Maart begon met een klapper. Google rolde op 5 maart 3 updates tegelijk uit: een Spam update, Core update en Helpful Content update.

Helpful Content nu in Core algoritme

De Helpful Content update werd niet apart aangekondigd, omdat dit systeem nu geïntegreerd is in het core ranking algoritme (zie de goede samenvatting van alle aankondigingen op Searchengineland)

Hieronder ga ik daar nog wat verder op in, maar eerst even de spam update.

Google’s reactie op kritiek

Na veel kritiek op de kwaliteit van de zoekresultaten wil Google nu laten zien dat ze dit onder controle hebben.

Kwaliteit Google zoekresultaten verslechtert

Google maakt dan ook duidelijk een statement, alleen al in de titel van de aankondiging: “New ways we’re tackling spammy, low-quality content on Search”

Ze richten zich duidelijk op door AI gegenereerde content, al verbloemen ze dit in termen als “emerging tactics that look to game our results with low-quality content” 😉

Spam regels aangescherpt

Google scherpt de regels verder aan en voegt 3 nieuwe tactieken toe aan hun Spam policy:

Per direct:

Vanaf 5 mei:

De algemene deler in deze (en andere) regels is eigenlijk altijd: is deze tactiek gedaan puur en alleen voor SEO = het manipuleren van de zoekresultaten?

Is het antwoord: “Ja” ?

Dan zal Google het vroeg of laat eruit filteren (algoritme) of afstraffen (manual action).

Maar dat betekent ook dat je prima Content at Scale kunt hebben op je site zonder last te hebben van Spam updates of penalties (de naam die SEO’s vaak geven aan manual actions).

Zoals veel dingen, gaat het om de kwaliteit; niet om de kwantiteit. Dat bevestigt Google ook.

40% minder spam?

In de definitie van Google is spam alles wat tegen de richtlijnen is. De zoekmachine belooft dat deze Spam- en Core updates tot 40% minder spam in de zoekresultaten oplevert.

Een stevige claim.

We weten niet hoe Google dit meet, maar ik zou benieuwd zijn of er verbetering te zien is als bijvoorbeeld dit onderzoek van Duitse universiteiten nog eens herhaald wordt (waar duidelijk een verslechtering van de kwaliteit gemeten werd).

Spam update: golf van penalties

Direct na de uitrol van de March 2024 Spam update werd duidelijk dat Google een signaal wil afgeven.

Google deelde namelijk direct veel manual actions uit. En specifiek een “Pure spam” manual action (zie uitleg Google).

Een manual action zorgt vaak voor verminderde vindbaarheid, maar in dit geval werden sites volledig uit Google verwijderd!

Meerdere onderzoeken laten zien dat het om duizenden sites gaat.

Het blijkt in veel gevallen om sites te gaan die (groten)deels door AI gegenereerde content bevatten. Een duidelijk signaal dus.

AI content wordt uit Google geknikkerd

Helpful Content?

Maar, belangrijker, deze sites scoren vooral slecht op wat Google ziet als Helpful Content.

Eigenlijk is Google heel duidelijk in wat zij beschouwen als Helpful content.

Namelijk of het originele, helpful content is die een satisfying ervaring oplevert.

Helpful content = Satisfying content

Information Satisfaction (IS)

Er bestaat al lang een metric die een systeem, bijvoorbeeld een information retrieval systeem zoals een zoekmachine ;-), gebruikt om te meten hoe het voldoet aan de behoeftes van de gebruikers.

Deze metric is Information Satisfaction (IS).

En juist dit Satisfaction onderdeel is een concept dat Google al lang gebruikt in het beschrijven van wat Helpful content inhoudt.

Als je oplet, dan zie je het overal terugkomen, zoals Google documentatie, de Quality Rater Guidelines, de Pandu Nayak testimonials, etc.

Information Satisfaction (IS)

Leestip: dit artikel gaat hier wat verder op in (overigens geschreven door een ex-Googler)

Check zelf de Helpfulness van je content

Je kunt zelf eenvoudig checken of jouw content Helpful is.

Google heeft hiervoor een heldere, praktisch toepasbare lijst met vragen voor opgesteld om dit redelijk objectief te kunnen beoordelen voor je eigen content.

Vragenlijst Google Helpful Content

Een andere manier om te analyseren hoe Helpful je content is, is door je pagina’s te reviewen zoals een search quality rater dit doet.

Cyrus Shepard, die tot voor kort als search quality rater werkte, heeft hiervoor een scorecard ontwikkeld:

Google Page Quality Rating scorecard

Leren van Google updates

Ik vind Google algoritme updates heerlijk. Echt waar 🙂

Want elke keer dat Google het begin en einde van een grotere algoritme update aankondigt, krijg je een kijkje in de keuken van Google!

