SES Amsterdam 2010Zoals ik al eerder aankondigde, vindt a.s. woensdag en donderdag voor de 2e keer het zoekmachinemarketing congres SES Amsterdam plaats.

Net als vorig jaar heb ik de eer een presentatie te mogen geven op de congresdag. Maar wat ga ik eigenlijk presenteren?

(lees verder voor een sneak preview ;))

Marktonderzoek zoekmachinemarketing

In 2007 deed ik voor het eerst uitgebreid onderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland (lees hier de resultaten).

Dit onderzoek heb ik meerdere keren herhaald, zo ook afgelopen weken. Verdeeld over 3 groepen – zoekmachines, aanbieders van zoekmachinemarketing en afnemers/adverteerders – heb ik bijna 30 mensen een 10-tal vragen voorgelegd.

Stand van zaken 2010

Op SES Amsterdam presenteer ik dus de resultaten van mijn marktonderzoek. Ook zal ik terugkijken naar vorige jaren (met name de resultaten van 2009) en mijn visie geven op de stand van zaken anno 2010.

Sneak preview resultaten

Ook zo benieuwd naar de resultaten? 🙂 Hierbij alvast een sneak preview en enkele resultaten:

Jonge, dynamische markt

De markt van zoekmachinemarketing is een jonge, dynamische en hardgroeiende markt. Zowel aan de kant van de zoekmachines en de aanbieders van zoekmachinemarketing als aan de kant van adverteerders zijn er veel ontwikkelingen waar te nemen.

Serieuze plaats in mediamix

Waar er enkele jaren geleden nog sprake was van een onontgonnen markt met slechts enkele aanbieders van zoekmachinemarketing, is er nu sprake van sterk professionaliserende markt met veel grote en kleine aanbieders.

Zoekmachinemarketing heeft een serieuze en onmisbare plaats ingenomen in de marketingmix, waarbij zoekmachinemarketing circa de helft van alle bestedingen aan online marketing voor zijn rekening neemt.

Jonge, ondoorzichtige markt

Aan de andere kant praten we nog over een jong vakgebied. De mascotte in zoek-land, Google, is slechts iets meer dan 11 jaar jong.

Er is geen generatie voor ons die ons het vak kan leren. Behalve de particuliere initiatieven zijn er geen onderwijsinstellingen die zoekmachinemarketing onderwijzen.

Voldoende verbetering mogelijk

Het onderscheidend vermogen tussen aanbieders van zoekmachinemarketing is niet altijd duidelijk, met name voor adverteerders.

En de kennis en toegevoegde waarde van zoekmachinemarketing is ook nog niet tot iedereen doorgedrongen. Er is dus nog veel groei en vooruitgang te boeken.

Wellicht tot a.s. donderdag op SES Amsterdam! En anders tot later ergens anders of gewoon vertrouwd hier op EdWords.nl 🙂