Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 10 april 2015

google mobile friendly labelMobile First. Dat is Google’s credo, al zeker vanaf 2011 (bron).

Binnenkort voegt Google de daad bij het woord:

Mobile friendly sites krijgen voorrang in Google’s mobiele zoekresultaten.

Google heeft namelijk aangekondigd dat vanaf 21 april 2015 de “mobile-friendliness” van sites meer gebruikt gaat worden als ranking factor.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.
Google Webmaster Central Blog, februari 2015

En daar zijn diverse redenen voor te benoemen. Ik beschrijf er drie.

Wat betekent “voorrang”?

Dat is de vraag. Google geeft dat zelden concreet aan, maar nu heeft Google relatief veel aangegeven.

We kunnen allereerst iets afleiden uit de aankondiging:

“…This change will affect mobile searches in all languages worldwide…”

Dat betekent dus dat de verandering invloed heeft op de mobiele zoekresultaten van Google.

Mobile algoritme feiten

In de week na de aankondiging heeft Google op het SMX search congres vrij veel verteld.

In de afgelopen weken maakt Google er steeds meer over bekend.

Dit is wat we nu (10 april 2015) weten over het Google Mobile algoritme:

  1. De verandering heeft alleen invloed op mobiele zoekresultaten, niet op desktop en ook niet op tablet (bron)
  2. Mobile-friendlyness wordt op pagina-niveau beoordeeld (bron)
  3. Als je JavaScript en CSS blokkeert van crawling, slaag je niet voor de mobile friendly test (bron)
  4. Real-time: zodra Google herkent dat een pagina/URL mobile friendly is, wordt het meegewogen (bron)
  5. Responsive design heeft geen (extra) ranking voordeel (t.ov. aparte mobiele site) (bron)
  6. De update aan het mobile algoritme gaat op 21 april live
  7. De algoritme update zal in enkele dagen tot een week volledig uitgerold zijn (bron)
  8. Het is alles of niets: een pagina is mobile-friendly of niet (bron)
  9. Het mobile algoritme wordt (nog) niet uitgerold voor Google Nieuws resultaten (bron)
  10. Het mobile algoritme heeft nauwelijks invloed op branded zoekopdrachten (bron)

Aangezien NIET mobile-friendly sites een slechte zoekervaring geven, is het logisch dat Google sites met een goede mobile experience hoger gaat rangschikken in de (mobiele) zoekresultaten.

Het niet goed werken op mobiel gaat met name om de user experience. Google biedt hiervoor diverse guidelines en tools aan, zoals ik hieronder verder beschrijf.

3 redenen waarom mobile voorrang krijgt

Het is eigenlijk gewoon heel logisch dat Google mobile friendly sites voorrang gaat geven.

Daar zijn meerdere redenen voor te noemen, waaronder:

  1. Meer mobiele dan desktop searches
  2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag
  3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites

1. Mobiele zoekopdrachten overstijgen desktop

Er zijn veel onderzoeken die aangeven of voorspellen dat mobile searches in aantallen groter worden dan desktop zoekopdrachten in 2015.

Een voorbeeld van zo’n onderzoek:

mobile vs desktop search volumes

Ook Google geeft dezelfde trends aan in hun cijfers.

In december 2014 presenteerde ik bij Google aan OrangeValley klanten over mobile (hier terug te lezen).

En daar liet Google deze slide zien:

google mobile searches

Wat misschien nog wel het meest interessant is, is dat desktop zoekopdrachten slechts licht dalen in aantallen.

Dat betekent dat mobile searches er dus extra bij komen.

Ik denk dat dit te verklaren is door het consumentengedrag.

2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag

Mobile heeft een cruciale plek ingenomen in het consumentengedrag.

Aangezien gedrag op tablets sterk lijkt op het gedrag op laptops / desktop computers, bedoelen de meeste partijen met mobile alleen smartphones.

Dat is in ieder geval hoe Google het ziet, zoals al bleek toen ze met AdWords enhanced campaigns deze devices samengevoegd hebben.

En smartphones worden in Nederland natuurlijk al voor eigenlijk alles gebruikt:

Online activiteiten van mensen met hun smartphone in Nederland

Bron: Google Consumer barometer

Bovenstaande cijfers geven ook duidelijk aan dat smartphones nog een kleinere rol hebben in de aankoopfase.

Daar ligt overigens ook een uitdaging voor marketeers: het cross device meten van bezoekers. Eenvoudige oplossingen zijn daar nog niet voor, maar de “User ID” functionaliteit in Google Analytics is daarvoor een mooie start.

3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites

Nog een belangrijke reden is dat Google er door haar gebruikers op afgerekend wordt als sites niet goed werken op mobiele apparaten.

Als een Google gebruiker via een smartphone aan het googlen is en de zoekresultaten werken niet goed op de smartphone, dan heeft de Google gebruiker een slechte zoekervaring.

En daarvoor geven ze maar al te snel Google de schuld.

Dat is precies wat Google medewerker John Mueller in januari nog persoonlijk tegen me zei toen ik hem sprak op de Webwinkel Vakdagen.

En ook daarom wil Google dat webmasters ervoor zorgen dat sites mobile friendly zijn.

Niet opgelet? Het is geen verrassing

Als je goed hebt opgelet, dan is het geen verrassing dat Google mobile geoptimaliseerde sites voorrang gaat geven in de zoekresultaten.

Ik zet de belangrijkste mobile aankondigingen van Google de afgelopen 2 jaar op een rij:

2013

2014

  • Januari 2014 Nieuwe Googlebot user-agent voor smartphone content
  • Juni 2014 Waarschuwing wanneer mobile pagina doorgestuurd wordt naar homepage
  • Juli 2014 Waarschuwingen voor Flash sites die niet goed werken op mobile
  • Oktober 2014 Mobile usability rapport in Google Webmaster Tools
  • November 2014 Mobile-friendly label toegevoegd (“We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal”)
  • November 2014 Lanceren mobile friendly test tool

2015

  • Februari 2015 Aankondiging ranking voorrang voor mobile friendly sites
  • Maart 2015 ‘Blocked resources’ rapport in Google Webmaster Tools
  • (21) April 2015 Livegang mobile algoritme update

Je bent gewaarschuwd

Na bovenstaande aankondigen en alle andere trends die je op mobile gebied ziet, kun je niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent 😉

Google stuurt de afgelopen maanden via Webmaster Tools ook proactief meldingen als je site niet goed ingericht is op mobile.

Google webmaster tools melding fix mobile usability issues

Google heeft er deze maand zelfs een campagne van gemaakt:

#MobileMadness, our monthlong campaign to help prepare you for the April 21 mobile-friendly ranking change.

Merk op dat ze spreken over een “…ranking change“. Er gaat dus echt wel iets veranderen.

Google wil dus gewoon dat je site goed werkt op mobile devices.

En als dat niet zo is, ga je dat na 21 april merken.

Ik raad niet altijd handleidingen van Google aan, maar ze hebben simpelweg een heel goede en uitgebreide handleiding voor het optimaliseren van je mobile site gemaakt.

Je bent dus gewaarschuwd en je weet hoe je het kunt oplossen.

Now go do it! 🙂