Google logoGoogle heeft de zoekgeschiedenis als onderdeel van jouw Google account uitgebreid tot webgeschiedenis, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Daarmee kun je Google gebruiken om, naast jouw zoekopdrachten, te onthouden welke websites je hebt bezocht, kortom wat jouw ‘clickstream’ is.

Google gaat deze informatie op haar beurt gebruiken om jouw zoekresultaten te personaliseren. Jouw clickstream geeft over een langere periode aan waar je in geïnteresseerd bent, waardoor Google jouw zoekresultaten persoonlijker en relevanter kan maken.

Opbouw en inhoud van artikel

In dit artikel leg ik uit wat je zoekgeschiedenis en webgeschiedenis is, wat de functie hierin is van de Google Toolbar, wat de gevolgen zijn voor jouw zoekresultaten en je privacy en of het nodig is om je zorgen te maken.

Wat is jouw zoekgeschiedenis?

Google zoekgeschiedenis onderbrekenAls je naar Google komt ZONDER een Google Account, zal Google jouw zoekgeschiedenis en zoekopdrachten NIET opslaan (naast de standaard informatie die een zoekmachine opslaat, zoals IP adres, datum en tijd, zoekwoorden, etc., wat hier uitgebreid wordt uitgelegd).

Als je naar Google komt MET een Google Account (en ook ingelogd bent), zal Google standaard jouw zoekgeschiedenis en zoekopdrachten opslaan. Ook de websites die je bezoekt vanuit het klikken op de Google zoekresultaten worden opgeslagen.

Je zoekgeschiedenis (en binnenkort dus webgeschiedenis) is te benaderen via www.google.com/history.

Zoekgeschiedenis standaard actief

Tot februari 2007 was dit optioneel, maar vanaf februari 2007 wordt voor iedereen met een Google Account de zoekgeschiedenis standaard geactiveerd. Danny Sullivan heeft er een interessant en uitgebreid artikel over geschreven, wat de wijziging en gevolgen volledig beschrijft.

Google verzamelt met de zoekgeschiedenis en de uitbreiding naar webgeschiedenis heel veel informatie van heel veel gebruikers. Voorlopig doet Google dit niet ‘sneaky’ en zijn er duidelijke stappen die aangeven dat er iets gebeurt.

Zoekgeschiedenis onderbreken

Google zoekgeschiedenis verwijderenJe kunt je zoekgeschiedenis onderbreken en/of items verwijderen. Daarmee worden jouw zoekopdrachten niet meer opgeslagen in jouw Google Account. Google zal op basis van IP adres en server log data alsnog informatie over jou opslaan, maar dat is nauwelijks gepersonaliseerd en behoeft daarom geen reden tot zorgen.

Als je helemaal niet gecharmeerd bent van het feit dat Google weet wat je zoekt en waar je surft, kun je jouw zoekgeschiedenis permanent verwijderen uit jouw Google Account.

Wil je de Google Toolbar toch gebruiken, maar wil je NIET dat Google informatie over jouw zoekgedrag en surfgedrag te weten komt? Dan kun je je afmelden van je Google Account in de Google Toolbar:

google-toolbar-afmelden

Google Toolbar met PageRank

Heb je de Google Toolbar niet geïnstalleerd? Dan zal Google jou dat aanbevelen nadat je bent ingelogd in jouw Google Account.

PageRank uitgeschakeld
google-toolbar-pagerankAls je de Google Toolbar hebt geïnstalleerd en de PageRank optie is UITGESCHAKELD, dan geldt hetzelfde als bij je zoekgeschiedenis (zoals zojuist beschreven). Google zal je echter wel aanbevelen om de PageRank optie in te schakelen.

PageRank ingeschakeld
Als de PageRank optie is INGESCHAKELD in je Google Toolbar, dan zal Google jou vragen om je aan te melden voor webgeschiedenis. Nadat je dat hebt gedaan, zullen naast jouw zoekopdrachten ook de door jou bezochte websites worden opgeslagen.

Google zal vanwege privacy redenen NIET zonder jouw toestemming je zoekgeschiedenis wijzigen in webgeschiedenis!

Google Toolbar installeren

Als je de Google Toolbar installeert, vraagt Google je of je de PageRank optie wilt installeren. Ook geeft Google duidelijk aan dat er informatie naar Google toe wordt gestuurd en kun je nalezen welke informatie Google opslaat in het privacy beleid van Google Toolbar.

google-toolbar-installeren-pagerank-inschakelen

Wat is jouw webgeschiedenis?

Jouw webgeschiedenis is niets anders dan een uitbreiding op jouw zoekgeschiedenis. Je webgeschiedenis is te benaderen vanuit elke zoekresultaat pagina van Google (als je ingelogd bent in je Google Account) via “Mijn Account”.

Jouw webgeschiedenis toont in chronologische volgorde de websites die je hebt bezocht en de zoekopdrachten die je hebt gedaan. Je kunt jouw webgeschiedenis filteren voor bijvoorbeeld afbeeldingen, nieuws, gesponsorde links, video, etc.

Google, webgeschiedenis & persoonlijke zoekresultaten

Google is groot op het gebied van personaliseren en dat zal nog verder groeien. Volgens Danny Sullivan staat personaliseren hoog op de agenda van Google in 2007, aangezien Google veel initiatieven ontwikkelt op dit gebied.

