Op dit zoekmachine marketing weblog schrijf ik veel over Google, simpelweg omdat dit een Nederlands weblog is en Google in Nederland veruit de grootste zoekmachine is. Het is echter goed om een breder beeld te schetsen en eens over de grenzen van de lage landen te kijken.

Zo zijn Yahoo! en Microsoft in de VS belangrijke spelers. Dat blijkt ook uit het feit dat laatstgenoemde gisteren een 3-jarige exclusieve overeenkomst heeft gesloten met Digg.

Digg is een sociale nieuwssite waar de gebruikers zelf nieuws berichten toevoegen en vervolgens middels stemmen en reacties bepalen wat belangrijk nieuws is. In Nederland kennen we vergelijkbare sites, zoals eKudos, NuJij en MSN Reporter.

Populaire sociale nieuwssite

De populaire sociale nieuwssite, met circa 17 miljoen unieke bezoekers per maand, maakt nu gebruik van de Google AdSense contextuele advertenties, maar vanaf augustus is Microsoft voor 3 jaar de nieuwe leverancier van contextuele tekst advertenties en display (grafische) advertenties.

Microsoft maakt daarbij gebruik van de diensten van Federated Media, het advertentie bedrijf van John Battelle die o.a. het boek ‘The Search‘ schreef.

Google verliest

Bij veel grote overeenkomsten trekt de laatste tijd Google meestal aan het langste eind, zoals ook bij de overname van DoubleClick, maar nu is het eindelijk Microsoft weer eens gelukt.

Vergeet daarbij niet dat Microsoft verder aan de weg timmert met andere grote advertentie overeenkomsten. Denk o.a. aan mega game producent Electronic Arts (EA) en Facebook, een zeer populair en hard groeiend social netwerk.

Google lijkt soms onverslaanbaar, maar dat is het wat mij betreft zeker niet. Microsoft en andere partijen zoals Yahoo! zijn geen kleine jongens die zich zeker niet snel terugtrekken. Ik verwacht nog mooie tijden de komende jaren!

Via Dutchcowboys