Zoekmachinemarketing bestedingen 2010: 460 miljoenVandaag publiceert het IAB in samenwerking met Deloitte de resultaten van hun ‘Online Ad spend’ onderzoek.

In Nederland worden de bestedingen aan zoekmachinemarketing in 2010 geschat op:

460 miljoen euro.

Betrouwbaarheid cijfers

Google rapporteert geen omzetcijfers in Nederland, waardoor het onduidelijk blijft hoeveel geld er precies wordt besteed aan zoekmachine-adverteren middels Google AdWords.

Daarnaast is zeer complex om in kaart te brengen hoeveel geld er wordt besteed aan zoekmachine-optimalisatie (SEO).

IAB en Deloitte rapporteren dan ook alleen uitgaven aan zoekmachine-adverteren.

Schatting bestedingen zoekmachine-adverteren

Het onderzoek geeft alleen een schatting voor de bestedingen aan zoekmachine-adverteren in 2010.

Het grootste gedeelte van het Ad spend onderzoek is gebaseerd op een interview met 32 partijen, met name uitgevers. Hierin zijn uitgaven aan zoekmachinemarketing niet gedetailleerd meegenomen.

Onduidelijkheid totale bestedingen

Zoekmachinemarketing bestedingen vormen met ongeveer 50% het grootste aandeel in de totale bestedingen aan online adverteren.

Aangezien de zoekmachinemarketing omzet in 2010 een schatting is, maakt de totale bestedingen aan online adverteren in feite ook een schatting.

IAB Deloitte Online Ad spend 2010 - verdeling

Eigen onderzoek

De trouwe lezer hier op EdWords.nl weet dat ik de afgelopen jaren zelf onderzoek heb gedaan naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland.

Zo kwam er uit mijn onderzoek dat de zoekmachinemarketing uitgaven 480 miljoen euro zijn in 2010, inclusief SEO. (zie de resultaten in deze presentatie).

Persoonlijke schatting

Mijn persoonlijke schatting, die ik niet kan onderbouwen, is dat de Google omzet in Nederland in 2010 al tussen 550 en 600 miljoen euro is.

En dan is SEO nog helemaal niet meegenomen, waar op z’n minst tientallen miljoenen in omgaat.

Bestedingen online overtreffen TV

IAB en Deloitte rapporteren een totale netto omzet aan online adverteren van 962 miljoen euro in 2010.

Sinds jaren gaat het meeste geld naar adverteren op TV, maar IAB en Deloitte rapporteren dat de bestedingen aan online adverteren in 2010 de bestedingen aan adverteren op TV voorbij zijn gegaan.

Dat was te verwachten, maar het geeft aan dat online adverteren volwassen is geworden.

IAB Deloitte Online Ad spend 2010 - totaal

Video samenvatting rapport

Het onderzoeksrapport is alleen te downloaden voor leden van het IAB.

De samenvatting met de belangrijkste feiten zijn gepresenteerd in een compacte video:

Bron