IAB Taskforce Search logoDe IAB Taskforce Search is lekker op dreef. Nadat onlangs de zoekmachinemarketing events Search Marketing Thursday zijn gelanceerd, komt de werkgroep nu met een Gedragscode Zoekmachinemarketing.

(Natuurlijk ben ik als bestuurslid van de IAB Taskforce Search bevooroordeeld, maar ik denk dat deze gedragscode zoekmachinemarketing een goede en belangrijke volgende stap is de professionalisering van de zoekmachinemarketingmarkt in Nederland!)

Gedragscode Zoekmachinemarketing

De gedragscode zoekmachinemarketing is één van de wapenfeiten in het streven van de Taskforce Search om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparant te maken.

De gedragscode zoekmachinemarketing is een belangrijk middel om de professionalisering van de zoemachinemarketingbureaus en de transparantie voor opdrachtgevers te bevorderen.

Geen keurmerk

KeurmerkDe gedragscode zoekmachinemarketing is echter geen keurmerk voor aanbieders van zoekmachinemarketing. Het is een code waarin een aanbieder van zoekmachinemarketing zichzelf regels oplegt.

Markt niet transparant

Zoals ik 2 jaar geleden aanwees in mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing – en onlangs ook in de geactualiseerde versie op SES Amsterdam – is de markt van zoekmachinemarketing niet transparant.

Dat uitte zich o.a. in aanbieders die technieken gebruikten in strijd met de richtlijnen van zoekmachines. Dat resulteerde meer dan eens in het verwijderen van opdrachtgevers uit Google’s zoekmachine. En dat heeft voor een flinke imagoschade gezorgd van de gehele zoekmachinemarketingbranche.

Gedragscode zoekmachinemarketing: communicatieplicht

De gedragscode zoekmachinemarketing is dus een code waarin een aanbieder van zoekmachinemarketing zichzelf regels oplegt. Hierin staat met name communicatieplicht centraal.

Zo verplichten alle aan de IAB Taskforce Search deelnemende zoekmachinemarketingbureaus zich middels de gedragscode zoekmachinemarketing om te communiceren over hun werkwijzes en de consequenties hiervan.

In strijd met Google richtlijnen

Dat betekent dus bijvoorbeeld dat de gedragscode zoekmachinemarketing een aanbieder NIET verplicht om in lijn te werken met de richtlijnen van Google of andere zoekmachines.

Maar alle aan de IAB Taskforce Search deelnemende zoekmachinemarketingbureaus verplichten zich wel om hierover naar hun opdrachtgevers te communiceren en de consequenties van de werkwijze aan te geven!

Overdragen Google AdWords accounts

Met de gedragscode zoekmachinemarketing conformeren alle deelnemende partijen zich bijvoorbeeld ook mee te werken aan het overdragen van accounts van (AdWords) advertentiecampagnes, mocht een opdrachtgever besluiten om van zoekmachinemarketingbureau te veranderen.

Deelnemende partijen

De zoekmachinemarketingbureaus en andere partijen die de gedragscode zoekmachinemarketing van de IAB Taskforce Search ondersteunen zijn:

  • Checkit
  • Clearsense
  • eFocus
  • Ilse Media
  • Indenty
  • Onetomarket
  • Orange Valley
  • Outrider
  • Search Factory
  • Searchresult
  • SEOGuru
  • Traffic Builders
  • Traffic4u
  • Tribal Internet Marketing
  • Yonego

De Gedragscode zoekmachinemarketing is te downloaden op de website van de IAB Taskforce Search.