Zojuist zag ik onderstaande AdWords advertentie (hattip Elja). Eén van de meest creatieve ads die ik ooit heb gezien:

Alleen…het mag niet!

Toevallig kwam dit voorbeeld ook langs bij een Google AdWords training waar ik vanochtend zat. Daarin werd duidelijk genoemd dat deze advertentie helaas NIET is toegestaan volgens de richtlijnen.

Op dit moment werkt de zoekopdracht ‘leaseauto’ nog, maar de advertentie zal er denk ik snel uitgehaald worden. Maar zeker complimenten voor de creativiteit!!!

Valt jouw AdWords advertentie op?

Dit leuke voorbeeld geeft goed aan dat het belangrijk is om je te onderscheiden met je advertentie. Uiteraard zijn er beperkingen in tekst, het toegestane aantal karakters en overige richtlijnen, maar creativiteit is belangrijk.

Relevantie
In eerste instantie is het belangrijk om je advetrentie zo relevant mogelijk te maken t.o.v. de zoekopdracht. Dat kan uiteraard middels KeyWord Insertion, maar als iedereen dit doet, is dat niet meer onderscheidend.

Een grote relevantie is ook te bereiken door het maken van zo specifiek mogelijke advertentiegroepen. Maak specifieke advertentieteksten voor een kleine groep specifieke zoekwoorden. Daarmee realiseer je ook een grote relevantie, wat weer doorwerkt in hoge(re) CTR’s en een hoge(re) kwaliteitsscore.

Onderscheidend vermogen
Zorg dat je het Unique Selling Point van jouw aanbod uitlicht in de advertentie. Waarmee ben je onderscheidend t.o.v. je concurrenten? Kortom, focus op je onderscheidend vermogen.

Google AdWords campagne optimaliseren

Enkele maanden geleden heb ik een uitgebreide handleiding geschreven over het optimaliseren van een Google AdWords campagne, met name voor wat betreft de kwaliteitsscore. Daarin staan bruikbare tips die een goede aanvulling zijn op bovenstaande: Handleiding Google AdWords campagne optimaliseren.

Succes!