Onderzoek: marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007

Onderzoek: marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007In het kader van mijn studie Small Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam heb ik een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd naar de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007.

Aanpak: uitgebreid ‘field research’

Het marktonderzoek zoekmachine marketing is gebaseerd op 24 interviews die ik in de afgelopen maanden met plezier heb afgenomen bij diverse partijen, die in meer of mindere mate te maken hebben met zoekmachine marketing. Andere nationale en internationale onderzoeken ondersteunen het marktonderzoek waar mogelijk.

Toegevoegde waarde: volledigheid

Het belangrijkste doel van dit onderzoek was het zo volledig mogelijk in kaart brengen van de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007. Wat mij betreft is dit doel behaald en de toegevoegde waarde zit dan ook in de volledigheid. Doe er je voordeel mee!

Dank!

Mijn dank gaat bovenal uit naar alle partijen die de tijd en de moeite hebben genomen om hun visie te geven op de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007, waarvan het rapport Marktonderzoek Zoekmachine Marketing Nederland 2007 (PDF) het mooie resultaat is!

Goed ontvangen

Het rapport van het marktonderzoek zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is goed ontvangen. De deelnemende partijen waren enthousiast en lovend:

“Ik ben erg onder de indruk van de professionaliteit en de grondigheid waarmee Eduard dit onderzoek heeft uitgevoerd. Dit rapport is een absolute must-read voor elke marketeer” – Paul Aelen, Checkit

“Ik ben onder de indruk Eduard, goed werk!” – Wolter Tjeenk Willink, Traffic Builders

“Ziet er zeer goed uit. Complimenten!” – Richard de Veer, Yahoo! Search Marketing

“Ik vind je rapport inhoudelijk zeer goed” – Henk de Hooge, ClearSense

“Ik vind het een goed onderzoek, hulde! – Remi van Beekum, Traffic4u

“Goed stuk en leuk om te lezen! Een document om trots op te zijn!” – Rogier Croes, GroupM

“Het rapport geeft een overzichtelijk beeld van de SEM markt” – Otto Munsters, Bloosem Media

“Een uitstekend overzicht van de Nederlandse markt” – Marco Derksen, IAB, Marketingfacts.nl

“Een uitstekend onderzoek, erg interessant, voor zowel insiders als niet-insiders” – Frank Janssen, FrankWatching.com

“Een marktverkenning van een vrijwel nog onverkende markt. Klasse!” – Henk van Ess, Voelspriet.nl

Belangrijkste conclusies

Ondanks dat ik je aanraad om het rapport Marktonderzoek Zoekmachine Marketing Nederland 2007 (PDF) te lezen, vat ik hier de belangrijkste conclusies uit het onderzoek samen:

- De markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.

- Het onderscheidend vermogen van de zoekmachine marketing bureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.

- Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachine marketing bureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.

- Er zijn gaten in de markt voor wat betreft de specialismen, omdat de zoekmachine marketing bureaus op dit moment een duidelijk ‘DNA’ missen.

- De bestedingen aan zoekmachine marketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.

- De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.

- Door toename van kennis in de markt zal zoekmachine marketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachine marketing bureaus.

- Er zal meer differentiatie en een meer duidelijke marktverdeling komen, waarbij overnames en fusies van zoekmachine marketing bureaus door andere mediabedrijven waarschijnlijk zijn.

Uiteraard staan de reacties open voor vragen, opmerkingen & aanvullingen!

Over Eduard Blacquière

Eduard Blacquière (1981) is werkzaam als Business Consultant bij Outrider, het zoekmachinemarketing bureau van GroupM. Vanuit zijn afgeronde studie Small Business aan de Hogeschool Rotterdam heeft Eduard 3 jaar werkervaring in affiliate marketing en zoekmachinemarketing bij Testnet en Checkit. Hij schrijft erover op Zoekmachine Marketing Weblog EdWords.nl, Marketingfacts, DutchCowboys en Sync.

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.

