logo-checkitRalph Ruyters heeft in samenwerking met zoekmachine marketing bureau Checkit een onderzoek gedaan naar de online vindbaarheid van de top 100 adverteerders in Nederland.

Als onderdeel van de master Bedrijfscommunicatie en Digitale Media aan de Universiteit van Tilburg heeft Ralph in zijn onderzoek Top 100 online vindbaarheid aangetoond dat 68% van de top 100 adverteerders in Nederland slecht vindbaar is in zoekmachines.

De positie in de Vindbaarheid Top 100 is bepaald aan de hand van 11 elk even zwaar wegende parameters, te weten: Titel, Meta tag description, Meta tag keywords, Frames, H1, Content >150 woorden, Content Flash, Aantal pagina’s geindexeerd, Pagerank, Aantal inkomende links.

Deze zijn allemaal op 4 pagina’s van ieder domein gecheckt, en allemaal synchroon binnen de branche-categorie. Dus alle adverteerders in de branche telecom zijn bijvoorbeeld getest op de ‘homepage’, ‘belangrijkste abonnementen pagina’, ‘de aanbiedingen pagina’, en de ‘persberichtenpagina’. Zo is, samen met nog een aantal factoren, op een gegeven moment een ‘between subjects’ meting mogelijk.

Op basis van dit resultaat mag je concluderen dat het merendeel van de onderzochte sites onvoldoende is ingericht (geoptimaliseerd) om goed vindbaar te zijn bij zoekmachines. Het ontwikkelen en toepassen van een effectieve zoekmachine marketing strategie zou deze websites veel extra kwalitatieve bezoekers, en daarmee meer omzet kunnen opleveren.

Zie de categorie onderzoek op dit zoekmachine marketing weblog voor meer onderzoek over zoekmachines en zoekmachine marketing.