Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Wat zijn de marktaandelen van de zoekmachines in Nederland anno 2010?

Zoekmachinemarketing bureau Checkit onderzocht dit wederom (al vanaf 2002). Verrassingen blijven natuurlijk uit: Google blijft heer en meester in zoekmachine-land:

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2002-2010

Googelen

Het zal niemand verrassen dat Google al jaren veruit de meest gebruikt zoekmachine is. In Nederland anno 2010 is het marktaandeel van Google nog steeds ruim boven de 90%.

Misschien is hun grootste kracht wel de sterke associatie met zoeken (zie De Dikke van Dale). Je zegt namelijk niet: ik ga even “Yahoo-en” of “Bing-en”.

(Als je er dieper in wilt duiken, lees dan zeker deze presentatie door. Hierin wordt de strategie van Google uitgebreid geanalyseerd en is het meer dan de associatie met zoeken en geluk.)

VS: Bing verdubbelt marktaandeel

Buiten onze landsgrenzen, in de VS, doet zoekmachine Bing het niet slecht.

In het afgelopen jaar dat Microsoft’s vernieuwde zoekmachine Bing bestaat, is het marktaandeel bijna verdubbeld van 5,25% naar 9,85% (bron Hitwise 2009, 2010).

Verder dan zoekmachines

Als we het zoekmachine-landschap breder bekijken, is Twitter een interessant fenomeen. Afgelopen maand handelde de micro-blog dienst 24 miljard (!) zoekopdrachten af (bron SearchEngineLand)

En dat is meer dan het gecombineerde aantal zoekopdrachten van Yahoo en Bing samen…

Nu moet je deze data iets anders interpreteren, want Twitter is nog lang geen concurrent van Google. Maar de trend is duidelijk: zoekgedrag gaat verder dan alleen een zoekmachine zoals Google.