Onderzoek: marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007In het kader van mijn studie Small Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam heb ik een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd naar de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007.

Aanpak: uitgebreid ‘field research’

Het marktonderzoek zoekmachine marketing is gebaseerd op 24 interviews die ik in de afgelopen maanden met plezier heb afgenomen bij diverse partijen, die in meer of mindere mate te maken hebben met zoekmachine marketing. Andere nationale en internationale onderzoeken ondersteunen het marktonderzoek waar mogelijk.

Toegevoegde waarde: volledigheid

Het belangrijkste doel van dit onderzoek was het zo volledig mogelijk in kaart brengen van de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007. Wat mij betreft is dit doel behaald en de toegevoegde waarde zit dan ook in de volledigheid. Doe er je voordeel mee!

Dank!

Mijn dank gaat bovenal uit naar alle partijen die de tijd en de moeite hebben genomen om hun visie te geven op de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007, waarvan het rapport Marktonderzoek Zoekmachine Marketing Nederland 2007 (PDF) het mooie resultaat is!

Goed ontvangen

Het rapport van het marktonderzoek zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is goed ontvangen. De deelnemende partijen waren enthousiast en lovend:

“Ik ben erg onder de indruk van de professionaliteit en de grondigheid waarmee Eduard dit onderzoek heeft uitgevoerd. Dit rapport is een absolute must-read voor elke marketeer” – Paul Aelen, Checkit

“Ik ben onder de indruk Eduard, goed werk!” – Wolter Tjeenk Willink, Traffic Builders

“Ziet er zeer goed uit. Complimenten!” – Richard de Veer, Yahoo! Search Marketing

“Ik vind je rapport inhoudelijk zeer goed” – Henk de Hooge, ClearSense

“Ik vind het een goed onderzoek, hulde! – Remi van Beekum, Traffic4u

“Goed stuk en leuk om te lezen! Een document om trots op te zijn!” – Rogier Croes, GroupM

“Het rapport geeft een overzichtelijk beeld van de SEM markt” – Otto Munsters, Bloosem Media

“Een uitstekend overzicht van de Nederlandse markt” – Marco Derksen, IAB, Marketingfacts.nl

“Een uitstekend onderzoek, erg interessant, voor zowel insiders als niet-insiders” – Frank Janssen, FrankWatching.com

“Een marktverkenning van een vrijwel nog onverkende markt. Klasse!” – Henk van Ess, Voelspriet.nl

Belangrijkste conclusies

Ondanks dat ik je aanraad om het rapport Marktonderzoek Zoekmachine Marketing Nederland 2007 (PDF) te lezen, vat ik hier de belangrijkste conclusies uit het onderzoek samen:

– De markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.

– Het onderscheidend vermogen van de zoekmachine marketing bureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.

– Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachine marketing bureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.

– Er zijn gaten in de markt voor wat betreft de specialismen, omdat de zoekmachine marketing bureaus op dit moment een duidelijk ‘DNA’ missen.

– De bestedingen aan zoekmachine marketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.

– De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.

– Door toename van kennis in de markt zal zoekmachine marketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachine marketing bureaus.

– Er zal meer differentiatie en een meer duidelijke marktverdeling komen, waarbij overnames en fusies van zoekmachine marketing bureaus door andere mediabedrijven waarschijnlijk zijn.

Uiteraard staan de reacties open voor vragen, opmerkingen & aanvullingen!

Over Eduard Blacquière

Eduard Blacquière (1981) is werkzaam als Business Consultant bij Outrider, het zoekmachinemarketing bureau van GroupM. Vanuit zijn afgeronde studie Small Business aan de Hogeschool Rotterdam heeft Eduard 3 jaar werkervaring in affiliate marketing en zoekmachinemarketing bij Testnet en Checkit. Hij schrijft erover op Zoekmachine Marketing Weblog EdWords.nl, Marketingfacts, DutchCowboys en Sync.

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.