Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Gisteren was ik aanwezig op het affiliate marketing congres Affiliate Dag 2008, waar ik zelf ook ’s ochtends een presentatie heb gegeven.

Het was een zeer geslaagde dag met goede sprekers, met evenzo goede presentaties, en een grote opkomst. Dat geeft ook duidelijk aan dat affiliate marketing een serieuze en groeiende business is. Complimenten voor de organisatie!

Interessant in relatie tot zoekmachinemarketing was de presentatie van Joost de Valk, Search Strategist bij OneToMarket (de slides vind je onderaan deze post).

“Samen sterker”

Joost gaf een presentatie getiteld “Samen sterker” waarin hij de verbeterpunten aanwees in de samenwerking tussen adverteerders, affiliate netwerken, affiliates en online marketing bureaus.

Hij startte met de situatieschets dat deze partijen niet goed samenwerken. Zo komt het vaak voor dat affiliates posities in zoekmachines bekleden op termen waar het online marketing bureau (of het zoekmachinemarketing bureau) ook een campagne voor uitvoert.

Opbieden tegen elkaar

Dat betekent dat het online marketing of zoekmachinemarketing bureau concurreert met de affiliates, wat de prijs per klik voor alle partijen opstuwt. Dat verreweg van efficiënt.

Deze strijd tussen online marketing bureaus en affiliates om posities in de zoekmachines is een verspilling van middelen en geld. Want er is uiteindelijk een gemeenschappelijk doel: alle partijen willen geld verdienen, liefst zo veel mogelijk

Om maximaal rendement te halen uit je affiliate marketing inspanningen zullen adverteerders, affiliate netwerken, affiliates en online marketing bureaus moeten samenwerken, anders loopt de concurrentie je voorbij.

Affiliate? Black box

De meeste adverteerders zien affiliates als een ‘black box’. Er gaat geld in en er komt – als het goed is – geld uit. Maar is dat de optimale situatie?

Affiliates: meest creatieve marketeers

De affiliate wordt onterecht gezien als een kind met speelgoed. Dat wordt onderschat, want het zijn professionals. “Affiliates zijn misschien wel de meest creatieve marketeers”, aldus Joost.

Er is mede daarom geen contact tussen de affiliate en de adverteerder, wat vaak te wijten is aan de affiliate netwerken die dit contractueel afdekken om directe deals te voorkomen. Een grote gemiste kans.

Toegevoegde waarde door openheid en transparantie

Naar mijn mening kan openheid en transparantie juist een toegevoegde waarde zijn voor affiliates. Vergelijk het met Google. De zoekmachine is open en transparant en verbind de zoekers met de aanbieders van informatie.

En als je als zoeker vindt wat je zoekt, kom je de volgende keer weer terug bij Google. Als zoeker ga je Google zien als de zoekexpert. Dat is toegevoegde waarde. En zo kan het ook werken met affiliates.

Geef als affiliate netwerk openheid en transparantie en laat ze communiceren met de adverteerders. Als je dit als affiliate netwerk faciliteert, gecombineerd met service, technologie en andere ondersteuning, komen ze weer bij je terug. Net zoals Google zoekers aan zich weet te binden.

Wie zijn de top affiliates?

Op dit moment bepaalt het affiliate netwerk voor een adverteerder wie de top affiliates zijn. Maar dat moet je als adverteerder kunnen zien.

“Kun je als affiliate netwerk geen openheid geven? Dan zijn wij als online marketing bureau genoodzaakt om naar het volgende affiliate netwerk te gaan”, aldus Joost de Valk.

Clean linking: zoekresultaten beïnvloeden met affiliate marketing

Joost gaat ook in op ‘Clean linking’, een product van enkele affiliate netwerken bedoeld om de posities in zoekmachines via affiliate links te beïnvloeden. Om het kort en duidelijk te houden: een affiliate link is voor Google een ‘paid link’.

Een paid link is voor Google een link die alleen tot doel heeft om de zoekresultaten te beïnvloeden. Een paid link kan direct resulteren in slechtere posities in de natuurlijke zoekresultaten.

Recente discussie rondom paid links

Paid links zijn de afgelopen tijd een punt van discussie. Vorig jaar is Google de strijd gestart tegen paid links en heeft van enkele grote websites de zichtbare (toolbar) PageRank aanzienlijk verlaagt.

Ook is er recent een discussie geweest rond Clean linking. Lees daarvoor de post “Waarom direct linking door affiliates NIET verstandig is” van Joost op AffiliateBlog. Zorgelijk is dat er steeds affiliate netwerken zijn die zeggen dat clean linking goed is en goed werkt…

Samenwerken met affiliates

Waarom is contact tussen adverteerders en affiliates en tussen online marketing bureaus en affiliates van toegevoegde waarde?

Voor adverteerders en affiliates zit er waarde in het delen van kennis en informatie. Ook het onderhouden van een goede relatie en het anticiperen op de behoefte van affiliates zorgt voor meer rendement.

Affiliates & zoekmachinemarketing bureaus

Ook in de samenwerking tussen affiliates en online marketing bureaus – niet de affiliate netwerken – zit toegevoegde waarde. Op het gebied van zoekmachinemarketing bijvoorbeeld in het delen van zoekwoorden.

Online marketing of zoekmachinemarketing bureaus hebben regelmatig zoekwoorden ‘over’ die ze om diverse redenen niet kwijt kunnen. Er kan aanzienlijke toegevoegde waarde worden behaald als deze keywords worden gedeeld met affiliates.

SEO-vriendelijke templates

Ook zou een zoekmachinemarketing bureau bijvoorbeeld website templates voor schrijven van zoekmachine (SEO) vriendelijke content kunnen leveren aan de affiliates. De mogelijkheden zijn er genoeg.

Natuurlijk is het in een dergelijke samenwerking noodzakelijk om deals te maken met de affiliate netwerken, omdat het zoekmachinemarketing bureau dan hun werk doet. Maar het levert alle partijen meer op.

Tools delen

Online marketing bureaus ontwikkelen diverse tools, maar de (top) affiliates zijn vaak nog creatiever en bouwen soms geniale tools. Deel en gebruik deze tool van elkaar.

Test op basis van die tools met nieuwe technieken en manieren van verkopen. Vaak krijg je als marketeer van een adverteerder het management niet overtuigd, maar met affiliates kun je wel een test doen. En dan vervolgens iets wat werkt verkopen aan het management, wat uiteraard veel makkelijker gaat.

Randen van toelaatbare opzoeken

Bedenk ook dat affiliates de randen kunnen opzoeken van wat toegestaan is. Dat kunnen adverteerders of zoekmachinemarketing bureaus zich niet permiteren.

Natuurlijk past het niet bij alle merken, maar in competitieve markten kan het op z’n minst interessant zijn om hiermee te testen.

Samen rijk worden

Uiteindelijk werken alle partijen – de affiliates, de adverteerders, de affiliate netwerken en de online/zoekmachinemarketing bureaus – aan een doel: meer geld verdienen. “Het gaat echter niet om het rijk worden, maar dat we het samen gaan doen”, aldus Joost.

Wat mij betreft slaat Joost de spijker op z’n kop. Natuurlijk stelt hij sommige zaken wat zwart-wit en komt hij scherp uit de hoek, maar er zit simpelweg een grote kern van waarheid in. Zijn presentatie (de slides) kun je hier bekijken: