Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Google SuggestVanaf 10 augustus 2015 zijn populaire Google Suggest keyword tools, zoals Übersuggest, niet meer te gebruiken.

Google stopt namelijk met de Autocomplete API, waar Google Suggest tools als Übersuggest en vergelijkbare keyword tools afhankelijk van zijn.

> Hoe kun je nu alsnog aan waardevolle zoektermen voor je SEO of SEA komen?

4 alternatieven op een rijtje:

1. Good ol’ AdWords keyword tool

De beste bron van zoekterminformatie in Nederland is natuurlijke de bekende AdWords keyword tool.

Net als Übersuggest en andere keyword suggestie tools is de AdWords keyword tool gratis.

Er is alleen wel een Google AdWords account noodzakelijk om de AdWords zoekwoordplanner te gebruiken.

Nee. De AdWords keyword tool geeft niet zo mooi en uitgebreid de keyword suggesties en gerelateerde keywords aan, zoals Übersuggest en dergelijke tools doen (of dus eigenlijk de Autocomplete API).

Maar de AdWords zoekwoordplanner geeft absoluut veel waardevolle suggesties voor gerelateerde zoektermen.

Nauwkeurige input

Alleen krijg je de zoektermen er standaard vaak niet zo lekker uit..

Hoe nauwkeuriger jouw input is = niet te veel keywords, samenhangende woorden, hoe beter de suggesties zijn die de AdWords keyword tool je geeft.

Natuurlijk krijg je daar ook de zoekvolume data per keyword.

En dat is juist de informatie die je nodig hebt om keuzes te maken op welke keywords je jouw SEO of SEA gaat inrichten.

Dat is altijd al een reden geweest om de AdWords keyword tool te gebruiken naast tools die keyword suggesties geven.

Tools als Übersuggest gaven namelijk die zoekvolume data niet (ze gaven wel aantallen, maar dat was geen zoekvolume maar aantal zoekresultaten 😉 )

Bing keyword tool

Ik noem deze tool niet als aparte tool, omdat het marktaandeel van Bing nogal laag is in Nederland (ongeveer 2,5%)

Maar ook Bing heeft een eigen keyword tool (Microsoft account nodig), die vergelijkbaar werkt als de AdWords zoekwoordplanner.

2. Bing Suggest tool

Google zoekwoord suggesties hebben we dus niet meer in een tool.

Maar andere zoekmachines bieden ook keyword suggesties.

Zoals Bing.

En de tool Keywordtool.io biedt daar apart nog een tool voor aan: keywordtool.io/bing

Ondanks het lage marktaandeel van Bing, geeft de suggest tool wel de relaties aan op basis van het zoekgedrag en algoritme van Bing.

En dat levert nog best aardige en bruikbare informatie op.

3. Amazon suggest tool

En er is meer dan Google.

Zo zijn er vele grote sites waar mensen dagelijks veel zoekopdrachten uitvoeren.

Denk aan Bol.com of Marktplaats bijvoorbeeld.

Laat deze sites nu bijna allemaal ook suggesties geven bij het zoeken 🙂

Amazon is weliswaar nog niet zo groot in Nederland, maar keyword suggesties van Amazon kun je wel ophalen met deze tool.

4. Handmatig Googlen

Dit is natuurlijk verre van een ideaal alternatief.

Maar je kunt handmatig Googlen en de zoeksuggesties die Google geeft opzoeken en opslaan.

Dat is natuurlijk precies wat je met de Autocomplete API kon doen, maar op veel grotere schaal.

Je kunt proberen Google te scrapen en de suggesties alsnog enigszins automatisch te verzamelen. Maar dat is niet makkelijk 😉

Handmatig kun je in ieder geval nog de waardevolle informatie die in de zoekwoord suggesties schuilen inzien.

Keywords zijn mensen!

Natuurlijk zijn al deze tools heel nuttig als je met SEA of SEO bezig bent.

Maar te vaak zie ik marketeers de tool induiken zonder eerst eens na te denken.

Keywords zijn leuk, maar veel interessanter zijn de mensen erachter!

Welke intentie hebben deze mensen?

Zoeken ze informatie? Willen ze iets kopen? Weten ze al wat ze willen?

En hoe kun je hier zo goed mogelijk op inspelen met je content?

Deze en andere vragen moet je je altijd eerst stellen.

Doe eerst marktonderzoek. Stel je doelgroep vast.

Breng de customer journey in kaart. Weet op welke criteria je doelgroep hun aankoopproces doorloopt.

En ga dan pas nadenken over keywords. En tools gebruiken.

Want voor elke tool geldt: garbage in is garbage out.