Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

NofollowNofollow? Paid Links? PageRank sculpting? Hieronder mijn uitleg en een overzicht van een belangrijke ontwikkeling: Google gaat de waarde van nofollow devalueren.

Achtereenvolgens beschrijf ik de volgende onderwerpen:

Wat is nofollow?

In 2005 introduceerde Google een manier om spam op weblogs tegen te gaan: het nofollow attribuut. Het nofollow attribuut voeg je toe aan individuele links.

Nofollow zorgt ervoor dat Google en andere zoekmachines de link(waarde) niet meetellen in het algoritme van hun zoekmachine. (zie voor meer informatie de handleiding “Hoe werkt een zoekmachine?“).

Wat is PageRank Sculpting?

Wat nofollow in feite doet, is de focus van linkwaarde verschuiven. De links die een nofollow hebben, worden genegeerd. Daarmee krijgen de links die geen nofollow hebben extra waarde.

Dit principe is sinds het bestaan van nofollow steeds vaker toegepast in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het ‘sturen’ en slim verdelen van linkwaarde (wat Google “PageRank” noemt) kent sinds 2007 de naam “PageRank Sculpting” (andere termen als Siloing en PageRank distributie).

Voorbeeld: hoe werkt PageRank sculpting tot nu toe?
Een sterk gesimplificeerd voorbeeld hoe PageRank sculpting tot nu toe werkte:

Stel, je hebt 10 linkpunten te verdelen over 10 pagina’s. Dan krijgt elke pagina 1 linkpunt.
Als je nu 5 links van het nofollow attribuut voorziet, krijgen de overige links elk 2 linkpunten.

Google adviseert gebruik nofollow

Interessant is dat ook Google, in de persoon van Matt Cutts, aangaf dat je nofollow kunt gebruiken voor het verdelen van de PageRank binnen je website.

Ook in de SEO Beginnershandleiding van Google (PDF) wordt nog steeds geadviseerd om nofollow te gebruiken.

Wat zijn Paid Links?

In 2007 ging Google de strijd aan met de zogeheten ‘paid links’. Een paid link is een link die hoofdzakelijk als doel heeft om linkwaarde of PageRank door te geven om daarmee posities in zoekmachines te verbeteren.

In oktober 2007 vondt er een PageRank update plaats waarbij diverse websites met een verlaging van hun zichtbare PageRank werden gestraft.

Google advies: gebruik nofollow

Als je toch een link koopt of verkoopt, moet je van Google de link voorzien van het nofollow attribuut (of de link doorsturen naar een tussenpagina, die je via het robots.txt bestand uitsluit van indexatie).

JavaScript links nu volgbaar voor Google

Van oudsher kan een zoekmachine niet overweg met JavaScript. Een zoekmachinerobot kan JavaScript niet uitvoeren zoals een webbrowser dat kan.

Maar dat verandert vanaf nu.

Vorige week maakte Google bekend dat ze nu ook de zogeheten ‘onclick events‘ in JavaScript kunnen uitvoeren.

Dit onclick event wordt vaak gebruikt om links aan te maken middels JavaScript of varianten ervan zoals AJAX. En deze links zijn nu dus ook indexeerbaar voor Google.

(Voorwaarde is dat de uit te voeren JavaScript onderdeel is van de betreffende pagina waar de JavaScript link is opgenomen – dus niet als de JavaScript in een extern bestand is geplaatst).

JavaScript voor PageRank sculpting en Paid links

JavaScript wordt ook al geruime tijd toegepast voor het ‘onzichtbaar maken’ van links. En zo dus ook op eenzelfde manier als nofollow voor PageRank Sculpting en Paid links.

Google: nofollow werkt niet meer als voorheen

Gisteren kwam Google echter met een zeer interessante uitspraak. Matt Cutts gaf op het SMX Advanced congres namens Google aan dat nofollow niet meer werkt voor PageRank sculpting.

Voorbeeld: hoe werkt PageRank sculpting vanaf nu?
Een sterk gesimplificeerd voorbeeld hoe PageRank sculpting vanaf nu werkt:

Stel, je hebt 10 linkpunten te verdelen over 10 pagina’s. Dan krijgt elke pagina 1 linkpunt.
Als je nu 5 links van het nofollow attribuut voorziet, krijgen de andere 5 links nog steeds 1 linkpunt!

De overige 5 linkpunten die je dacht te besparen, zijn nu als het ware verdampt.

Kan het gebruik van nofollow kwaad?

Nee. Google zal je niet ‘straffen’ voor het gebruik van nofollow, bijvoorbeeld voor PageRank sculpting.