Personaliseren, de volgende stap in zoeken

Hoe meer Google over jou weet, hoe meer Google jou een betere en meer unieke (zoek)ervaring kan bieden (en hoe meer relevante en gepersonaliseerde advertenties ze op je kunnen richten!). Het personaliseren van zoekresultaten wordt veelal gezien als de volgende stap in zoeken en in het leveren van betere (meer relevante) zoekresultaten.

Het artikel Google Ramps Up Personalized Search van Danny Sullivan legt goed uit hoe de gepersonaliseerde zoekresultaten bij Google werken en het idee achter de volgende generatie zoeken.

Factoren die persoonlijke zoekresultaten beïnvloeden

De belangrijkste factoren voor Google om gepersonaliseerde zoekresultaten te beïnvloeden zijn tot op heden:

  1. Websites waar iemand in de zoekresultaten op klikt
  2. Websites die toegevoegd zijn aan de Google Gepersonaliseerde Startpagina
  3. Websites die opgeslagen zijn in Google Bookmarks

Google Toolbar en (persoonlijke) zoekresultaten

Aan het bovenstaande rijtje van factoren die persoonlijke zoekresultaten beïnvloeden wordt nu dus een vierde factor toegevoegd: de websites die je bezoekt. Google heeft tot op heden aangegeven dat de informatie die de Google Toolbar verzamelt NIET gebruikt wordt voor het beïnvloeden van de zoekresultaten.

Vanaf nu wordt de informatie die de Google Toolbaar verzamelt dus WEL gebruikt voor de ranking van zoekresultaten. In eerste instantie voor jouw persoonlijke zoekresultaten, maar waarschijnlijk ook voor de algemene zoekresultaten van Google.

Is het nodig om je zorgen te maken?

Met de aankondiging van deze actie wordt de vraag of we ons zorgen moeten maken steeds relevanter. Google groeit, groei en groeit, waarbij er geen grenzen lijken te zijn. De resultaten van Google blijven groeien, terwijl het bedrijf verandert van een ’tech company’ naar een ‘advertising’ company, waar ook de overname van DoubleClick een duidelijk voorbeeld van is.

Wat voor bedrijf is Google?

Google's Page Brin & SchmidtEric Schmidt, CEO van Google, geeft dit ook toe in een interview met Wired vorige week. We moeten Google zien als:

  1. Een advertentie bedrijf
  2. Een ‘end-user system’ (combinatie van besturingssysteem en office suite software)
  3. Een gigantische supercomputer
  4. Een sociaal fenomeen

Maar waar is de missie van Google gebleven? “Alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar maken”?

Meeste aandacht (onterecht) naar Google

Aan de andere kant weten Yahoo! en Microsoft minstens net zoveel van ons als Google, maar de aandacht gaat naar Google vanwege de grootte en naamsbekendheid van Google. Dat is jammer, maar wel een feit.

Privacy vs. transparantie en controle over jouw zoekdata
logo-google-hand-largeEigenlijk is deze zet van Google heel goed, met name op het gebied van transparantie. Google laat je met de webgeschiedenis precies zien welke informatie ze van jou hebben. Dat kan (nog) niet gezegd worden van Yahoo! en Microsoft…

Vanaf nu heb je als zoeker bij Google inzicht in jouw zoekdata die Google heeft opgeslagen, maar – misschien belangrijker – is dat Google JOU steeds meer de controle geeft over welke informatie Google over jou opslaat!

En dat is wat mij betreft een hele goede stap in de richting van meer transparantie van de zoekmachines en bescherming van jouw privacy, zoals ik ook noodzakelijk achtte en beschreef in het Search Marketing jaaroverzicht 2006.

Is het dus nodig om je zorgen te maken over jouw privacy?

Nee, maar natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn met jouw persoonlijke data. Maar we moeten ook ‘offers’ doen. Als je iets wilt van een bedrijf (in dit geval informatie), zal je een tegenprestatie moeten leveren (in dit geval informatie over jou). Op die manier krijg jij de informatie die je wilt en kunnen de bedrijven jou (en hun adverteerders of andere belanghebbenden!) in de toekomst beter van dienst zijn.

Bewust
Het belangrijkste is dat je bewust bent van welke persoonlijke informatie je wel en niet beschikbaar stelt voor externe partijen. Alle ontwikkelingen, met name aan internet gerelateerd, laten zien dat de eindgebruikers, u en ik, steeds meer controle krijgen. Ik geloof dat je in de nabije toekomst vrijwel volledige controle krijgt over jouw persoonlijke informatie. En Google is zeer goed op weg om je die controle te geven.

Meer informatie Google webgeschiedenis en gepersonaliseerde zoekresultaten

Danny Sullivan heeft op Search Engine Land aan uitgebreid artikel: Google Search History Expands, Becomes Web History over de wijziging van zoekgeschiedenis naar webgeschiedenis geschreven, wat de inspiratie is voor dit artikel.

Ook andere artikelen zijn de moeite waard om te lezen:
Google Adds Your Click Path to Search Personalization
Briefs: Google Search History Become Web History

Google Privacy Beleid FAQ
Google’s Marissa Mayer on Personalized Search
Google’s Matt Cutts on Personalization and the Future of SEO