Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

contextual search askVia Marketingfacts: Danny Sullivan heeft op SearchEngineWatch een uitgebreide post geschreven over de gebreken van het zoeken zoals we het nu kennen, ook wel Natural Language Search of Organic Search genoemd.

Als trouwe luisteraar van Danny Sullivan’s radio show The Daily SearchCast (via podcast) op WebmasterRadio.fm heb ik zijn visie (die ik met hem deel) vaker gehoord, maar het blijft een interessante materie. In feite behandelt deze pionier op het gebied van Search de toekomst van Search. Waar gaat het heen?

Organic Search in de huidige vorm is voor mensen gemaakt die onbekend zijn met Search. Je typt een woord in en er verschijnen zoekresultaten gerangschikt op relevantie volgens een algoritme. Het probleem dat hier ontstaat is dat er vanuit een zoekopdracht van 2 of 3 woorden (meest voorkomend) niet kan worden bepaald wat men precies zoekt. Hier komt Contextual Search (of clustering) kijken.

Contextual Search probeert (d.m.v. query refinement) uit de zoektermen te halen in welke context het kan worden geplaatst. Op basis daarvan worden er suggesties gedaan wat de zoeker zou kunnen bedoelen. Het uitgebreid analyseren van heel veel web data kan in beperkte mate de context van de zoekopdracht inzichtelijk maken. Dat is echter een compleet andere benadering dan Natural Language Search, die overigens niet nieuw is.

contextual search clustyZoekmachines als Clusty en Ask zijn hier al actief mee bezig, maar ook Google test met ‘bedoelde je dit…‘ links tussen de zoekresultaten. Zoals Danny Sullivan beschrijft, zijn er al vele initiatieven geweest, maar geen van alle echt succesvol.

Is Organic Search overgewaardeerd? Ik denk het niet. Het zoeken zoals we het nu kennen is echter het prille begin van Search. De komende jaren gaat er denk ik nog veel veranderen in de wereld van Organic Search, met name op het gebied van contextual search (clustering) en query refinement, maar het is inderdaad een uitdaging om dit niet ten koste te laten gaan van de gebruiksvriendelijheid. Er is nog een hoop werk te doen!