Als bloggers tikkertje spelen, heet dat ‘taggen’.”, aldus Ernst-Jan Pfauth, hoofdredacteur van communicatieblog Spotlighteffect. Hij heeft mij “getagd” om te schrijven over mijn zakelijke hoogtepunten van 2007.

Dit stokje neem ik graag over van iemand als Ernst-Jan die in korte tijd en op jonge leeftijd al veel heeft bereikt, waarvoor complimenten!

Van je passie je werk maken

Het jaar 2007 is voor mij het beste te beschrijven als het van je passie je werk maken. Waar ik het jaar begon als student met een passie voor zoekmachinemarketing, sluit ik het jaar af werkzaam bij een nieuw en hard groeiend zoekmachinemarketing bureau (Outrider) als onderdeel van de grootste organisatie voor media-inkoop en mediaplanning in Nederland, en zelfs wereldwijd (GroupM/WPP).

Testnet

De passie voor “Search” (en voor “online” in het algemeen) heb ik ontwikkeld bij Testnet Online Advertising, waar ik eind 2004 via een stage terecht was gekomen. Allereerst was ik daar gewoon bezig met de business van Testnet, namelijk affiliate marketing, maar al snel zag ik kansen in zoekmachinemarketing.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik de ruimte gekregen om zoekmachinemarketing bij Testnet op de kaart te zetten. Aangezien dit niet de “core business” is van Testnet, en aangezien ik verder wil in Search, liep dit avontuur begin 2007 ten einde.

Bloggen

De belangrijkste bron van kennis over zoekmachinemarketing was (en is) de “blogosphere”. Mede daarom wilde ik zelf ook gaan bloggen, specifiek over mijn passie: Search. In het najaar van 2006 trok ik de stoute schoenen aan en reageerde ik op een oproep van DutchCowboys voor nieuwe auteurs. En zowaar werd ik toegelaten.

Parallel hieraan experimenteerde ik met een persoonlijk blog, wat ik in mei 2007 officieel startte: EdWords.nl. Als klap op de vuurpijl schrijf ik sinds oktober 2007 ook over zoekmachinemarketing voor het grote marketing- en communicatieblog Marketingfacts.nl.

MarCom Top 100

Sinds medio 2007 is EdWords.nl ook opgenomen in de MarCom Top 100, een door Marketingfacts opgestelde lijst van de 100 beste blogs op het gebied van marketing en communicatie.

Ernst-Jan Pfauth heeft samen met collega-blogger Peter Evers van Spotlight Effect veel verdiende bekendheid gekregen met een serie mooie artikelen over de bloggers achter de MarCom Top 100.

Afstuderen

Begin 2007 stond het afstuderen van mijn studie Small Business aan de Hogeschool Rotterdam op het programma. Het zal geen verassing zijn dat ik “in Search” wilde afstuderen.

Via DutchCowboys werd ik benaderd door zoekmachinemarketing bureau Checkit, waar ik mijn afstudeeronderzoek heb uitgevoerd, wat met een mooie 8 werd beoordeeld.

Marktonderzoek zoekmachinemarketing

Een onderdeel van mijn afstudeeronderzoek was een marktonderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland anno 2007.

Uiteraard was het doel om de markt zo goed en volledig mogelijk in kaart te brengen, maar ook had ik een persoonlijke doelstelling om mezelf te “promoten” in de “Search-wereld”.

Een baan

En dat persoonlijke doel is beter gerealiseerd dan ik had durven hopen. Zowel tijdens als na mijn afstudeeronderzoek had ik de luxe positie dat meerdere bedrijven interesse hadden in mij.

Dat heeft me de ruimte gegeven om rustig een goed overwogen keuze te maken, waarbij de te kiezen opties eigenlijk allemaal leuk en interessant waren.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor Outrider, het zoekmachinemarketing bureau van GroupM, wat de media-inkoop en mediaplanning tak is van wereldwijd mediaconglomeraat WPP.

