must-read SEO artikelen

Ik lees veel over SEO en dat deel ik dagelijks op o.a. Twitter en Facebook.

Ook hier vind je maandelijks een top 10 aan SEO artikelen die wat mij betreft de moeite waard zijn te lezen en te bookmarken.

1. Google App Streaming: A Big Move In Building “The Web Of Apps”
Dit is een game changer.

Google maakt het namelijk mogelijk om App content doorzoekbaar te maken zonder dat je hiervoor de app geïnstalleerd hebt.

NRC Q legt het in begrijpbare taal uit: “Bestaat er straks een Spotify voor apps?

Google doet dit overigens ook voor de advertentie-inkomsten.

Voor nu werkt dit alleen nog via Wifi, op Android, maar dit is een fundamenteel andere manier waarop je app content tot je krijgt.

2. How Machine Learning Works, As Explained By Google
Eind oktober werd bekend dat Google al vanaf begin 2015 een zelflerend machine learning algoritme gebruikt: RankBrain genaamd (ook dit opinie artikel is de moeite waard)

In november heeft Google zelfs de code achter hun machine learning algoritmes (TensorFlow) open source gemaakt.

Dit artikel legt goed uit hoe machine learning in de basis werkt.

3. Can You Now Trust Google To Crawl Ajax Sites?
In oktober stapte Google af van hun eigen oplossing om AJAX crawlbaar te maken.

Vorige maand gaf ik het al aan, maar ook dit artikel beschrijft terecht dat Google er nog lang niet zo goed mee om kan gaan als ze zelfs beloofd hebben bij de aankondiging in oktober!

4. 30+ Important Takeaways from Google’s Search Quality Rater’s Guidelines
Google evalueert en verbeterd de kwaliteit van zoekresultaten niet alleen automatisch met algoritmes.

Ze gebruiken ook mensen, Quality Raters, die op basis van richtlijnen de zoekresultaten / websites beoordelen.

Door de jaren heen lekken de guidelines vaak uit. Maar Google heeft ze nu ook zelf gepubliceerd.

De herschreven search quality rating guidelines gaat veel over betrouwbaarheid en autoriteit. Nieuw is een onderdeel over mobile-friendlyness.

5. How to Prioritize SEO Tasks & Invest in High-Value Work Items
Al jaren zijn de Whiteboard Friday video’s door Rand Fishkin van Moz een go to bestemming voor basis uitleg over vele SEO aspecten.

Deze video is de moeite waard, omdat het gaat over een belangrijke succesfactor voor SEO: prioriteiten stellen voor implementatie.

6. Google On When 301 Redirects Are Not Enough: The Moz Example
De 301 redirect zit in de gereedschapskist van elke SEO.

Maar in uitzonderlijke gevallen blijkt Google de ondubbelzinnige instructie te negeren. In dit geval zelfs voor de hiervoor genoemde Moz.

8. The ABC of HTTP Status Codes
Nu we het toch over HTTP status codes hebben, bookmark dan zeker even dit artikel voor een uitleg over alle – in ieder geval voor SEO – belangrijke status codes.

8. Does Google Respect Robots.txt NoIndex and Should You Use It?
Ook de meta robots tag is een standaard instrument in de SEO gereedschapskist.

Met name om pagina’s uit de zoekresultaten te houden met de instructie noindex.

Deze instructie kun je ook in het robots.txt bestand geven, maar dat is geen 100% garantie.

9. Teens can’t tell the difference between Google ads and search results
Onderzoek in de UK wijst uit dat 31% van jongeren tussen 12-15 jaar NIET het verschil weet tussen Google advertenties en (organische) zoekresultaten.

Ook voor oudere mensen geldt dat een deel dit verschil niet kent overigens.

10. Checklist: SEO Migratie Naar HTTPS
HTTPS wordt steeds belangrijker en steeds meer sites migreren dan ook naar HTTPS.

Ik publiceerde er een checklist voor in november.

Bonus artikel: CTR-Curves don’t lie: inzicht in je SEO performance
Al jaren worden er SEO CTR grafieken gemaakt om inzicht te krijgen in het belang van met name top 10 posities.

Modellen om het rendement op je SEO investeringen uit te rekenen zijn hierop gebaseerd.

Maar interessanter is een SEO CTR curve voor je eigen site.

Collega Jeroen schreef een handleiding hoe je zelf je eigen SEO CTR curve maakt o.b.v. Google Search Console data.

Bonus Video: 4 belangrijke SEO trends in 7 minuten
Mijn collega en buddy Sander Heilbron presenteert op het jaarlijkse OrangeValley klantevent over 4 SEO trends met impact.

In 7 minuten ben je bijgepraat: