Google logoHet onvermijdelijke is gebeurd: Google gaat het afrekenmodel CPA (Cost Per Action) integreren in het advertentie systeem voor haar adverteerders (via Google AdWords) en publishers/websites (via Google AdSense). Het programma (Content Referral network genaamd) draait op dit moment in een testfase bij enkele geselecteerde adverteerders en publishers.

Affiliate marketing

Het afrekenmodel CPA ligt ten grondslag aan Affiliate Marketing, waarbij de adverteerder wordt afgerekend (en de publisher wordt uitbetaald) op het moment dat een gebruiker een bepaalde actie heeft voltooid, van het invullen van een formulier tot het doen van een aankoop.

In feite kondigt Google hiermee aan dat ze een eigen affiliate marketing netwerk gaat uitrollen. Zoals het originele artikel beschrijft, heeft Google een gigantisch bestand aan adverteerders en publishers die nu kunnen worden afgerekend op pageviews (CPM), kliks (CPC) en leads of verkopen (CPA).

Bedreiging Affiliate Marketing netwerken

Deze stap kan een grote klap zijn voor de bestaande affiliate marketing netwerken. Het zal nog een tijd duren voordat het CPA afrekenmodel van Google ons lage landje bereikt, maar Nederlandse partijen zoals TradeDoubler, Daisycon en Testnet (waar ik op dit moment zelf ruim 2 jaar werk) zullen hier zeker gevolgen van gaan ondervinden!

De toegevoegde waarde van Google is namelijk dat je als publisher niet handmatig een lijst van vele adverteerders door moet worstelen om een voor jouw website relevante adverteerder te selecteren. De contextuele advertentie technologie van Google lost dit automatisch voor je op, waarbij misschien wel de advertenties die de beste conversie realiseren, en/of de hoogste opbrengst per klik of view hebben, worden geserveerd.

CPA model, oplossing voor klikfraude

Voor Google is een Cost Per Action – of Affiliate – netwerk ook een uitkomst. Google kan met het CPA model de veelbesproken klikfraude uit de weg ruimen. Op dit moment worden er bakken met geld verdiend door het CPC afrekenmodel, waarbij je afrekend per klik, maar adverteerders betalen natuurlijk liever per actie, per conversie!

Het zal zeker niet zo’n vaart lopen voordat het CPA model helemaal is geïntegreerd in Google AdWords en Google AdSense. Ook zal Google de lokale spelers niet uit moeten vlakken, aangezien deze partijen een lokaal sales- en support team hebben opgebouwd rondom hun affiliate netwerk. Feit is wel dat het uitkijken geblazen is voor iedereen die iets met affiliate marketing doet. De reus Google is uiteindelijk sterker en er is op dit moment niemand die dat tegen kan houden…

Via DutchCowboys