Door te analyseren welke sites dalen en stijgen, kun je een beter beeld krijgen van wat Google’s algoritmes als Helpful Content beoordelen.

Daarom is het overigens jammer dat het Helpful Content System nu onderdeel is van het Core ranking system. Want dan worden er geen aparte Helpful Content Updates meer aangekondigd.

Kenmerken van ‘losers’

Kenmerken die ik zie bij sites die door de Spam / Core / Helpful Content update geraakt worden – in het afgelopen jaar en ook nu – zijn op hoofdlijnen:

Niet transparant over totstandkoming content

  • Geen/beperkte info over organisatie, mensen/auteurs, redactieproces, etc.
  • Geen aantoonbaar ervaring, kennis (= meer dan alleen een auteur + bio!)

Content & Affiliate sites = verdienen aan ads en/of affiliate links

  • Relatief veel ads en/of affiliate links (Is er een bestaansrecht anders dan om alleen geld te verdienen?)
  • Geen branding, spray and pray content (overal op willen ranken)

Geen eigen content, eigen ervaringen

  • Weinig/geen eigen content, maar vaak/altijd verwijzen naar andere sites
  • Geen originele content en/of toegevoegde waarde (wat voegt het toe aan het internet?), ook al is de content nog zo goed

Lily Ray gaat onlangs ook in op wat zij ziet als kenmerken van sites die op dit moment dalen in deze video:

En Roy Huiskes heeft ook een goede blog geschreven met zijn rake ideeën hierover.

Ga niet voor trucjes of “Wat Google wil”

De standaard denkwijze van veel SEO’s is dat ze dingen doen “omdat het goed is voor Google”.

Google’s Danny Sullivan schreef hierover een terechte, uitgebreide tweet met waarom je achterloopt als je denkt dat iets “Google laat zien dat je een goede site hebt”.

Hij noemt voorbeelden van patronen die hij ziet, waaronder:

  • Laten zien dat een “expert” de content gereviewed heeft, omdat je denkt dat dit betere rankings oplevert
  • Inhoudsopgave of iets vergelijkbaars overal bovenaan zetten, omdat je denk dat dit betere ranking oplevert
  • De pagina toont dat de content een paar dagen geleden of zelfs exact vandaag bijgewerkt is – terwijl er minimale of geen veranderingen zijn geweest – omdat je gelooft dat de “Google laat zien” dat je actuele content hebt en daardoor beter scoort
  • Overal FAQ’s onderaan zetten met een paar populaire keywords, omdat je gehoord hebt dat je pagina dan betere rankings krijgt

Dat is precies wat er vaak mis gaat in SEO: bepaalde concepten of tactieken worden platgeslagen tot one size fits all verbeteringen die “Google wil zien”.

Dat werkt dus niet.

Helpful Content nu meer op paginaniveau

Google had sinds de lancering in augustus 2022 een apart Helpful Content System (zie de oude documentatie).

Dit systeem genereerde een site-wide signaal, die de algehele helpfulness van je content beoordeelde.

Deze zogeheten classifier werkte gewogen. Had je relatief veel unhelpful content op je site? Dan kon je hier meer last van hebben.

Maar vanaf nu (maart 2024) is er geen losstaand Helpful Content System meer en is dit geïntegreerd in het Core ranking systeem (Google documentatie).

En core ranking systems zijn primair ontworpen om te werken op pagina niveau.

Kortom, de Helpfulness van je content wordt vanaf nu meer op pagina niveau beoordeeld dan op site-niveau.

March 2024 Core update

Naast de spam update en het integreren van het Helpful Content system rolt Google vanaf 5 maart ook nog een core update uit.

Dit is geen normale core update, maar een complexere update waarbij meerdere systemen volledig geüpdatet worden.

Uitrol duurt een maand

Vandaag (5 april) zijn we al een maand onderweg en de core update is nog niet klaar met uitrollen. Overigens in lijn met de periode die Google ervoor gaf (ongeveer een maand).

March 2024 Core update duurt een maand

Update 22 april
Google houdt zich aan z’n woord: er zijn behoorlijk veel fluctuaties te zien in de rankings.

Ik zie veel voorbeelden zoals dit, waarbij er overduidelijk meer ranking schommelingen zijn tijdens de March 2024 core update:

We kunnen dus later pas de balans opmaken en zien of Google er nu nog beter in slaagt om Helpful content te belonen (en niet Helpful content eruit te filteren).

Ik kijk er in ieder geval alweer naar uit om veel stijgende en dalende sites te gaan analyseren (en er weer van te leren!) 🙂