Nofollow heeft alleen een stuk minder impact dan het tot nu toe had, met name bij interne links. Nofollow zorgt er niet meer voor dat de linkwaarde wordt gedistribueerd naar de belangrijkste pagina’s.

Kortom, PageRank sculpting middels het gebruik van nofollow werkt op korte termijn niet meer.

Nofollow werkt nog steeds. PageRank sculpting niet.

Het nofollow attribuut is echter nog steeds bruikbaar. De links die je van nofollow voorziet, worden ook vanaf nu niet meegeteld in het algoritme van Google.

Het verschil is dat de overige links (die geen nofollow bevatten) nu geen extra linkwaarde meer ontvangen, zoals tot nu toe het geval was. De linkwaarde die naar nofollow links toegaat verdampt simpelweg.

Waarom devalueert Google nofollow?

Zoals hierboven al genoemd, is nofollow bedoeld om reactiespam op weblogs te bestrijden. Nofollow is echter nooit primair bedoeld om linkwaarde of PageRank te verdelen of sturen binnen een website, ondanks dat Google toegaf dat dit werkte.

Interessant is de data die SEOmoz via hun Linkscape tool heeft achterhaald: 73% van alle nofollow links zijn interne links.

Dat betekent dus dat nofollow voor driekwart wordt gebruikt voor PageRank sculpting. En dat is waarschijnlijk een belangrijke reden dat Google de waarde van nofollow terugdraait voor wat betreft interne links.

Aan de andere kant denk ik dat het algoritme van Google inmiddels dusdanig geavanceerd is dat ze nog beter kunnen herkennen hoeveel (link)waarde ze aan een link moeten geven. Ook dat verlaagt het belang van nofollow.

Wat betekent dit voor Paid links?

Links in JavaScript die voorheen onzichtbaar waren voor Google worden nu gelezen. Zoals hierboven ook al aangegeven, werden JavaScript links gebruikt om Paid links te presenteren en zodoende in lijn met Google’s richtlijnen te werken.

Vanaf nu kunnen dergelijk paid links dus wel gevolgd worden door Google. Levert dit je dan nu een straf of penalty op van Google?

Nee. Zegt Matt Cutts. Maar het wordt sterk aangeraden om de links binnen JavaScript te voorzien van het nofollow attribuut. Want een JavaScript link is geen gegarandeerde ‘bescherming’ meer voor paid links.

Wachten op officieel bericht Google

Het is waarschijnlijk dat bovenstaande informatie niet volledig is. Als nofollow inderdaad zorgt voor een verandering in de verdeling van PageRank, dan betekent dit een wijziging in Google’s (PageRank) algoritme.

En dat is best een grote ontwikkeling in SEO-land. Matt Cutts heeft in ieder geval aangegeven hier in een blogpost op terug te komen. Zodra dit beschikbaar is, voeg ik dat uiteraard toe aan deze post!

Update: Matt Cutts’ reactie over PageRank sculpting

Gisteren is Google’s Matt Cutts op zijn blog uitgebreider ingegaan op zijn uitspraak over PageRank Sculpting. Enkele interessante quotes uit zijn verhaal:

“If you believe that Google stopped innovating in link analysis, that’s a flawed assumption. Although we still refer to it as PageRank, Google’s ability to compute reputation based on links has advanced considerably over the years.”

“In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext.”

“For example, it makes a much bigger difference to make sure that people (and bots) can reach the pages on your site by clicking links than it ever did to sculpt PageRank.”

“There may be a miniscule number of pages (such as links to a shopping cart or to a login page) that I might add nofollow on, just because those pages are different for every user and they aren’t that helpful to show up in search engines.”

“In the same way that Google trusts sites less when they link to spammy sites or bad neighborhoods, parts of our system encourage links to good sites.”

Meer informatie & achtergrond

Matt Cutts You&A SMX Advanced Day 1 Roundup (seogadget.co.uk)
Google Loses “Backwards Compatibility??? On Paid Link Blocking & PageRank Sculpting (searchengineland.com)
You&A With Matt Cutts (outspokenmedia.com)
Duplicate Content Solutions & The Canonical Tag – SMX Advanced Coverage 2009 (seogadget.co.uk)
Nofollow Makes News at SMX Advanced (bruceclay.com)
Why Listening To Matt Cutts Is A Bad Idea (seo-chicks.com)
Google (Maybe) Changes How the PageRank Algorithm Handles Nofollow (seomoz.org)
PageRank Sculpting; its all old school baby