must-read SEO artikelen

Ik lees veel over SEO. En dit deel ik al lang dagelijks via o.a. Twitter en Facebook.

Sinds kort ook hier maandelijks een top 10 aan SEO artikelen die wat mij betreft de moeite waard zijn te lezen en te bookmarken.

1. Six Key Themes From “Meet The Search Engines” At SMX East
Dit artikel kies ik als eerste, omdat het een goed overzicht geeft van de belangrijkste veranderingen die er in SEO plaatsvinden op dit moment.

2. Google’s growing problem: 50% of people do zero searches per day on mobile
De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op een paar aannames, maar de trend is duidelijk:

Google verdient minder aan mobiele bezoekers dan desktop bezoekers, terwijl inmiddels meer dan de helft van alle Google zoekopdrachten wereldwijd afkomstig is van mobiele apparaten (screens kleiner dan 6 inch).

3. Google Webmaster Duplicate Content Hangout Highlights
Ik hoor nog steeds vaak de mythe dat duplicate content (uitleg) een penalty oplevert.

Dit artikel, gebaseerd op informatie direct van Google, biedt een goed overzicht van wat duplicate content is en hoe Google er mee om gaat.

4. FAQ: All About The New Google RankBrain Algorithm
In oktober werd bekend dat Google sinds begin 2015 een zelflerend algoritme, genaamd RankBrain, in gebruik heeft genomen.

Voor het eerst gebruikt Google een machine learning systeem dat op basis van artificial intelligence zichzelf verbetert.

Het algoritme wordt voor ‘een groot gedeelte’ van zoekopdrachten al ingezet, maar is slechts een onderdeel van het totale (Hummingbird) algoritme.

5. The Definitive Guide to Google’s Rich Answers
Wen maar aan het idee van Google als presentatielaag voor je content.

Een onderdeel hiervan zijn de ‘Rich Answers’. Nog niet veel in Nederland, maar dat is een kwestie van tijd.

6. The Myth of Organic Links
De SEO industrie spreekt al een paar jaar over het verdienen van organische, natuurlijke links op basis van contentmarketing.

Een mooie theorie, maar in de praktijk toch anders. Dit artikel beargumenteert dat.

7. Deprecating our AJAX crawling scheme
Het internet is al lang niet meer alleen HTML en CSS. Steeds meer is er sprake van webapplicaties, bijvoorbeeld op basis van JavaScript frameworks.

Google heeft in oktober aangegeven af te stappen van hun AJAX crawling protocol, waarmee ze beloven dat ze dit soort technieken met Googlebot kunnen uitvoeren.

Maar in de praktijk zie ik dat dit nog lang niet altijd het geval is.. Blijf dus testen!

8. How Google Won The PR Battle Over SEO, And Why That’s A Good Thing
Google is goed in PR. Gecombineerd met steeds betere algoritmes is de tijd van technische trucjes wel voorbij.

Ondanks dat web spam zeker nog bestaat en soms nog pijnlijk sommige zoekresultaten beheerst, beschrijft dit artikel de trends treffend.

9. Speeding up Image Link Reclamation
Een tactiek die vaak vergeten wordt is het oogsten van inks op basis van “mentions” in de vorm van afbeeldingen, zoals je logo of een infographic.

10. Google Planning to Expand JSON-LD Structured Data to More Features
Structured data is belangrijk voor Google, o.a. voor zaken als de Knowledge graph en Google Now.

De implementatie hiervan wordt steeds eenvoudiger – en minder foutgevoelig – door de toenemende support van Google voor JSON-LD.

Bonus: hreflang Tags Testing Tool
Geen artikel, maar een handig tooltje die je implementatie van href lang tags (Google documentatie) controleert.