sandboxDe Google Sandbox en Google TrustRank zijn vaak onderwerp van discussie op webmaster forums. Hoe beïnvloeden deze factoren jouw website rankings in Google en wat kan je doen om uit de Sandbox te komen of om een hoge TrustRank te krijgen?

Wat zijn de Google Sandbox en TrustRank?

De Sandbox en Google’s TrustRank zijn onderdeel van de ranking-filters van Google, waarin de factor tijd een belangrijke rol speelt.

De ‘leeftijd’ van je website beïnvloedt de ranking, maar ook de leeftijd van websites die linken naar jouw website beïnvloeden de ranking van jouw website. Google houdt bij sinds wanneer andere websites naar jouw site linken en hoe deze inbound links zich in de loop van de tijd ontwikkelen.

Vertrouwen

Als je een nieuwe domeinnaam hebt dan is het moeilijker om hoge rankings in Google te realiseren. Google kent je website nog niet dus Google weet niet of jouw website te vertrouwen is.

Om die reden hebben nieuwe websites meestal te maken met meer filters dan oude websites. Het kan gebeuren dat een nieuwe website in eerste instantie hoge rankings krijgt en dat de site vervolgens voor weken tot maanden uit rankings verdwijnt. Dit betekent dat de tijd-filters zijn toegepast op een website. Dit fenomeen is bekend als het (Google) Sandbox Effect.

Misverstand over Google Sandbox

Het is een misverstand om te geloven dat een site in de Sandbox niet geïndexeerd is, want dat klopt niet. ‘Sandboxed’ sites zijn gewoon geïndexeerd door Google, maar hebben moeite met de ranking voor de voor de site relevante keywords, ongeacht hoe competitief ze zijn.

Trustrank

Een hoge TrustRank betekent dat Google heeft geleerd om een website te vertrouwen. Een site met een hoge TrustRank is vaak enkele jaren oud, heeft lins van reputabele sites en heeft een goede inbound link geschiedenis en de site heeft geen spam-technieken toegepast in het verleden.

Een website die in de Sandbox zit, heeft waarschijnlijk geen hoge TrustRank. Andersom wordt een website met een hoge TrustRank niet in de Sandbox geplaatst.

Wat betekent dit voor jouw website?

Hoe ouder je website is, hoe beter. Het lijkt zo te zijn dat de filters van Google strenger zijn voor nieuwe domeinnamen, waardoor het moeilijker wordt om een hoge reanking te realiseren met nieuwe domeinnamen. Nieuwe domeinen moeten bewijzen dat ze betrouwbaar zijn voordat ze hoge rankings kunnen verkrijgen in Google.

Relevante en kwalitatieve inbound links

Om Google te laten zien dat jouw website betrouwbaar is, moet je voor goede (relevante en kwalitatieve) inbound links naar jouw website zorgen en hard blijven werken aan inbound links. Hoe langer andere websites naar jouw site linken en hoe meer nieuwe websites een link naar jouw website plaatsen, hoe waarschijnlijker het is dat jouw website hogere rankings realiseert. De links naar jouw website moeten worden geoptimaliseerd. Als de juiste (relevante en kwalitatieve) websites naar jouw site linken, laat je aan Google zien dat jouw website te vertrouwen is.

Als je een oude domeinnaam hebt en veel goede inbound links, dan kan je jouw Google rankings verbeteren door de content op je website te optimaliseren. Als je een nieuwe domeinnaam hebt, moet je Google allereerst laten zien dat je website betrouwbaar is. Dit kun je realiseren door de juiste links naar jouw website te krijgen. Gebruik daarnaast ethisch verantwoorde zoekmachine optimalisatie (SE0) technieken om jouw website te promoten in zoekmachines.

Zie de categorie handleiding op dit zoekmachine marketing weblog voor meer handleidingen over zoekmachines en zoekmachine marketing.