Update: Google heeft in een mail naar een selectie van adverteerders bevestigd dat deze wijziging er in de komende weken aankomt (met dank aan de reactie van Job-Jan).

Update 2: Google heeft op het AdWords blog aangekondigd dat deze wijziging permanent wordt doorgevoerd voor alle landen in de komende dagen.

Google test continu met de presentatie van haar AdWords advertenties. Deels om ze relevanter te maken voor zoekers, deels om er zelf meer aan te verdienen.

Met name aan de Google AdWords top advertenties – boven de natuurlijke zoekresultaten – wordt de laatste tijd veel gesleuteld.

En daar lijkt nu weer een opvallende wijziging plaats te gaan vinden, zo laat deze screendump zien (hat tip Martijn):

Google AdWords top advertentie met lange titel - voorbeeld 'reisverzekering'.

Lange titel AdWords advertentie

Zoals je ziet, is de titel van de Google AdWords advertentie aanzienlijk langer geworden.

De oplettende kijker merkt op dat Google de eerste regel van de advertentietekst achter de titel van de AdWords advertentie plaatst, gescheiden door een min-teken (‘-‘).

Update: Google bevestigt dat de 1e regel van een AdWords advertentietekst achter de titel wordt geplaatst als deze met punctuatie eindigt.

Het lijkt op op een test van Google. De AdWords top advertenties boven de natuurlijke zoekresultaten zien er op dit moment namelijk zo uit:

Huidige Google AdWords top advertentie

Maar zo gaan ze er dus wellicht binnenkort uitzien:

Google AdWords top advertentie met lange titel - voorbeeld 'autoverzekering vergelijken'.

Minder onderscheid organisch & gesponsord

Wat me direct opvalt, is dat de AdWords advertenties boven de natuurlijke zoekresultaten nog meer gaan lijken op de organische zoekresultaten, ofwel de ‘SEO resultaten’.

En die weg is Google AdWords al een tijd geleden ingeslagen. Denk o.a. aan de AdWords sitelinks.

Verplaatsing tekst top advertentie

Een andere wijziging die me 2 tot 3 maanden geleden opviel (waar ik niet veel over gelezen heb…), is dat de advertentietekst van AdWords top advertenties is verplaatst.

Tot eind 2010 stond de tekst van een AdWords advertentie namelijk achter de zichtbare URL:

Google AdWords advertentie tekst achter de zichtbare URL
(excuses voor de misvormde screendump 🙂 )

Terwijl de tekst van AdWords top advertenties nu tussen de advertentie titel en de zichtbare URL staat:

Google AdWords advertentie tekst tussen advertentie titel en zichtbare URL

Ten koste van natuurlijke zoekresultaten

Deze wijzigingen aan de Google AdWords top advertenties hebben wel degelijk invloed op het gebruik van de organische zoekresultaten.

De organische zoekresultaten worden namelijk steeds verder naar beneden ‘geduwd’ door de advertenties.

En aangezien het kijkgedrag en klikgedrag van zoekmachine gebruikers nauwelijks veranderd door de jaren heen, krijgen met name de AdWords top advertenties meer aandacht.

Met deze nieuwe presentatie van de advertentie titel gaan de AdWords advertenties nog meer lijken op de natuurlijke zoekresultaten. Dit gaat dus ten kosten van de SEO inspanningen.

Beter voor gebruiker of Google?

Er valt over te twisten of de veranderingen goed zijn voor de gebruiker of voor Google zelf. Maar wat mij betreft kun je er niet meer omheen.

De veranderingen die Google aan de AdWords advertenties doorvoert wijzen duidelijk in de richting van Google.

De advertenties komen steeds prominenter en uitgebreider in beeld. En ook de organische zoekresultaten vullen zich met verwijzingen naar platformen van Google zelf (bijvoorbeeld YouTube, Google Nieuws, Google Maps, Google Place Search, etc.).

Relevantie vs. commercieel gewin

Ik hoop dat Google continu de relevantie en toegevoegde waarde voor de zoekmachine gebruiker op nummer 1 zet. Zoals ze dat al jaren doen, wat Google heeft gemaakt tot wat het vandaag is.

Al zie ik meer en meer dat het commerciële gewin er steeds dikker bovenop ligt…