google_adwords_logo_smallGoogle lanceert vandaag wereldwijd Google Gadget Advertenties, een nieuwe vorm van interactieve advertenties voor het inhoudsnetwerk waarbij de (inter)acties van gebruikers meetbaar zijn.

Wat zijn Google Gadget advertenties?

De Google Gadget advertenties worden op dezelfde manier opgebouwd als de Google Gadgets voor de iGoogle startpagina. Een Google Gadget advertentie verschilt alleen van een Google Gadget door de mogelijkheid om door te klikken naar de webpagina van de adverteerder.

In feite gaat het om een ‘website in een website’ waarbij alle activiteit plaatsvindt in de ruimte die de Google gadget inneemt. Dit kan variëren van een flash animatie tot een mini-website.

Verder dan “standaard” Rich Media advertenties

Met Google AdWords is het al mogelijk om met interactieve advertenties (ook wel “Rich Media” genoemd) te adverteren, maar Google Gadget advertenties gaat verder. Zo is het mogelijk om te werken met:

  • Gegevens feeds – handig om informatie in de advertentie continu actueel te houden, bijvoorbeeld voor product feeds (Wat zijn (RSS) feeds?)
  • Kaarten – integratie met Google Maps. Voor bepaalde regio’s is realtime verkeersinformatie beschikbaar.
  • Afbeeldingen – een standaard banner
  • Audio
  • Video – mogelijkheid tot hosting op YouTube
  • Flash – mogelijkheid om eigen flash speler te gebruiken
  • HTML – volledige onersteuning
  • Javascript – volledige ondersteuning, denk ook aan AJAX

Voorbeeld Google Gadget advertentie

Zie hieronder het voorbeeld van de Google Gadget advertentie van de filmpromotie van “A Mighty Heart”. De Google Gadget stelt je in staat om meer te weten te komen over de film, de trailer te bekijken en je te abonneren op de RSS feed van de film.

Meer interactie & minder hosting

Wat mij betreft biedt Google Gadget advertenties het voordeel dat er veel meer interactie mogelijk is dan bij de huidige Rich Media advertenties.

Daarnaast wordt elke 1 tot 2 uur een kopie (cache versie) van de advertenties opgeslagen op de servers van Google, ongeacht waar de advertentie wordt gehost. Je kunt ook zelf instellen hoe vaak Google de advertentie moet vernieuwen.

Open platform

Interessant is dat het bij de Google Gadgets, en dus ook de advertenties, om een open platform gaat, waarmee het ook mogelijk is om informatie van andere aanbieders te integreren (denk aan Amazon, Ebay of zelfs Microsoft). Voor de Google Gadget advertenties biedt Google een gratis editor aan.

In het open platform schuilt wat mij betreft een grote kracht van Google. Google stelt voor bijna alle producten een API (Application Programming Interface) beschikbaar, die het mogelijk maakt om eigen applicaties te bouwen op basis van de Google producten.

De meest succesvolle API van Google is die van Google Maps. Maar met iGoogle en de bijbehorende gadgets als snelst groeiende product, zoals Sep Kamvar ook toelichtte in zijn keynote op de Emerce e.day vorige week, zijn de Google Gadget advertenties geen onlogische stap om te gaan verdienen aan dit succes.

Plaatsing en afrekenmodel

De Google Gadget advertenties worden geserveerd in het inhoudsnetwerk van Google op websites die beeldadvertenties toestaan in Google AdSense.

De prijs van de Google Gadget advertenties wordt, zoals gebruikelijk in het inhoudsnetwerk, bepaald op basis van CPM (betalen per 1.000 vertoningen) of CPC (betalen per klik) volgens het advertentie veilingmodel.

Het is wat mij betreft niet ondenkbaar dat de interactieve “Rich Media” advertenties vroeg of laat ook op de Google homepage verschijnen. Met Google Universal Search wordt de informatie die Google doorzoekbaar maakt ook steeds interactiever, waarmee het niet onwaarschijnlijk is dat de advertenties ook volgen.

Google Gadget (advertenties) delen

Doordat een Google Gadget advertentie, behalve de mogelijkheid om door te klikken naar de webpagina van de adverteerder, identiek is aan een Google Gadget, kan er potentieel veel gratis bezoek worden gegenereerd.

Als de Google Gadget advertentie een duidelijke meerwaarde bevat voor de gebruikers, zal het als een standaard Google Gadget worden behandeld. Dat betekent dat mensen het opnemen op hun iGoogle startpagina, integreren in een website of delen met andere mensen.

Mensen zullen dan vrijwillig met de advertentie aan de gang gaan, waarbij de advertentie niet als storend wordt gezien, omdat ze de advertentie zelf hebben uitgekozen. Een potentieel zeer interessant concept wat in de uitvoering echter goed overdacht moet worden.

Rapportage interactie Google Gadget advertenties

Google belooft gedetailleerde interactie rapporten waarbij je uit tientallen interacties kunt selecteren om het gebruik van de Google Gadget advertentie bij te houden. Uiteraard worden ook simpelweg de klikken op de advertentie bijgehouden.

Conclusie

Nadat Google DoubleClick heeft overgenomen, is het logisch dat Google met Rich Media advertenties aan de slag gaat, wat de kernactiviteit is van DoubleClick. Ook is het een mooie en slimme manier om geld te verdienen aan de zeer populaire iGoogle startpagina en bijbehorende Gadgets.

Google Gadget advertenties gaan een stap verder dan de Rich Media advertenties tot nu toe, omdat er veel meer interactie met de gebruikers mogelijk is en, nog belangrijk, ook goed meetbaar is.

Voorlopig kunnen de Google Gadget advertenties alleen in het inhoudsnetwerk worden geplaatst, waarbij je betaalt per klik (CPC) of per 1.000 vertoningen (CPM).

Op het moment van schrijven is Google Gadget advertenties nog niet beschikbaar in Nederland, maar het wordt de komende weken wereldwijd uitgerold.

Bronnen & Meer informatie

Google Helpcentrum
Google persbericht
Google Gadgets Ads Editor
Discussiegroep Google Gadget Ads
Traffic Builders
Frank-Ly
John Battelle
Reuters
Google Operating System