Een snellere laadtijd van een website zorgt natuurlijk voor een betere gebruikersvriendelijkheid. Maar wat is het effect op je SEA advertentiecampagne in zoekmachines? (en wat is de invloed op SEO?)
Case: Shopzilla
Aaron Peters stuurde me een interessante case door van de vergelijkingssite Shopzilla. De website werd naar een nieuw platform verhuisd en daarbij sterk geoptimaliseerd.
Dit resulteerde in meer omzet, minder kosten en een hogere beschikbaarheid. De gemiddelde laadtijd (een onderdeel van de Google AdWords kwaliteitsscore) daalde van circa 6 seconden naar ongeveer 1,5 seconden.
Resultaten:
- Conversion rate: +7% – 12%
- Pageviews: +25%
- US SEM sessions: +8%
- UK SEM sessions: +125%
- Revenue increase: +5% – 12%
Google en andere zoekmachines beloonden de geoptimaliseerde site dus voor de verbeterde laadtijden!
Gebruikersvriendelijkheid
Het optimaliseren van de laadtijd van een website wordt wat mij betreft steeds belangrijker. Websites worden steeds meer webapplicaties, die een stuk ‘zwaarder’ zijn.
Maar het belangrijkste argument is misschien wel de gebruikersvriendelijkheid, die aanzienlijk verbetert bij snellere laadtijden.
SEO en website laadtijd
Maar wat heeft de laadtijd van een website voor invloed op SEO? Google’s Matt Cutts geeft in onderstaande video aan dat website laadtijd op dit moment nog geen factor is in de rangschikking van de zoekresultaten.
Maar tussen de regels door geeft hij wel degelijk aan dat Google de laadtijd van een site heel belangrijk vindt. Ik verwacht dan ook zeker dat laadtijd een factor gaat worden in SEO.
Hoe optimaliseer je website laadtijd?
Je kunt de laadtijd van een website op diverse manieren verhogen. Een manier is de html semantisch op te bouwen, wat nu al direct positief effect heeft op je SEO.
Het verbeteren van de website laadtijd is wat mij betreft iets waar je direct mee aan de slag kunt en moet. Dit verbetert je SEA resultaten, je SEO prestatie en, het belangrijkste, de gebruikersvriendelijkheid!