De titel van een webpagina (ook wel title, page title of browser title) wordt altijd 1-op-1 overgenomen in de zoekresultaten van zoekmachines.

Mede daarom is de titel van een pagina ook één van de belangrijkste factoren bij zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Google combineert H1 en Titel

Maar onlangs kwam mijn collega Sander erachter dat Google automatisch meer informatie dan de paginatitel in de zoekresultaten plaatst.

Update, oktober 2011:
het artikel is onderaan bijgewerkt met extra informatie vanuit Google.

Zo heeft bijvoorbeeld de website van Timmerbedrijf IJmond op elke pagina dezelfde titel (namelijk “Timmerbedrijf IJmond”).

Daarnaast heeft elke pagina een H1 header (kop), die de pagina beschrijft. Hier bijvoorbeeld de pagina “Galerij”:

Timmerbedrijf IJmond - Galerij

Opmerkelijk is echter dat Google de titel van de pagina en de H1 kop samenvoegt in de de titel van de zoekresultaten.

Google zet er zelfs netjes een streepje (minnetje of ‘dash’) tussen, zoals je kunt zien:

Google combineert H1 header en Title in zoekresultaten

Ik las ook op het blog van PauwR dat ze dit ook onlangs hadden gezien. Wie heeft hier ook een voorbeeld van gezien?

Update:
Google bevestigt in onderstaande video nu ook dat ze zich het recht voorbehouden om de pagintitel in de zoekresultaten aan te passen.

Google zal de titel aanpassen als de titel te algemeen is, als de titel op elke pagina hetzelfde is of als er geen titel is ingevuld. De paginatitel kan dus variëren voor dezelfde pagina op basis van verschillende zoekopdrachten.

Update 2 (oktober 2011):
Google heeft op de SMX East 2011 conferentie extra details gegeven over wanneer ze de titel in de zoekresultaten aanpassen.

Google past de titel in de organische zoekresultaten aan, wanneer de titel…

  1. …onduidelijk is op basis van de zoekopdracht (zoekterm staat niet in de title)
  2. …de naam van het bedrijf / site mist (Dan voegt Google dit soms toe aan het einde)
  3. …over-geoptimaliseerd is met zoektermen (Dan kan Google enkele zoektermen verwijderen)
  4. …leeg is (zoals hierboven al toegelicht)

Dit geldt ook voor de tekst die je invoert bij de meta tag description.

Update 3 (november 2011):
Google heeft in een blog post aangegeven dat ze nu beter in staat zijn om de daadwerkelijk content op een pagina in de snippet van zoekresultaten te tonen.

Tot nu toe zie je nog vaak tekst uit de header of hoofdnavigatie terugkomen in de zoekresultaten.
(bron)

Advies: houd zelf controle

Dit wetende, is mijn advies: houd altijd controle over de titel & meta description van je pagina!

Met name voor je belangrijkste pagina’s, die voor jou het meeste waard zijn.

Want een mens kan de relevantie van een titel en meta description nog altijd veel beter beoordelen dan een machine…