Wat heeft 2007 mij nog meer gebracht?

Alsof het afstuderen, een prachtbaan, een succesvol eigen blog en het schrijven voor Marketingfacts en DutchCowboys niet genoeg is, zijn er nog meer dingen die 2007 mij heeft gebracht:

Sociale verrijking

In 2007 hebben sociale diensten op internet een vlucht genomen, denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Twitter en Hyves. Deze en andere diensten hebben ook mijn sociale leven verrijkt, waarbij ik vele nieuwe mensen heb leren kennen, met name op zakelijk gebied.

Allereerst heeft het bloggen hier een belangrijke rol gespeeld. Door hieraan te refereren, gingen mensen me herkennen. Doordat je elkaar daarnaast ook op andere plaatsen tegenkomt, zowel offline (op congressen etc.) als online (via de vele sociale diensten), groeide (en groeit) mijn netwerk snel. Het wordt te veel om alle mensen hier te noemen, maar ik waardeer alle opgedane contacten zeker!

Uiteraard is hier ook een belangrijk rol weggelegd voor alle mensen die bijdragen aan en reageren op de door mij geschreven berichten. Ik leer elke keer weer van meningen en visies van andere mensen en dat beschouw ik dan ook als zeer waardevol. Dankjewel!

Auteur voor de LOI

Ik heb gemerkt dat het schrijven over zoekmachinemarketing op toonaangevende blogs als Marketingfacts en DutchCowboys en het uitvoeren en schrijven van een uitgebreid marktonderzoek sterk hebben bijgedragen aan de verspreiding van mijn naam in Search-land.

Ondanks dat ik vind dat ik nog veel te leren heb, zowel binnen als buiten het vak zoekmachinemarketing, merk ik dat bovenstaande activiteiten ertoe hebben geleid dat ik wordt gezien als een expert. Ik vind dat op z’n minst een eer!

Dat heeft er mede aan bijgedragen dat ik deze maand het hoofdstuk Search Engine Marketing heb geschreven voor de opleiding Online Marketing die de LOI begin 2008 start. Een eer en een heel leuke opdracht om te doen!

Persoonlijke groei

Last but not least heeft 2007 mij ook persoonlijke groei opgeleverd. Ik heb heb allereerst weer veel inhoudelijk bijgeleerd over zoekmachines en zoekmachinemarketing. Ik heb er nog steeds veel plezier in om te leren van blogs, er zelf over te schrijven en ermee aan de slag te gaan om het in de praktijk te ervaren. Die combinatie bevalt me erg goed en werkt voor mij ook goed en effectief.

De uitbreiding van mijn sociale netwerk, met name zakelijk, heeft me in contact gebracht met veel interessante mensen waar ik veel van kan leren. Ondanks dat ik de meeste mensen nog nauwelijks ken, heb ik nu al best veel persoonlijke groei overgehouden aan deze sociale verrijking.

Een gezond en wensvervullend 2008!

Na deze samenvatting van wat 2007 voor mij heeft betekend, met name op zakelijk gebied, begrijp je dat ik tevreden terugkijk. Je zult ook begrijpen dat ik ontzettend uitkijk naar het nieuwe jaar en veel zin heb in het vervolg van alle bovengenoemde activiteiten!

Rest mij voor nu niets anders dan je een gezond, wensvervullend en succesvol 2008 te wensen!!!

Search-a-licious groet,
Eduard Blacquière

Update:
Zowaar vergeet ik in deze terugblik om het stokje door te geven (thanks, Ernst-Jan). Graag hoor ik van Joost de Valk wat zijn zakelijke hoogtepunten van 2007 zijn. Naast SEO-er bij Onetomarket is hij internationaal het gezicht van de Nederlandse SEO. Dat heeft hem dit jaar zelfs gebracht tot meervoudig spreker op de SMX conferentie. Joost, take it away!