Google combineert H1 kop & pagina titel in zoekresultaten

De titel van een webpagina (ook wel title, page title of browser title) wordt altijd 1-op-1 overgenomen in de zoekresultaten van zoekmachines.

Mede daarom is de titel van een pagina ook één van de belangrijkste factoren bij zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Google combineert H1 en Titel

Maar onlangs kwam mijn collega Sander erachter dat Google automatisch meer informatie dan de paginatitel in de zoekresultaten plaatst.

Update, oktober 2011:
het artikel is onderaan bijgewerkt met extra informatie vanuit Google.

Zo heeft bijvoorbeeld de website van Timmerbedrijf IJmond op elke pagina dezelfde titel (namelijk “Timmerbedrijf IJmond”).

Daarnaast heeft elke pagina een H1 header (kop), die de pagina beschrijft. Hier bijvoorbeeld de pagina “Galerij”:

Timmerbedrijf IJmond - Galerij

Opmerkelijk is echter dat Google de titel van de pagina en de H1 kop samenvoegt in de de titel van de zoekresultaten.

Google zet er zelfs netjes een streepje (minnetje of ‘dash’) tussen, zoals je kunt zien:

Google combineert H1 header en Title in zoekresultaten

Ik las ook op het blog van PauwR dat ze dit ook onlangs hadden gezien. Wie heeft hier ook een voorbeeld van gezien?

Update:
Google bevestigt in onderstaande video nu ook dat ze zich het recht voorbehouden om de pagintitel in de zoekresultaten aan te passen.

Google zal de titel aanpassen als de titel te algemeen is, als de titel op elke pagina hetzelfde is of als er geen titel is ingevuld. De paginatitel kan dus variëren voor dezelfde pagina op basis van verschillende zoekopdrachten.

Update 2 (oktober 2011):
Google heeft op de SMX East 2011 conferentie extra details gegeven over wanneer ze de titel in de zoekresultaten aanpassen.

Google past de titel in de organische zoekresultaten aan, wanneer de titel…

  1. …onduidelijk is op basis van de zoekopdracht (zoekterm staat niet in de title)
  2. …de naam van het bedrijf / site mist (Dan voegt Google dit soms toe aan het einde)
  3. …over-geoptimaliseerd is met zoektermen (Dan kan Google enkele zoektermen verwijderen)
  4. …leeg is (zoals hierboven al toegelicht)

Dit geldt ook voor de tekst die je invoert bij de meta tag description.

Update 3 (november 2011):
Google heeft in een blog post aangegeven dat ze nu beter in staat zijn om de daadwerkelijk content op een pagina in de snippet van zoekresultaten te tonen.

Tot nu toe zie je nog vaak tekst uit de header of hoofdnavigatie terugkomen in de zoekresultaten.
(bron)

Advies: houd zelf controle

Dit wetende, is mijn advies: houd altijd controle over de titel & meta description van je pagina!

Met name voor je belangrijkste pagina’s, die voor jou het meeste waard zijn.

Want een mens kan de relevantie van een titel en meta description nog altijd veel beter beoordelen dan een machine…


Interessant? Lees dan deze gerelateerde artikelen die ik eerder schreef:

  1. Wat betekenen Google’s gepersonaliseerde zoekresultaten voor SEO?
  2. Wat betekenen Google’s real-time zoekresultaten voor SEO?
  3. Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis (en gevolgen voor zoekresultaten en privacy)
  4. Google Venice update: Uitleg, Impact & Optimalisatie
  5. Waarom website snelheid een Google ranking factor is

16 Reacties op "Google combineert H1 kop & pagina titel in zoekresultaten"

  1. Yodeho op 05 November, 2009

    Ik heb dit weken geleden voor het eerst gezien. Op Seroundtable is er ook al eens over geschreven.

    Het gaat zelf nog verder dan het combineren van de h1 en title. Zie cruise travel op http://bit.ly/xcZpk . De header staat op de pagina niet eens binnen h1 (of andere header) tags maar wordt in de serp toch gecombineerd met de title.

  2. Jeroen van Eck op 06 November, 2009

    Ik kom dit inderdaad ook steeds vaker tegen. Het lijkt er op dat Google ook informatie uit linkteksten gebruikt als er geen h1 of ander kopje aanwezig is. Zie bijvoorbeeld het resultaat van de aanbiedingenpagina van kampeertopper.nl: http://www.google.com/search?q=site:kampeertopper.nl/aanbiedingen.php Hier staat het kopje ‘Aanbiedingen’ helemaal niet op. De enige manier waarop Google het mijns inziens zou kunnen afleiden is door de linkteksten die naar de pagina verwijzen of de URL.

