Hoe Hunkemöller de SEO omzet heeft verdubbeld

Hoe Hunkemöller de SEO omzet heeft verdubbeld

Hunkemöller heeft in 2 jaar tijd in meerdere landen de omzet uit SEO meer dan verdubbeld. Consultant Eduard Blacquière, van OrangeValley en bekend van search blog edwords.nl, ondersteunt en begeleidt de lingerieketen bij het verbeteren van de internationale vindbaarheid en het totale e-commerce rendement.

Doelstellingen

Hunkemöller heeft forse groeiambities (tientallen procenten), zeker op e-commerce vlak. SEO is daarbij een belangrijke pijler in de omnichannel marketingmix. Bert Middendorp, Manager eCommerce:

“Hunkemöller realiseert zich dat SEO succes afhankelijk is van veel processen en afdelingen in het gehele bedrijf. Er is dan ook commitment tot en met de directie om verbeteringen door te voeren in de techniek, de content en de autoriteit van alle websites.”

Aanpak

Allereerst hebben diverse analyses in kaart gebracht wat de huidige SEO status en performance is. Daarbij is het Maturity model van OrangeValley gehanteerd om te bepalen wat de belangrijkste aandachtsgebieden op dat moment zijn. Samen met Hunkemöller is een effort-gain matrix gemaakt, zodat de verbeteringen geprioriteerd zijn op maximaal rendement en minimale effort.

Zo zijn eerst de fundamentele zaken aangepakt. Denk bijvoorbeeld aan de site-indeling (en bijbehorende URL-opbouw), unieke en relevante content op elk type pagina en het uitbreiden van content in alle fases van de customer journey van de Hunkemöller doelgroep. Vrij snel daarna is gestart met contentmarketing met het doel de autoriteit te vergroten. Voor verschillende landen is bewust gekozen voor lokale partijen, die de markt kennen en netwerken hebben om snel en effectief content te verspreiden.

Waar Hunkemöller bij de start van alle SEO inspanningen misschien zelfs achterliep op belangrijke concurrenten, is er nu een voorsprong gerealiseerd. Op een aantal terreinen lopen de SEO inspanningen voorop, bijvoorbeeld met app indexing waarbij de content in de populaire Hunkemöller app ook vindbaar is gemaakt in zoekmachines. Overal waar de Hunkemöller doelgroep aanwezig is, zorgt het bedrijf voor aanwezigheid en vindbaarheid.

Resultaat

De doelstelling van tientallen procenten groei is ook in SEO gerealiseerd. In een groeiend aantal landen is in 2 jaar tijd het aantal bezoekers en de omzet uit SEO meer dan verdubbeld. In de voor Hunkemöller nieuwe landen is de groei nog groter, maar zelfs in de voor Hunkemöller al grote landen Duitsland en Nederland is verdubbeling gerealiseerd.

Deze case is verschenen in de 5e editie van Handboek Online Marketing , 2016 ISBN 9789492196187

Vaardigheden

, , ,

Gepubliceerd op

24 maart 2016

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *