Vandaag vindt alweer de 11e Online Marketing Blogkermis plaats, ditmaal verzorgd door Marco Bouman, met het thema ‘online marketing voor ondernemers’.

In mijn deelname ga ik in op enkele belangrijke zoekmachinemarketing tips voor MKB ondernemers (definitie zoekmachinemarketing).

Waar moet je op letten als je met zoekmachinemarketing aan de slag gaat, zowel zelf als via een aanbieder van zoekmachinemarketing?

1. Doe zoveel mogelijk zelf

Zoekmachines zijn het startpunt geworden van internet. Zoekmachinemarketing is daarmee, in meer of mindere mate, onmisbaar voor elke organisatie.

Zoekmachinemarketing is daarom dusdanig belangrijk om zoveel mogelijk zelf te doen. Als je er ook maar even de middelen voor vrij kunt maken, zorg dan dat je zoekmachinemarketing zelf doet.

Controle en eigendom

Alle zoekmachinemarketing activiteiten waar je geen tijd of middelen voor hebt, kun je gerust bij een aanbieder van zoekmachinemarketing neerleggen.

Maar zorg dat je altijd een deel zelf doet en op z’n minst alle controle houdt. Let ook op het eigendom van de opgeleverde producten en diensten. Zorg bijvoorbeeld dat je altijd het eigendom hebt van een Google AdWords campagne (zie ook mijn Handleiding Google AdWords).

Zorg ervoor dat je duidelijke afspraken maakt over diverse aan zoekmachinemarketing gerelateerde zaken. Vraag bijvoorbeeld of de zoekmachinemarketing aanbieder de Gedragscode zoekmachinemarketing van het IAB onderschrijft (disclaimer: ik zit in het bestuur van de IAB Taskforce Search).

2. Trap niet in belofte voor nr.1 posities!

Dit is wat mij betreft de klassieke fout. Dit komt al jaren voor, maar nog steeds zie ik het: aanbieders van zoekmachineoptimalisatie of SEO die topposities in de natuurlijke zoekresultaten garanderen (definitie zoekmachineoptimalisatie).

Trap er niet in!

Waarom kun je een toppositie niet garanderen?

Google en andere zoekmachines sorteren de zoekresultaten op basis van (een geschat aantal van) circa 200 factoren. En daarvan zijn de meeste factoren niet bekend.

Je bent dus afhankelijk van Google en andere zoekmachines, die ook nog eens continu hun algoritmes wijzigen (zie voor meer uitleg de Handleiding “Hoe werkt een zoekmachine?“).

‘Blackhat SEO’

Als een partij dit kan garanderen, betekent dit waarschijnlijk dat ze technieken toepassen die niet zijn toegestaan zijn door zoekmachines (ook bekend als ‘Blackhat’ technieken). En dat levert vroeg of laat een straf op van zoekmachines, met kans op complete uitsluiting van vindbaarheid tot gevolg.

Elke aanbieder van zoekmachineoptimalisatie die topposities belooft, verkondigt dus onzin. Nogmaals, trap er niet in!

3. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je zelf

In het verlengde van het eerste punt, zie je vaak dat organisaties zelf starten met zoekmachineadverteren of SEA (definitie zoekmachineadverteren). Meestal omdat dit als makkelijker wordt ervaren dan SEO.

Ik ben ook van mening dat SEO complexer is dan SEA, maar de basis van SEO kun je zeker zelf! Er is zeer veel informatie te vinden op internet over SEO, zelfs Google biedt een SEO Beginnershandleiding (PDF) aan.

4. Niet elke ‘specialist’ is een specialist

Wat ik ook vaak tegenkom, zijn partijen die beweren zoekmachinemarketing specialist te zijn. Dit betreft meestal eenpitters of kleine bedrijven. In de praktijk blijken deze ‘specialisten’ toch niet altijd een zoekmachinemarketing specialist te zijn.

Zo wordt SEA en SEO vaak door elkaar gehaald, zowel wat diensten als benamingen betreft. Ook maken die partijen vaak ongeoorloofd gebruik van de Google AdWords accreditatie.

Zoek dus zeker even de naam van het bedrijf op in Google. En vraag gerust om aantoonbare ervaring, bijvoorbeeld in de vorm van succesvolle cases.

5. Vraag klanten om referenties

Eigenlijk kun je geen beter beeld krijgen van een aanbieder van zoekmachinemarketing dan te vragen hoe tevreden de huidige klanten zijn.

Vraag dus gerust of je enkele klanten mag bellen voor een referentie. Doe navraag naar de behaalde resultaten, de werkwijze, de verhouding prijs/kwaliteit, etc.

Zoekmachinemarketing ‘Request for proposal’

Gebruik ook zeker de standaard ‘Request for proposal’ (DOC), opgesteld door de IAB taskforce Search. Dit document bevat een lijst met vragen die je kunt stellen bij de selectie van een zoekmachinemarketing aanbieder.

Conclusie: haal het meeste eruit

Met deze 5 zoekmachinemarketing tips moet je zeker vooruit komen als je aan de slag gaat met zoekmachinemarketing, zowel zelf als via een zoekmachinemarketing aanbieder.

Deze lijst is natuurlijk niet volledig. Kijk ook gewoon simpelweg naar factoren als prijs, locatie en je gevoel. Uiteindelijk moet je tevreden zijn en het gevoel hebben dat je er het meeste uithaalt wat erin zit.

En er is veel, heel veel uit zoekmachinemarketing te halen!