Geen gerelateerde artikelen gevonden.

33 Reacties op "Onderzoek: marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007"

  1. [...] Complimenten dus voor Eduard Blacquière. Meer achtergronden bij het onderzoek vind je op zijn blog, waar overigens ook het hele rapport Marktonderzoek Zoekmachine Marketing Nederland 2007 (pdf) te [...]

  2. Edwin op 02 July, 2007

    Een erg fraai en interessant document, ik ga het van de week eens op mijn gemak lezen.

    Complimenten inderdaad!

  3. martijn op 02 July, 2007

    Ziet er idd. zeer gedetailleerd en helder uit, mijn complimenten Eduard!

  4. Frank van Tatenhove op 03 July, 2007

    Beste Eduard Blacquière
    Mijn complimenten voor de duidelijke rapportage dat u geeft t.a.v. het zoekmachine onderzoek wat een heel belangrijk onderdeel is van het internet. Door de complexiteit van het internet zal de zoekmachine in de toekomst een nog belangrijker instrument worden voor de consument.
    mvg

    Frank

  5. Sjoerd van Berkel op 05 July, 2007

    Goed leesbaar en zeer nuttig onderzoek. Schept ook voor adverterdeers een nuttig beeld van de markt! Eindelijk overzicht.

    Complimenten Eduard!

  6. Eduard Blacquière op 05 July, 2007

    @iedereen,

    Dank voor de complimenten! Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat :) Ik heb ‘t met plezier gedaan!

  7. Jeroen | J8 Zoekmachine Marketing op 05 July, 2007

    Beste Eduard,

    Interessant rapport! Indrukwekkend. Erg uitgebreid en duidelijk geschreven. Zeker een aanrader voor iedereen die iets met zoekmachine marketing te maken heeft.

  8. Jean-Louis op 06 July, 2007

    Ben je rapport aan het uitprinten en zal het tijdens mijn vakantie in Zuid-Frankrijk doorlezen. Ziet er goed uit. Hopelijk ook met een aantal optimalisatie trucks.

    JL

  9. Eduard Blacquière op 06 July, 2007

    @Jean-Louis: veel leesplezier en alvast een fijne vakantie!

    Wat optimalisatie trucs betreft, moet ik je teleurstellen. Dit rapport heeft tot doel de markt in kaart te brengen.

    Voor tips & trucs verwijs ik je naar de categorieën Handleidingen en Zoekmachine optimalisatie.

  10. Jan-Henk op 07 July, 2007

    Beste Eduard,

    Eindelijk een duidelijk rapport over deze nieuwe markt. Met mijn voeten in Lago maggiore zal ik hem doorspitten.

    JH

  11. [...] Google AdWords campagne, omdat Google in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine is (zie marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007). Gezien de grote gelijkenis van de advertentie systemen van andere zoekmachines, is deze [...]

  12. Suzanne op 10 July, 2007

    Beste Eduard,
    Nogmaals ook mijn complimenten.
    Het uiteindelijke rapport ziet er erg goed uit en is zeer nuttig voor ons allen.

    Erg goed initiatief!

    Suzanne

  13. Mark B op 12 July, 2007

    Heej Eduard,

    Mooi om te zien dat een jongen met zo veel kennis, bij ons het verslag heeft ontwikkeld. Al die mooie complimenten kan je mooi in je zak steken! Keep up the good job vriend!

  14. Jeroen Happel op 12 July, 2007

    Geweldig rapport, echt een must-read voor elke (online) marketeer!

  15. Ruud Linders | X-com ICT Solutions bv op 07 August, 2007

    Zeer sterk rapport. Duidelijke onderbouwing en extreem informatief. Tot nu toe heb ik veel moeilijkheden gehad met het overbrengen van de verhoudingen en de mogelijkheden in de markt richting onze verkopers en klanten. Met dit rapport kan ik ze eindelijk met één document alles overzichtelijk voorleggen. Mijn complimenten.