  3. Martijn Couprie op 06 November, 2009

    Zo te zien heeft Google een manier gevonden om om te gaan met iets wat je nog te vaak ziet, websites met dezelfde paginatitel op elke pagina. Is het alleen de H1 die meetelt? Op de website zijn de anchorteksten in het menu namelijk hetzelfde als de H1.

    Had Yahoo! een tijdje geleden ook niet een patent aangevraagd op het dynamisch aanpassen van de paginatitels in hun serps om ze seo technisch beter te maken (wat uiteraard protest opriep vanuit de seo community)? Staat me vaag nog iets van bij…

  4. Robbert op 06 November, 2009

    Is het wel zeker dat het hier gaat om het overnemen van de H1 ? Ik zie in alle voorbeelden dat het woord dat in de titel van de zoekresultaten wordt toegevoegd ook in de url voorkomt.

  5. Jeroen van Eck op 06 November, 2009

    Nee hoor, er zijn genoeg voorbeelden waarbij in de URL niet dat woord voorkomt (bijv: site:jobfabriek.nl/CompanyList.aspx).

  6. Gert op 06 November, 2009

    Graag wil ik een klacht bij google plaatsen. Het zoek resultaat op de eerste plaats is http://www.edwords.nl, verder is er geen klachten site van google te vinden. Het heeft weinig met H1 te maken maar misschien kunnen jullie er iets mee.
    Via google chrome probeer ik een site te openen op PDF basis. Er komt een melding, SLUITEN of WACHTEN.
    Via explorer en google lukt het wel. De nieuwste versie van adobe reader staat op mijn computer.
    Ra, ra , ra

  7. Paul van Oosterhout op 09 November, 2009

    het komt idd veel vaker voor. Uniform zijn in je trefwoorden, titles, links etc etc was al zeer belangrijk. Je ziet het nu echter veel duidelijker terugkomen in de zoekresultaten.

  8. Online Geld Verdienen op 10 November, 2009

    90% procent van de tijd zal Google dit gebruiken als je geen juiste meta description hebt voor je site.

    Dit doen ze al heel lang, zeker een jaar of twee.

  9. Eduard Blacquière op 13 November, 2009

    @Online… (met wie?)
    Het gaat hier om de paginatitel, niet om de meta description.

    Google vult de Meta Description inderdaad al enkele jaren vaak zelf in/aan, maar voor de titel is het een nieuwe ontwikkeling.

  10. Creavents op 25 November, 2009

    Ik heb zo’n idee dat dit niks te maken heeft met de H1. Denk wellicht dat het eerder te maken heeft met een stukje woorddichtheid wellcht?

  11. Eduard Blacquière op 26 November, 2009

    @Creavents
    In het voorbeeld wat je hierboven ziet, heeft het wel degelijk met de H1 te maken.

    Maar het gaat eigenlijk meer om het feit dat Google zich het recht voorbehoudt om de titel in de zoekresultaten aan te passen.

  12. Eduard Blacquière op 26 November, 2009

    Update:
    Matt Cutts bevestigt namens Google dat ze zich het recht voorbehouden om de titel aan te passen als:

    - deze te algemeen is
    - op elke pagina hetzelfde is
    - er geen titel aanwezig is
    - als Google ‘vindt’ dat een andere titel relevanter is :)

    Zie de video hierboven ingevoegd.

  13. Jeroen van Eck op 26 November, 2009

    Dat was natuurlijk wel te verwachten. Logische redenering ook. Geeft wel een goede indicatie welke titels je misschien zou kunnen/moeten gebruiken.

  14. Olinda Luksen op 18 June, 2010

    Kwam dit fenomeen vandaag voor het eerst tegen bij de website van Zendium.nl. http://tinyurl.com/3ax5upb
    Het trefwoord dat in de title wordt getoond is de anchor tekst uit de tekstlink van de pagina ondanks dat het trefwoord ook als h1 in de contentpagina is geplaatst.

  15. Eduard Blacquière op 10 October, 2011

    Update:
    Google heeft op SMX East vorige maand extra details gegeven wanneer ze de title in hun zoekresultaten aanpassen:

    - Als de title onduidelijk is op basis van de zoekopdracht
    - Als de titel de naam van het bedrijf / site mist
    - Als de titel over-geoptimaliseerd is met zoektermen

    Lees meer herover in de update onderaan het artikel.

  16. [...] De titel van de pagina wordt 1-op-1 overgenomen van de website (al zie je dat Google de titel steeds vaker aanpast, zoals ik hier beschrijf). [...]

Reageer