google_adwords_logo_smallOp www.sempunch.com staat een interessante post over 7 misvattingen over Google AdWords. Een vrije vertaling inclusief een achtste misvatting:

  1. Je kunt de slechte CTR geschiedenis van een keyword veranderen door het in een andere advertentiegroep te plaatsen
  2. Als de CTR van de advertentietekst verbetert, dan verbetert ook de ranking
  3. Keyword insertie verhoogt de relevantie van de advertentie
  4. Als je bij nieuwe keywords een hoge maximum cpc instelt, stijgt de CTR geschiedenis van de keywords en daalt de minimum cpc
  5. In een advertentiegroep is de advertentievariant met de hoogste CTR de beste
  6. Bij het wijzigen van de bestemmings url, worden de advertentiegroep en de keywords opnieuw herzien
  7. Je kunt zorgeloos oneindig veel keywords in een account plaatsen
  8. Als enige adverteerder op een keyword betaal je automatisch € 0,01 cpc

1. Je kunt de slechte CTR geschiedenis van een keyword veranderen door het in een andere advertentiegroep te plaatsen

Google slaat de CTR geschiedenis van keywords op account niveau op. Dat betekent dat het verplaatsen van keywords naar een andere advertentiegroep geen invloed heeft op de CTR geschiedenis.

Ook het verwijderen van keywords in advertentiegroep A en het aanmaken van dezelfde keywords in advretentiegroep B heeft geen effect op de CTR geschiedenis van de betreffende keywords.

2. Als de CTR van de advertentietekst verbetert, dan verbetert ook de ranking

De ranking of positie van aan advertentie wordt bepaald door CTR geschiedenis van de keywords, de ingestelde maximum cpc en een ‘black box’ variabele.

De CTR van de advertentie wordt gebruikt om te kiezen welke advertentievariant er wordt getoond. Als de CTR van een advertentie verbetert, zullen er meer gebruikers op de advertentie klikken. Indirect zorgt dit dus voor een beter CTR op keyword niveau.

3. Keyword insertie verhoogt de relevantie van de advertentie

Het dynamisch invoegen van de keywords in de advertentie verhoogd de relevantie van de advertentietekst niet. Het keyword kan via de code {KeyWord:Backup Keyword} in de advertentie (titel en advertentieregels) worden geïntegreerd.

Waar het nu om gaat is de creativiteit van de adverteerder betreffende het dynamisch implementeren van het keyword in de advertentie. Belangrijk is de relevantie van de andere woorden in de advertentie in relatie tot het keyword dat wordt geïntegreerd.

4. Als je bij nieuwe keywords een hoge maximum cpc instelt, stijgt de CTR geschiedenis van de keywords en daalt de minimum cpc

Wie kent deze ‘truc’ niet? Bij het lanceren van nieuwe keywords stel je een hoge maximum cpc in en de keywords krijgen een hoge Click Through Rate. Verlaag later de maximum cpc en de positie van de advertentie blijft goed vanwege de goede CTR geschiedenis van de keywords. Dit werkt niet!

Google berekent een positie-afhankelijke CTR, in andere woorden Google normaliseert CTR data voor elke positie (ranking). Dit houdt in dat Google bij elke positie verwachtingen heeft voor de Click Trough Rate. Google vergelijkt de CTR van de advertentie vervolgens met de verwachte CTR. Hoe zijn deze verwachtingen berekend?

Waarschijnlijk berekent Google een gemiddelde CTR over het gehele netwerk voor elk keyword op elke positie, maar dit is slechts een gok. Als de advertentie beter presteert dan de gemiddelde (verwachte) CTR, dan presteert de advertentie beter dan de relatieve concurrentie, want er worden lagere cpc’s gerealiseerd tegen hetzelfde gegenereerde verkeer.

5. In een advertentiegroep is de advertentievariant met de hoogste CTR de beste

Als Google voor advertentievariant A een hogere CTR meet dan voor advertentievariant B, dan wordt advertentie A in het algemeen als beste gezien. Dit is echter niet altijd het geval.

Stel dat advertentie A een CTR heeft van 2% terwijl advetentie B een CTR van 1,5% heeft. Beide advertenties zijn gelanceerd op hetzelfde moment. Ik heb dergelijke advertenties gezien waarbij advertentie B toch vaker werd getoond dan advertentie A.

Houd dus bij het beoordelen van de prestatie van meerdere advertentievarianten rekening met de mate waarin een advertentie wordt weergegeven.

6. Bij het wijzigen van de bestemmings url, worden de advertentiegroep en de keywords opnieuw herzien

Het is mogelijk dat een keyword (dat langer in een advertentiegroep staat) verkeer genereerd, terwijl het keyword bij het opnieuw invoeren ervan niet door het automatische review-proces zou komen.

Dit heeft te maken met het feit dat, nadat het keyword is ingekocht, de richtlijnen voor de Google betreffende de keywords is gewijzigd. Natuurlijk wil je niet dat deze keywords bij het wijzigen van de url van de advertentie weer opnieuw worden herzien. Gelukkig kan de keyword url worden aangepast zonder dat de keywords opnieuw door het automatische review-proces van Google moeten.

7. Je kunt zorgeloos oneindig veel keywords in een account plaatsen

Elke Google AdWords account heeft een limiet van 1 miljoen keywords. Elke advertentiegroep heeft een limiet van 2.000 keywords. Deze limiet is niet snel bereikt, maar met spellingsfouten en keywordvarianten gaat het hard.

Kijk echter uit met plaatsen van heel veel keywords, omdat er veel keywords bij kunnen zitten die niet eens een vertoning realiseren. Dit zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor de ranking van de advertentie.

8. Als enige adverteerder op een keyword betaal je automatisch € 0,01

Dit is niet het geval aangezien elk zoekwoord een individueel minimum bod heeft dat gerelateerd is aan hoe succesvol dit zoekwoord is in een specifieke account van een adverteerder. Dit wordt bepaald door de AdWords Quality score.

Zie de categorie handleiding op dit zoekmachine marketing weblog voor meer handleidingen over zoekmachines en zoekmachine marketing.