google-supplemental-resultGoogle heeft aangekondigd dat het stopt met het toewijzen van het label “Supplemental Results” aan zoekresultaten (in Nederland bekend als “Toegevoegde zoekresultaten”).

Betekent dit dat de Supplemental Index weg is? Nee, de Supplemental Index bestaat nog steeds. Maar Google belooft dat het hebben van pagina’s in de Supplemental Index in de nabije toekomst een steeds minder groot probleem is.

Wat is de Google Supplemental Index?

De Supplemental Index is een tweede Index van Google, een soort archief als het ware, met minder belangrijke pagina’s, bedoeld om de Main Index snel en vers (actueel) te houden en om meer webpagina’s te kunnen indexeren.

Google maakt dus gebruik van een Main Index en een Supplemental Index. Als de Main Index – die de meest belangrijke webpagina’s bevat – niet voldoende webpagina’s bevat voor een bepaalde zoekopdracht, wordt de Supplemental Index geraadpleegd.

Een zoekresultaat uit de Supplemental Index bevatte tot voor kort de toevoeging ‘Toegevoegde zoekresultaten’ (of ‘Supplemental Result’), zoals je in de afbeelding rechtsboven kunt zien, waar Google dus nu mee is gestopt.

Waarom geen Supplemental Results label meer?

De belangrijkste reden waarom Google stopt met het label Supplemental Results is dat volgens eigen zeggen het verschil tussen de Main Index en de Supplemental Index steeds kleiner wordt.

Google belooft dat een zoekopdracht vanaf nu tegelijkertijd wordt losgelaten op de Main Index als de Supplemental Index. Dat betekent dat pagina’s uit de Supplemental Index een betere kans krijgen om goede posities te realiseren in de zoekresultaten, kortom een betere ‘ranking’ zullen behalen.

Ook belooft Google dat de ‘versheid’ (actualiteit) van de Supplemental Index is verbeterd, waarbij geen enkele pagina langer dan 3 maanden niet wordt bezocht. In de toekomst kan dit zelfs teruglopen tot 1 maand.

Supplemetal Index, webmasters & zoekmachine optimalisatie

Webpagina’s in de Supplemental Index worden in feite pas getoond in de zoekresultaten als er weinig te vinden is in de Main Index. Dat is ook de reden waarom webmasters zich zorgen maken als veel webpagina’s zich in de Supplemental Index bevinden.

In feite ziet Google de webpagina’s in de Supplemental Index als minder belangrijk. Dit zijn bijvoorbeeld vaak pagina’s met een lage PageRank (= te weinig links), een complexe URL structuur of oude pagina’s die lang niet zijn gewijzigd.

Naast dat de pagina’s alleen verschijnen als Google niets beters vindt, is het geen uitzondering dat Google de webpagina’s in de Supplemental Index enkele maanden niet bezoekt (om te kijken of er iets is gewijzigd, zodat de pagina misschien weer in de Main Index kan worden opgenomen).

Bekijken van de Supplemental Index

Webmasters hebben verschillende manieren gevonden om te achterhalen of webpagina’s in de Supplemental Index zijn geplaatst, zoals ik ook beschreef in het artikel Google Supplemental Index bekijken.

Met het wegvallen van het label Supplemental Results is het op dit moment helaas ook niet meer goed mogelijk om te achterhalen welke pagina’s zich in de Supplemental Index bevinden. (Sommige comando’s blijken te werken, maar andere ook weer niet)

Google’s Matt Cutts heeft wel toegezegd dat webmasters in de nabije toekomst op één of andere manier kunnen achterhalen welke webpagina’s zich in de Supplemental Index bevinden.

“Help! Wat moeten we nu?”

De reacties op deze actie van Google zijn niet onverdeeld positief. Veel mensen actief in zoekmachine optimalisatie vinden het een verlies dat je geen inzicht meer hebt in de Supplemental Index.

Enerzijds ben ik het daar mee eens. Het is zeer waardevol om te weten of er webpagina’s in de Supplemental Index zitten. Want dan is er iets mis en dan kun je er iets aan doen.

Anderzijds denk ik dat het niet goed is om je blind te staren op een label wat Google ergens op plakt, zoals dat ook met PageRank gebeurt. Ja, PageRank kan je helpen om beter te ranken. En ja, het is beter om in de Main Index te zitten dan in de Supplemental Index.

Maar dat zijn slecht enkele factoren van de vele die meewegen in het bepalen van je posities in de zoekresultaten van Google, zoals ik ook uitleg in het uitgebreide artikel Handleiding: Hoe werkt zoekmachine Google? Een kijkje in de keuken.

Laat de statistieken van je webanalytics bepalen welke webpagina’s verbeterd moeten worden, niet een label wat Google ergens op plakt!

Conclusie

De Supplemental Index is een tweede Index van Google, een soort archief als het ware, met minder belangrijke pagina’s, bedoeld om de Main Index snel en vers (actueel) te houden.

Google gaf in de zoekresultaten aan welke webpagina’s uit de Supplemental Index komen, maar stopt hier nu mee. Ook is het niet meer goed mogelijk om te achterhalen welke pagina’s zich in de Supplemental Index bevinden.

Voor webmasters en mensen actief in zoekmachine optimalisatie is het enerzijds een verlies dat je nu geen inzicht meer hebt in een belangrijke status indicator van een website. Anderzijds kun je veel beter de statistieken van je webanalytics laten bepalen welke pagina’s moeten worden verbeterd, niet een label wat Google ergens op plakt.