Zoekmachinemarketing definieer ik als het tonen van elk willekeurig aanbod (informatie, producten, diensten, etc.) aan iemand die een expliciete intentie heeft uitgesproken middels een zoekvraag in een zoekmachine.
Synoniemen zoekmachine marketing
Synoniemen voor zoekmachinemarketing zijn o.a. Search Engine Marketing, SEM of Search Marketing.
De kracht van zoekmachinemarketing
Met zoekmachinemarketing ben je er als aanbieder eigenlijk op het meest ideale moment, omdat mensen actief aangeven dat ze ontvankelijk zijn voor een bepaald aanbod. Dat is de kracht van zoekmachinemarketing.
Zoekmachinemarketing realiseert dus de vindbaarheid van elk willekeurig aanbod op plaatsen waar mensen zoeken. Daarmee is zoekmachinemarketing een cruciaal (marketing)instrument om meer kwalitatieve bezoekers te verwerven, waar kwaliteit wordt uitgedrukt in relevantie t.o.v. het aanbod en in conversie, het verrichten van een gewenste actie door de (be)zoeker op uw website.
Zoekmachine-optimalisatie & Zoekmachine-adverteren
Zoekmachines kennen twee soorten “antwoordenlijstjes???, de natuurlijke zoekresultaten en de gesponsorde zoekresultaten.
Op beide zoekresultaten is invloed uit te oefenen, wat is benoemd tot respectievelijk zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA)
(zie Afbeelding 1).
Afbeelding 1: zoekmachine-optimalisatie en zoekmachine-adverteren
Betaalde en onbetaalde zoekresultaten
Men spreekt soms over de ‘betaalde’ zoekresultaten en de ‘onbetaalde’ zoekresultaten voor respectievelijk de gesponsorde zoekresultaten en de natuurlijke zoekresultaten. Daarmee wordt bedoeld dat er bij de natuurlijke zoekresultaten niet wordt betaald aan de zoekmachines.
Maar dat betekent niet dat het beïnvloeden van de natuurlijke zoekresultaten, ofwel zoekmachine-optimalisatie, gratis is. Gezien het specialisme en de ervaring die komen kijken bij zoekmachine-optimalisatie, nemen veel partijen een gespecialiseerd bedrijf ter hand. Dat brengt dus kosten met zich mee. Ook als zoekmachine-optimalisatie zelfstandig wordt uitgevoerd, kost het tijd en dus geld.
Overigens weten vrij veel zoekmachine gebruikers niet het verschil tussen de gesponsorde en organische zoekresultaten. In de UK is dat bijvoorbeeld ruim 30% van de jongeren tussen 12-15 jaar die dat niet weet.