Google vindt de ‘Freshness’ van zoekresultaten steeds belangrijker.
Hoe actueel of ‘fresh’ waren Google’s zoekresultaten in de uren nadat het nieuws van Prins Friso’s ski-ongeluk bekend werd?
Een case met bevindingen en screenshots.
Achtergrond: ‘Freshness’ steeds belangrijker
Na de aanslagen van 11 september 2011 zag Google dat actualiteit van zoekresultaten belangrijk was.
Google Nieuws werd even later gelanceerd.
Door de jaren heen is “freshness” een steeds belangrijker onderdeel van het algoritme geworden.
‘Query Deserves Freshness’
In 2007 werd het ‘query deserves freshness’ algoritme gelanceerd:
“Het ‘Query Deserves Freshness’ algoritme bepaalt of een onderwerp ‘hot’ is. Als er veel nieuws websites en weblogs in korte tijd over een onderwerp schrijven, krijgt het onderwerp een hoge(re) ‘QDF score’.”
Google’s eindverantwoordelijke voor het zoekmachine algoritme, Amit Singhal, benoemt de noodzaak van ‘Fresh’ resultaten in een mooi voorbeeld:
“Als de stroom uitvalt in New York, verschijnen de eerste nieuwsberichten na 15 minuten; Google krijgt zoekopdrachten binnen enkele seconden.???
Bron: handleiding ‘Hoe werkt Google?‘
Real Time Search
In 2009 lanceerde Google ‘real time search’, natuurlijk ingegeven door de populariteit van Twitter.
Medio 2011 stopte Google met real time search, doordat de samenwerking met Twitter stopzette. Kort daarna werd Google+ gelanceerd.
Freshness algoritme
En in november 2011 heeft Google ook nog een Freshness update aangekondigd:
“This algorithmic improvement is designed to better understand how to differentiate between these kinds of searches and the level of freshness you need, and make sure you get the most up to the minute answers.”
Case: nieuws Prins Johan Friso
Op vrijdag 17 februari 2012 werd aan het eind van de middag bekend dat Prins Friso in levensgevaar is door een ski-ongeluk.
Hoe reageerde Google daarop, specifiek met het Freshness algoritme?
Want ‘fresher’ dan dit krijg je het bijna niet.
Een case met screendumps en bevindingen, inclusief tijdaanduiding:
16:53u – Niet alles actueel
Zoekopdracht: friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Het nieuws is al even bekend, ongeveer een uur.
En Google snapt dat het een ‘hot topic’ is. Het Freshness algoritme doet z’n werk in het algemeen goed.
Goed:
- Meeste zoekresultaten in top 10 zijn actueel
- Google Nieuws ‘box’ staat bovenaan
- Wikipedia kan relevant zijn, als je niet (precies) weet wie de beste man is.
Fout:
- Friso kindervoeding is relevant, maar misschien even niet actueel. Op z’n minst een lagere positie wat mij betreft.
- Bericht over Mabel is niet relevant. Maar Telegraaf heeft het bericht zojuist geplaatst en het Freshness algoritme weegt dat mee.
- De Bouwgroep? Waarschijnlijk kleinere doelgroep dan kinderopvoeding, dus nog minder relevant en actueel op dit moment.
16:54u – Google Nieuws
Zoekopdracht: friso
Zoekresultaten: Google Nieuws
Goed:
- Meest actuele nieuwsresultaten staan bovenaan
Fout:
- Bericht over Mabel is weliswaar actueel, maar niet relevant. En dat kan Google eenvoudig herkennen aan woorden als lawine of Lech.
16:55u – Lokale resultaten?
Zoekopdracht: johan friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Goed:
- Top resultaten zijn actueel.
- Het Freshness algoritme herkent dat de live blogs de meest actuele content hebben.
Fout:
- Op basis van IP adres toont Google bedrijven + een kaart. Kans is klein dat ik op dit moment naar een bedrijf op zoek ben…
Later heb ik mijn locatie aangepast naar ‘Nederland’, waarna Google Maps niet meer werd vertoond:
16:57u – Actuele afbeeldingen
Zoekopdracht: johan friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Goed:
- Afbeeldingen worden ook actueel, inclusief tijdsaanduiding
Fout:
- Kaart met nabijgelegen bedrijven is nog steeds niet relevant.
- Gelijknamige basisschool kan relevant zijn, maar wat mij betreft buiten de top 10 op pagina 2
Later op de avond (22:15u) waren alle afbeeldingen actueel:
Google Suggesties niet actueel
16:57u – Google Suggesties niet actueel
Zoekopdracht: friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Goed:
- Google Instant Search laadt alvast de actuele zoekresultaten
Fout:
- De suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten zijn totaal niet actueel…
En zowel de Suggesties als de zoekresultaten zijn totaal niet actueel en relevant wanneer je op de voornaam van de prins zoekt…
17:20u – Suggesties nog niet actueel
Zoekopdracht: johan friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Goed:
- Google Suggesties zijn relevant voor de (automatisch) herkende locatie
Fout:
- De suggesties zijn, na +/- 2 uur, nog niet actueel.
18:15u – Suggesties nog steeds niet actueel
Zoekopdracht: johan friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Goed:
- Freshness algoritme werkt: zoekresultaten blijven steeds verversen met meest actuele resultaten.
Fout:
- Suggesties nog steeds niet actueel, bijna 3 uur later…
22:13u – Actuele suggesties
Zoekopdracht: friso
Zoekresultaten: Google Zoeken
Tussen 18:30u en 21:45u heb ik de Google zoekresultaten niet meer gevolgd.
Rond 22:00u zag ik dat de suggesties voor aanverwante zoekopdrachten actueel waren:
Goed:
- Google Suggesties zijn actueel
Fout:
- Het duurde 3 tot 6 uur voordat de suggesties actueel waren.
Conclusie
Het Google Freshness algoritme doet in het algemeen waarvoor het is bedoeld: de zoekresultaten zijn actueel en worden continu ververst.
Echter, enkele resultaten zijn niet actueel. Een tijdelijk lagere positie voor deze resultaten maakt de zoekresultaten nog meer ‘fresh’.
Het Freshness algoritme werkt nog niet (snel) voor Google Suggesties: aanverwante zoekopdrachten tijdens het zoeken. Het duurde 3 tot 6 uur voordat de suggesties actueel waren.
Ik weet dat Google Suggesties met een ander algoritme worden geregeld. Maar als gebruiker verwacht ik dat ook de gesuggereerde zoekopdrachten actueel zijn.
Zeker bij een hot topic als dit.
Dit artikel publiceerde ik eerder op orangevalley.nl