amazon-logoNadat Amazon vorige week een eigen ‘pay per click’ (PPC) advertentie systeem (ClickRiver) heeft gelanceerd komt Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon.com, nu met het idee om de overtollige server capaciteit te gaan verkopen, aldus Business Week.

Het idee is onderdeel van de Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2) dat enkele maanden geleden in stilte is gelanceerd door Amazon Web Services LLC. Amazon wil hiermee server capaciteit op een flexibele manier gaan aanleveren, vergelijkbaar met aardgas en electriciteit.

10 dollarcent per uur

Je betaalt tien dollarcent voor elk uur gebruik van rekencapaciteit op de servers van Amazon, twintig cent per gigabyte aan getransporteerde data en vijftien cent per gigabyte aan opslag bij de reeds eerder begonnen opslagdienst S3. Op deze manier wil Amazon zijn grote overcapaciteit aan server capaciteit en verbindingen te gelde maken.

Amazon EC2 gaat echter veel verder. Terwijl iedereen wacht op de Gdrive, is Amazon hard bezig een virtual computing environment te creëren, waarmee je jouw applicaties, data en jouw configuratie instellingen op één plek online hebt. Daarbij reken je ook nog eens af op performance. Het lijkt op het eerste gezicht zeker interessant. Dat vinden ook Microsoft en Linden Lab (Second Life) die er inmiddels hun downloaddiensten hebben gestald.

Amazon is toch een webwinkel?

Maar heeft dit consequenties voor de core business van de grootste online shop van deze wereld? De analisten vinden van wel. Het concept is niet nieuw en criticasters zegen dat Bezos zich beter met het rendement van het webwarenhuis bezig kan houden. Amazon haalt dit jaar naar schatting 180 miljoen dollar winst op 10,5 miljard dollar omzet, relatief veel te weinig. Het is ook een halvering van de winst van 2005 en ze zien liever dat Bezos daar wat aan doet.

Privacy

Ook hier komen privacy issues aan de orde. In hoeverre zal Amazon jouw data inzien en (commercieel) gebruiken? Wie is eigenaar van de content? Allerlei vragen die de komende tijd belangrijk zijn en bepalend in de strijd om het internet-koninkrijk. Er wordt daarom ook veel over geschreven zoals hier. Of is Data Switzerland niet eens zo’n gek idee…?