Samen met Google, en op het kantoor van Google in Amsterdam, presenteerde ik met OrangeValley collega’s over ‘Upper funnel’ marketing (zie alle presentaties). Kortweg, het bereiken van mensen die nog niet direct op zoek zijn naar je producten of diensten.
Search is een krachtig medium, maar die kracht wordt ontleend aan het feit dat er al een behoefte is ontstaan. Mensen zijn al actief ergens naar op zoek wanneer ze zoekmachines gebruiken.
De laatste paar jaar is het online marketing vak fundamenteel veranderd: doordat er meer data is – over doelgroepen mensen – en doordat er meer technologie is, zijn we als marketeers beter dan ooit in staat om doelgroepen in alle fases van hun customer journey te bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment.
Ik presenteerde over digital marketing trends, met name gericht op ‘upper funnel’. Een paar kernonderwerpen:
- Een consument denkt niet in apparaten of marketingkanalen
- Customer Journey is steeds complexer
- Meer data beschikbaar voor marketeers
- Mensen (doelgroepen) staan nu centraal, niet meer keywords of cookies
- Data moet een centrale plek hebben (DMP)
- De juiste KPI’s en conversie attributie zijn cruciaal