Wat is SEA?
Zoekmachine-adverteren (SEA) is het inkopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten door in een veiling te bieden op zoektermen (keywords, zoekwoorden of trefwoorden) waarbij wordt afgerekend per klik (een afgeleverde bezoeker).
Daarbij gaat het om de gesponsorde zoekresultaten van zoekmachines, zoals afbeelding 1 illustreert.
Afbeelding 1: zoekmachine-optimalisatie en zoekmachine-adverteren
De belangrijkste eigenschap van zoekmachineadvertenties is dat ze zijn gekoppeld aan een zoekopdracht (intentie), en dus vrijwel altijd relevant zijn voor de zoekopdracht.
In Nederland gaat het met zoekmachine-adverteren in de praktijk om het adverteren met Google AdWords, het advertentieprogramma van Google. De zoekmachine is met ruim 90% veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland.
Basis uitleg SEA (video)
Onlangs werd ik geïnterviewd over de werking en de do’s & dont’s van SEA anno 2018.
Bekijk hier de video (of op YouTube):
Synoniemen zoekmachine-adverteren
Synoniemen voor zoekmachine-adverteren zijn o.a. Search Engine Advertising, SEA, Search Advertising, Paid Search, Sponsored Search en combinaties en varianten van deze termen.
Zoekmachine-adverteren wordt soms onterecht search engine marketing (SEM) of zoekmachinemarketing genoemd. Zoekmachinemarketing is namelijk de combinatie van zoekmachine-adverteren en zoekmachine-optimalisatie.
Het afrekenmodel van zoekmachine-adverteren, waarbij er wordt betaald per klik, wordt ook wel CPC (cost per click) of PPC (pay per click) genoemd.
SEA trends 2018
Adverteren in zoekmachines is de laatste jaren fundamenteel veranderd.
Bekijk deze video waarin mijn SEA collega Thijs Glass je bijpraat over de belangrijkste SEA trends in 2018: