Vandaag ben ik de gehele dag aanwezig op de jaarlijkse ACM SIGIR conferentie die dit jaar van 23 juli tot en met 27 juli 2007 plaatsvindt in Amsterdam.

Ik zal verslag doen van zoveel mogelijk sessies op deze laatste dag van de SIGIR’07 conferentie die is omgedoopt tot ‘Industry Event‘ en volledig in het teken staat van Search.

Wat is de SIGIR conferentie?

ACM SIGIR is de belangrijkste internationale wetenschappelijke conferentie over ‘information retrieval’. Op deze conferentie komt toptalent uit dit onderzoeksgebied bijeen om informatie uit te wisselen over de inzichten achter de snelle ontwikkelingen in de wereld van zoekmachines, blogs, communities, social tagging en multimedia.

Industry Event

Op de slotdag van de conferentie wordt voor het eerst het ‘Industry Event’ georganiseerd. Succesvolle bedrijven als SAP, Elsevier en IBM geven hun visie op mobile search, enterprise search en e-commerce. Wereldspelers Google, Yahoo! en Microsoft, maar ook het Chinese Baidu, spreken over recente ontwikkelingen in web search.

Wat is information retrieval?

Information retrieval gaat over het bij elkaar brengen van de informatiebehoeften van gebruikers, en de documenten en informatie beschikbaar in een collectie. Het doel is om, gegeven een gebruikers zoekvraag, precies de relevante informatie of documenten terug te geven.

Dit lijkt verdacht veel op de omschrijving van een zoekmachine en dat is niet vreemd, omdat zoekmachines de meest zichtbare vormen zijn van information retrieval. Daarmee is het ook gelijk duidelijk waarom dit congres juist interessant is in het kader van zoekmachine marketing.

Lees meer over information retrieval op Wikipedia.

Programma & Verslagen

Het programma van het industry event is op z’n minst imposant te noemen. Mijn aandacht gaat met name uit naar de aanwezige zoekmachines. Voor de volledigheid het programma:

Enterprise Search

  • Information Sensemaking in a Business Scenario – Omar Alonso (SAP)
  • Search, Analytics and Discovery – Aya Soffer (IBM)
  • Legal Discovery and Litigation Support – TBA (Orcatec LLC)

Verslag:
Lees het verslag van deze sessie: Verslag (1) SIGIR Industry Event – Enterprise Search.

Consumer Search

  • How one search engine beat another – William Chang (Baidu)
  • Google Search: Helping Users Find What They Want, Millions of Times a Day – Maureen Heymans (Google)
  • Multimedia Search Relevance – Hugh Williams (Microsoft)
    Yahoo! Answers: Applications of machine learning in social search – Byron Dom (Yahoo!)

Verslag:
Lees het verslag van deze sessie: Verslag (2) SIGIR Industry Event – Consumer Search.

Vertical Search

  • The Integration of Web-based Content within Scopus – Craig Scott (Scirus)
  • Evaluating the Search Applications of Industry and Public Websites – Thomas Mandl (CH consortium)

Verslag:
Lees het verslag van deze sessie: Verslag (3) SIGIR Industry Event – Vertical Search.

Novel Search Applications

  • Information Access and the User Experience – Daniel Tunkelang (Endeca)
  • Result Relevancy beyond Linguistics in E-Commerce Search – Ronny Roeller (Fredhopper)
  • State of the Art in Mobile Search – Jochen Leidner (Linguit Ltd.)

Verslag:
Lees het verslag van deze sessie: Verslag (4) SIGIR Industry Event – Novel Search Application.

Practitioner’s Panel

  • Niels Lucas Luijcx (TNO Quality of Life)
  • Marian Hellema (Royal Dutch National Library, KB)
  • Ron Boelsma (Royal Dutch National Police, KLPD)
  • Hank van de Loo (RTL Group)

Language Technology

  • Linguistic analysis applied in practical cases – Dr. Edward W. Vergragt (Collexis)
  • The relevance of Natural Language {website|internet|enterprise} Search – Marcel Smit (Q-go)
  • Knowledge Poor Information Extraction in Action – Jakub Zavrel (Textkernel)

Verslag:
Lees het verslag van deze sessie: Verslag (5) SIGIR Industry Event – Language Technology.