Sinds medio augustus past Google veel vaker de page titleDe title tag is een HTML element dat in de head-sectie van een HTML pagina geplaatst wordt. De page title bevat een korte beschrijving van de betreffende webpagina. van je pagina’s in de zoekresultaten aan.

Overigens gebruikt Google nog steeds de HTML Title voor indexing en ranking, dus de eventuele andere title die Google toont heeft geen invloed op je SEO resultaten.

Leer meer over Google's nieuwe systeem hiervoor

Google heeft een nieuw systeem in gebruik genomen waarmee ze vanaf nu naar eigen zeggen nog betere page titles kunnen genereren voor zoekresultaten.

Tot nu toe paste Google af en toe de page title aan op basis van de zoekopdracht (query).

Maar vanaf nu gebruikt Google vooral de visuele tekst die gebruikers zien wanneer ze op een pagina landen. Dit is meestal de hoofdkop (H1) bovenaan de pagina, maar kan ook een andere (sub)kop zijn, tekst op de pagina (vooral groter/opvallender door styling) of zelfs de anchor tekst van links die naar de pagina verwijzen.

Dat Google page titles aanpast is niet nieuw. Dit doen ze al zeker sinds 2009, zoals in dit voorbeeld te zien is.

Update: Google heeft nog meer informatie gepubliceerd over hun nieuwe title tag systeem.

Hierin geven ze onder meer aan dat Google nu in 87% van alle gevallen de originele HTML title toont (i.p.v. 80%) en benoemen ze een aantal situaties waarin ze de page title herschrijven.

Zo toont Google nu bijvoorbeeld steeds vaker de H1 hoofdkop als title in de zoekresultaten in plaats van de door jou zorgvuldig geschreven page title.

Met deze 3 gratis tools check je snel welke page titles Google van jouw site herschrijft (+ daaronder nog een paar betaalde tools):

1. Bookmarklet – Title in Google SERP erbij

Tool link: Github code
Installeren: dat is simpel

Deze gratis bookmarklet geeft je in Google’s zoekresultaten aan of er een verschil is met jouw page title.

Met één klik op de knop krijg je dit:

bookmarklet title check in SERP

Nadeel: afhankelijk van de server settings van de betreffende site, wordt deze tool (af en toe) geblokkeerd.

Error title check

Tip: pas de error melding in de JS aan naar Nederlands of Engels, want standaard is dit Spaans

Update: variant van deze bookmarklet met H1 erbij

Het mooie aan de SEO community en open source code, is dat in dit geval Christian Hänsel een variant van deze bookmarklet gemaakt heeft.

Deze checkt ook wat de H1 van de pagina is, zodat je sneller kunt zien of Google de H1 gebruikt.

2. Google sheets – script voor 600 keywords

Tool link: keywordsinsheets.com
Installeren: dat staat hier stap voor stap uitgelegd

Je moet hiervoor een paar accounts en een API code aanmaken, maar als je de beschreven stappen volgt dan ben je hier snel mee klaar en heb je dit zo aan de praat.

Dan krijg je een mooi lijstje van je huidige HTML title en de title die Google in de SERP toont:

TItle checker Google Sheets

Je kunt hiermee gratis 600 requests per maand doen. Dus 1x per maand 600 keywords of vaker per maand minder keywords 😉

3. Python – GSC & CSE API

Tool link: colab.research.google.com
Installeren: dat staat hier stap voor stap uitgelegd

Voor de developers of Python savvy mensen onder ons is dit een fraaie manier om op basis van Google Search Console data te analyseren wat het verschil is tussen je HTML titles en de page titles die Google toont.

Naast dat je hiermee de titles kunt vergelijken, check je hiermee ook of het keyword voorkomt in de title of meta description.

Ik heb me hier nog niet aan gewaagd, dus ik kan je hier nog even niks van laten zien, maar dit kan natuurlijk een heel krachtige en schaalbare oplossing zijn.

4 betaalde tools

Het checken van je page titles kan natuurlijk ook met de bekende betaalde tools, zoals Semrush, Sistrix of Ahrefs.

Search Engine Land zette 4 betaalde tools op een rijtje, maar zelf ben ik fan van Sistrix in dit geval.

Per site draai je hier eenvoudig een overzicht uit van je page titles op 2 datums.

In dit voorbeeld de page title net voor Google’s update en een week erna:

Page title veranderingen Sistrix

Met de kleuren rood en groen zie je direct voor meerdere pagina’s of er een wijziging heeft plaatsgevonden en, zo ja, welke woorden er zijn verwijderd (rood) en toegevoegd (groen).

Bonus: gratis bookmarklet voor Sistrix

Als je Sistrix gebruikt, dan maakt deze bookmarklet het checken van titles wel heel makkelijk.

Met één druk op de knop ga je dan gelijk naar het Title report in Sistrix, waarbij 16 augustus met 25 augustus vergeleken wordt.

Let op: deze bookmarklet vraagt standaard uk.sistrix.com op, dus dat wil je misschien aanpassen naar nl.sistrix.com

Happy SEO analyzing!