Het is de laatste tijd rumoerig in search-land als het gaat om PageRank, met name in relatie tot Paid Links.

Paid Links

In april gaf Matt Cutts aan dat Google steeds actiever “jaagt” op paid links: betaalde links met het doel om de PageRank te verbeteren. Hij roept iedereen op om actief paid links te melden bij Google, wat inmiddels ook in Google Webmaster Central kan.

In september leken een aantal directories gestraft te zijn met lagere rankings. Daarnaast zag o.a. SEO’er Joost de Valk deze maand zijn zichtbare (toolbar) PageRank terugvallen van PR6 naar PR5, maar heeft deze inmiddels weer terug.

Verlaging zichtbare PageRank

Nu lijkt Google serieuze stappen te hebben genomen door een aantal vooraanstaande websites en blogs te straffen met een verlaging van hun PageRank, zoals zichtbaar in de Google Toolbar, veelal met 3 punten!

Vooraanstaande weblogs over zoekmachine marketing als SERoundtable en SearchEngineJournal zijn van PR7 terug naar PR4, maar ook websites als Forbes en Washington Post zijn teruggevallen van PR7 naar PR5!

En waar ligt het aan? Aan paid links? Een wijziging in het PageRank algoritme? Of een langverwachte PageRank update? U mag het zeggen; ik weet het niet.

Waarde PageRank overschat

Maar wat ik wel weet, is dat de waarde van PageRank wordt overschat. De werkelijke PageRank weet alleen Google en de zichtbare PageRank zegt niets over de relevantie van de links of de kwaliteit van de website (ondanks dat die koppeling nog steeds veel wordt gemaakt!).

Focus op goede content die de moeite waard is voor mensen om te lezen, naar te linken en over te praten. Voeg waarde toe voor je doelgroep, bepaal doelstellingen en meet of je deze behaalt. Dan heb ik het niet over het behalen van posities in zoekresultaten, maar gewenste acties van het het inschrijven voor een nieuwsbrief tot en met een volledige verkoop van datgene wat je aanbiedt.

Bronnen & meer informatie:

Saku
Netters
Traffic Builders
Andy Beard
SearchEngineLand
Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis