Ik deel dagelijks vrij veel SEO artikelen op o.a. Twitter en Facebook.

Hierbij een selectie van top 10 ‘must read’ artikelen uit maart:

1. How Google Works: A Ranking Engineer’s Perspective By Paul Haahr
We praten elke dag over SEO ranking factoren e.d. Maar hoe werkt Google’s zoekmachine nu eigenlijk?

Een top engineer van Google legt in deze presentatie zeer volledig uit hoe Google werkt. Lezen en bookmarken.

Of de video bekijken:

2. Now we know: Here are Google’s top three search ranking factors
Geen verrassing, maar voor het eerst zo duidelijk door Google uitgesproken:

Content, Links en RankBrain zijn de top 3 ranking factoren op dit moment.

3. Not Everything that Affects SEO Results is a Ranking Factor
Te vaak gaan blogs en discussies over de belangrijkste SEO ranking factoren. Zie het vorige artikel 😉

Maar ranking factoren wegen niet altijd even zwaar, sterk afhankelijk van de zoekopdrachten en andere signalen.

4. Getting Your Head Around Google’s RankBrain
De toekomst van search is machine learning: zelflerende algoritmes.

Google noemt dit natuurlijk RankBrain.

Deze 2 artikelen zijn must-read artikelen over de huidige werking ervan:

  1. Getting Your Head Around Google’s RankBrain
  2. RankBrain Myth Busting

5. F-Patterns No More: How People View Google & Bing Search Results
Al 15 jaar kijken & klikken de meeste mensen op de zoekresultaten bovenin.

Maar recent eyetracking onderzoek laat zien dat dit gedrag veranderd: mensen scrollen meer en bekijken dus vaker lager op de SERP.

Dan is er toch nog hoop na de toevoeging van een 4e topadvertentie 😉

6. Geen advertenties in de rechterkolom: impact op SEO
Ondanks dat het lijkt dat kijkgedrag verandert, is de impact op SEO van de 4 top ads wel degelijk aanwezig.

Collega Jeroen beschrijft de impact, inclusief cijfers.

7. 16 SEO Experiments And Their (Surprising) Results
Een mooie verzameling van SEO experimenten van de laatste paar jaar.

Blijf altijd zelf testen wat er anno nu werkt, maar deze lijst vormt een goede basis.

8. Continuing to make the web more mobile friendly
Vanaf april 2015 is mobile friendliness een SEO ranking factor.

En vanaf mei 2016 weegt dit nog zwaarder = niet mobile-friendly pagina’s gaan lager ranken.

Als je nu nog niet mobile-friendly bent, volg dan deze checklist.

Doe het niet (alleen) voor Google, maar voor je klanten!

9. RIP Google PageRank score: A retrospective on how it ruined the web
Google is er groot mee geworden: het PageRank algoritme.

Deze score voor elke webpagina is nu niet meer publiek te zien, bijvoorbeeld in de Google Toolbar.

Het was sinds eind 2013 niet meer bijgewerkt, dus ’t was al onbruikbaar. Maar de effecten ervan zijn nog steeds in de industrie te zien.

Ps. Google gebruikt PageRank intern nog wel

10. Google’s AMP Carousels Only Live in 12 Countries
AMP, kortweg een platte & snellere HTML-variant voor mobiele pagina’s, is sinds februari live.

Maar nog niet in Nederland.

Wel in deze 12 landen: Brazilië, Duitsland, Spanje, Frankrijk, UK, India, Indonesië, Italië, Mexico, Japan, Rusland en de VS.

Ps. net als bij elk ander gebruik van de canonical tag, verbruiken AMP pagina’s ook een stukje crawl budget (bevestigt Google)