Het zat er simpelweg aan te komen: Google gaat het afrekenmodel Pay Per Action (PPA) uitrollen in het content netwerk (beter bekend als Google AdSense), zo werd deze week bekend. Nadat Google al eerder testte met dit afrekenmodel, ook wel CPA of Cost Per Action genoemd, is er nu een beta test open voor adverteerders en publishers in de VS.
De eerste screendumps van een Google PPA advertenties zijn inmiddels online.
Gewenste actie
Het afrekenmodel PPA stelt de adverteerder nu in staat om zelf te bepalen wanneer er betaald wordt aan Google. Vervolgens wordt er een conversion tracking (denk aan Google Analytics, geïntegreerd in Google AdWords…) opgezet om te kunnen meten wanneer de gewenste actie is voltooid. De laatste stap is het maken van de advertentie.
Handmatig vs. automatisch
Publishers, die middels Google AdSense zijn aangesloten bij het content netwerk van Google, moeten een nieuw advertentieblok aanmaken voor de Pay Per Action advertenties. Het grote verschil met de huidige AdSense advertenties, die op basis van kliks worden verrekend, is dat de publishers de PPA advertenties zelf (dus handmatig) selecteren, terwijl dit bij de CPC advertenties automatisch gebeurd.
Conversiegericht adverteren
Het business model van Google blijft hetzelfde als bij de huidige CPC advertenties, wat betekent dat de prijs per actie door de adverteerder zelf wordt bepaald. De publisher kiest waarschijnlijk in eerste instantie de advertentie met de hoogste vergoeding, maar uiteindelijk gaat het om wat er ‘onder aan de streep’ overblijft.
Dat betekent dat je als adverteerder zult moeten focussen op een conversiegerichte advertentie, wat alle partijen ten goede komt. Daarmee kan Google de manier van online adverteren op een kalitatieve manier beïnvloeden en zelf veranderen, zoals Google ook realiseerde met de combinatie Google AdWords en Google AdSense.
Klikfraude
Google ontneemt met het afrekenmodel Pay Per Action ook direct alle initiatieven op het gebied van klikfraude. Google heeft klikfraude grotendeels ondervangen, zoals ik in het uitgebreide artikel Google: klikfraude is 0,02% van alle klikken schreef, maar PPA sluit klikfraude in ieder geval uit.
Bedreiging Affiliate Marketing
Affiliate marketing is in feite niets anders dan het gebruiken van publishers (affiliates) die als reseller optreden voor een adverteerder. Het afrekenmodel is daarin in principe onafhankelijk, want je kunt als adverteerder de publishers belonen op basis van vertoningen/views (CPM), afgeleverde bezoekers/kliks (CPC) of een gewenste actie (CPA of PPA).
Dit betekent dat Google in feite al een affiliate marketing netwerk heeft, alleen op basis van CPC. Via Site Targeting is het ook al mogelijk om op basis van CPM te adverteren. Dit wordt nu uitgebreid met het afrekenmodel PPA, wat ten grondslag ligt aan de affiliate marketing, zoals we dat in Nederland kennen via o.a. TradeDoubler, Affiliates, M4N en Testnet.
Met PPA heeft Google nu een volledig affiliate marketing netwerk, wat direct het grootste affiliate marketing netwerk is. Dat betekent inderdaad dat dit een bedreiging vormt voor de bestaande affiliate netwerken, die nog harder moeten werken om zich te onderscheiden, bijvoorbeeld op service, onderhandeling over de prijs en relatie.
Aan de andere kant kan het introduceren van het PPA afrekenmodel door Google ook een positieve werking op de markt hebben. Affiliate marketing wordt hiermee gelijk goed op de kaart gezet, wat de affiliate marketing netwerken ten goede komt. Voorlopig gaat het om een beta test in de VS, maar zodra het Google PPA affiliate netwerk wereldwijd wordt uitgerold, gaat er nog wel het één en ander gebeuren…