  16. [...] Het marktonderzoek is ook extern beschikbaar in het apart uitgevoerde en geschreven marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007. [...]

  17. Tim Huijbers op 07 September, 2007

    Prima rapport. Ik heb hem al een tijdje opgeslagen maar nu toch maar eens uit de printer laten rollen.

    Herkenbare en bruikbare theorieen, top.

    Alleen het stukje in de bijlage, staat daar nou serieus nog iets uit de ‘template voor afstudeerscripties’ ;) ?? (zie hoofdstukje bijlagen in je rapport..)

  18. Eduard Blacquière op 07 September, 2007

    @Tim
    Dank voor je complimenten!

    Je snapt dat ik het wiel natuurlijk niet nog een keer ga uitvinden :-) (scherp opgemerkt, thanks, ik ga het aanpassen)

  19. [...] ik onlangs beschreef in het marktonderzoek zoekmachine marketing Nederland 2007 is schaalgrootte een belangrijk onderscheidend vermogen, met name vanwege de korting die Google bij [...]

  20. [...] er hiermee alweer een speler bij. Het verschil is dat de oprichters als geen ander weten hoe de markt van zoekmachine marketing in Nederland in elkaar zit. Natuurlijk is en blijft de uitvoering het belangrijkste en ook het moeilijkste, maar [...]

  21. [...] Blacquière deed uitgebreid onderzoek naar de Nederlandse zoekmachine marketing [...]

  22. [...] de grote groeicijfers die de bestedingen aan zoekmachinemarketing laten zien (zie het marktonderzoek zoekmachinemarketing 2007), is het wat mij betreft niet vreemd dat de klikprijzen [...]

  23. [...] Door het bieden van een vorm van zekerheid ontstaat er meer ruimte om budgetten naar zoekmachinemarketing, specifiek zoekmachine adverteren, te verschuiven. En dat lijkt me een goede zaak gezien het gat tussen enerzijds de mediaconsumptie en het zoekgedrag van mensen en anderzijds de bestedingen aan online media (zie het marktonderzoek zoekmachinemarketing Nederland 2007). [...]

  24. [...] Veel trends en ontwikkelingen die ik zie in zoekmachinemarketing voor 2008 volgen logischerwijs uit de trends die ik vorig jaar op basis van 25 interviews aanwees in m’n marktonderzoek zoekmachinemarketing. [...]

  25. [...] signaleerde ik ook als trend in m’n marktonderzoek zoekmachinemarketing vorig jaar en ook onlangs noemde ik het nog bij de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor [...]

  26. [...] baan opgeleverd bij het nieuwe en hardgroeiende zoekmachinemarketing bureau Outrider. Met name mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing 2007 heeft daar aan [...]

  27. W. Stomp op 19 August, 2008

    Mooi onderzoek! Volgt er in 2008 of 2009 een nieuw onderzoek bij je nieuwe werkgever?

  28. Eduard Blacquière op 19 August, 2008

    @W. Stomp
    Dankjewel! Ik zou het leuk vinden om er een vervolg aan te geven, maar het is behoorlijk arbeidsintensief en dat maakt het lastig. Ik sluit het echter niet uit…

  29. Jeroen op 21 August, 2008

    Nog bedankt! Heb er veel aan gehad tijdens mijn afstudeerscriptie!

  30. Eduard Blacquière op 21 August, 2008

    @Jeroen
    Leuk om te horen, graag gedaan!

  31. Adrian op 19 September, 2008

    Hoi Eduard,

    Fijn dat er dit soort onderzoeken zijn. Dat geeft je tenminste wat licht in de donkere zoektocht naar een betrouwbare partner in SEO land.

    Adrian
    http://www.goaltrainingen.nl

  32. Eduard Blacquiere op 19 September, 2008

    @Adrian
    Dankjewel!

  33. [...] behandel de stand van zaken van zoekmachinemarketing in Nederland, een update van mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing wat ik in 2007 [...]

Reageer