eyetracking-googleVolgens een rapport dat deze week is uitgekomen is er nauwelijks verschil tussen de conversie van onbetaalde zoekresultaten (Organic Search listings) en betaalde zoekresultaten (Paid Search listings). Ook is de conclusie dat het inzetten en combineren van diverse online marketing tools effectief is.

Paid Search heeft een klein voordeel t.o.v. Organic Search wat betreft conversie. Advertenties in zoekmachines realiseren een conversieratio van 3,4% terwjil de reguliere zoekresultaten een conversie van 3,13% boeken.

De initiatiefnemer van het onderzoek, WebSideStory, heeft in de eerste acht maanden van dit jaar 57 miljoen bezoeken van zoekmachines aan 20 business-to-consumer e-commerce sites geanalyseerd.

Het lijkt me relevant om op te merken dat de gebruikers meer gebruik maken van organische zoekresultaten. De klikratio van Organic Search ligt gemiddeld 1,5 keer hoger dan bij Paid Search. De Paid Listings zijn te controleren wat keywords, advertentietekst en landingpage betreft, terwijl dit bij Organic Search niet het geval is.

Deze factoren zorgen natuurlijk ook voor een lagere conversieratio van het verkeer van Organic Search t.o.v. Paid Search. Ik denk dat de absolute omzet die uit Organic Search komt groter is dan de business die vanuit Paid Search wordt gerealiseerd, ondanks dat de conversie op de site iets lager ligt volgens dit onderzoek. Interpretatie, beoordeling en de context van deze cijfers kan naar mijn mening veel uitmaken.

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.