Zo. Dat staat eindelijk zwart op wit:
“Google does not use the keywords meta tag in web ranking”
Google bevestigt (bron) dat de zoekmachine NIET kijkt naar de meta keywords tag en de meta description tag voor het rangschikken van webpagina’s.
Dit is eigenlijk geen nieuws, met name voor de mensen die ook maar enigszins met zoekmachine optimalisatie (SEO) bezig zijn. Maar het is goed dat Google het nu eindelijk zelf bevestigt.
Dus onthoud voor nu en voor altijd:
Google gebruikt de meta keywords tag en meta description tag niet in het rangschikken van zoekresultaten.
Waarom negeert Google de meta keywords tag?
De reden dat Google de meta keywords tag (Wikipedia uitleg) al jaren niet meer gebruikt – Google heeft de meta keywords tag zelfs nooit ondersteund – is eenvoudig: te veel mensen hebben de meta keywords tag misbruikt.
Zo plaatste men te veel irrelevante zoektermen in de meta keywords tag om zoekmachines te misleiden. Google noemt dit webspam, ook wel bekend als spam.
Meta keywords tag gebruik
Ook alle andere grote zoekmachines, zoals Bing, negeren de meta tag keywords.
Google gebruikt de meta keywords tag op dit moment nog wel voor de Google Search Appliance.
Ook sluit Google het niet uit – al noemen ze het onwaarschijnlijk – dat ze de meta keywords tag ooit nog ergens voor zullen gebruiken.
De meta description tag en rangschikking zoekresultaten
In hetzelfde bericht gaf Google aan dat de meta description tag (Wikipedia uitleg) ook niet wordt gebruikt voor het rangschikken van zoekresultaten:
“Even though we sometimes use the description meta tag for the snippets we show, we still don’t use the description meta tag in our ranking.”
Lees deze laatste zin nog een keer. Merk op dat dit gaat om het rangschikken van zoekresultaten! De meta description tag wordt namelijk zeker nog gebruikt door Google.
Google gebruikt de meta description tag echter niet voor het rangschikken van zoekresultaten.
Hiervoor geldt dezelfde reden als de meta keywords tag: het misleiden van Google is te makkelijk en te vaak gedaan.
Vuistregel: manipuleerbaar? vergeet het maar
Ik houd er altijd de vuistregel op na: alles wat eenvoudig te manipuleren is, heeft weinig waarde voor zoekmachines. Dan begrijp je snel waarom sommige dingen wel of niet effect hebben op je SEO.
De meta description tag en SEO
Google gebruikt de meta description dus wel degelijk in de zoekresultaten. Als Google te weinig relevante content op een webpagina vindt na een zoekopdracht, plaatst Google de meta description in de zoekresultaten.
Daarom is het nog steeds belangrijk om de meta description per pagina in te vullen met een volledige, unieke en wervende beschrijving.
Google’s informatie over meta tags
Opvallend is dat Google in het helpcentrum niets noemt over de meta keywords tag.
Dat is de reden dat dit bericht, dat Google de meta keywords tag en meta description tag niet gebruikt in het rangschikken van zoekresultaten, nieuwswaardig is.
Toelichting Matt Cutts (Google)
Wil je uit eigen mond horen van het ‘SEO opperhoofd’ bij Google dat meta keywords geen zin meer hebben voor SEO?
Bekijk dan deze video-toelichting van Googler Matt Cutts:
Lees ook voor meer achtergrond het goede artikel van Danny Sullivan uit 2007 over de meta keywords tag.
En interessant is dat Microsoft zoekmachine Bing in 2009 nog wel adviseert om de meta keywords tag te gebruiken, al geven ze ook aan dat de waarde ervan niet groot is.
Trackbacks/Pingbacks