Google Panda update

De Google Panda update is “live” in Nederland vanaf 12 augustus 2011.

De Google Panda update, of eigenlijk het Panda algoritme, houdt de internationale SEO gemoederen sindsdien bezig.

Maar wat is Google Panda eigenlijk?

De laatste (bekende) Google Panda update vond plaats op: 17 juli 2015.

Google gaf aan dat het tot meerdere maanden kan duren en bevestigd 2,5 maand later dat het nog steeds uitgerold wordt.

Dat maakt het alleen wel lastig om het effect ervan te meten, zo geeft ook Searchmetrics aan.

En zo kan het eruitzien als je “geraakt” wordt door het Panda algoritme:

Update:
Google maakt vanaf medio 2013 niet meer bekend wanneer er een Panda update heeft plaatsgevonden (uitzondering: 20 mei, 25 september 2014 en 17 juli 2015 werden grotere update bekendgemaakt).

(Bekijk hieronder alle bekende Google Panda update datums)

Wat is de Google Panda update?

Laten we allereerst duidelijk stellen wat de Google Panda update is (en wat het niet is). Ik vat het samen als:

Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van zoekmachine Google. Het doel is de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit.

Misverstand: algoritme update vs. ranking factor

Men praat continu over de Google Panda update. Dit suggereert dat het gaat om een update van het bestaande Google algoritme.

Dit is onjuist.

Google Panda = ranking factor

Google Panda is een uitbreiding op bestaande algoritmes. Het is één van de vele factoren die de zoekmachine meeweegt in het rangschikken van haar zoekresultaten.

(Google noemt deze factoren ‘Signals’. Zie ook mijn handleiding “Hoe werkt Google?“)

Vergelijk het met bijvoorbeeld het PageRank algoritme. Dit is ook een formule die bepaalt hoe “belangrijk” een pagina is, maar het is slechts één van de vele ranking factoren.

Om het PageRank voorbeeld door te trekken: zie het alsof elke website een “PandaRank” score krijgt.

(Zie ook mijn Google PageRank handleiding)

Geen penalty

Er wordt ook soms gedacht dat Google Panda een ‘penalty’ is. Ook dat is onjuist.

Een penalty is namelijk altijd een handmatige actie door het Google webspam team.

De Google Panda update is een uitbreiding op de bestaande formules, algoritmes genoemd. Google Panda is wiskunde, geen penalty.

Panda treft hele site

Het Google Panda algoritme identificeert automatisch pagina’s van lage kwaliteit.

Als jouw site te veel pagina’s van lage kwaliteit heeft, dan wordt de hele website gemarkeerd. Als “Food for Panda” zeg maar 🙂

Betere pagina’s maken nog steeds kans

Ondanks dat je hele site getroffen wordt door de Google Panda update, betekent dit niet dat de hele site verwijderd wordt uit de Google index.

Alleen de betere pagina’s maken nog kans om topposities te verkrijgen in Google’s zoekresultaten.

Panda update nu realtime

Een belangrijke eigenschap van de eerste Google Panda algoritme updates was dat de aanpassing “handmatig” plaatsvond.

Laat ik dat even uitleggen.

Google algoritme berekeningen

Het Google algoritme is dus in feite een zeer complexe wiskundige formule. Er vinden continu berekeningen plaats.

Google maakt onderscheid in aanpassingen (= berekeningen) de continu worden doorgevoerd en berekening die niet doorlopend worden uitgevoerd. (Google doet per jaar +/- 500 aanpassingen aan het algoritme)

De niet-doorlopende berekeningen noemt Google “handmatige” aanpassingen. De Google Panda update was eerst ook zo’n “handmatige” aanpassing.

Het Panda Algoritme is volgens Google al vanaf 2012 “more integrated into our pipelines” (bron).

Dit geeft aan dat Google het Panda algoritme vanaf 2012 meer is gaan integreren in de continue berekeningen: het core algoritme.

Maar pas begin 2016 komen de bevestigingen van Google naar buiten waarin ze aangeven dat Google Panda nu echt onderdeel is van het core algoritme.

Datum Google Panda updates bekend

Google communiceerde tot medio 2013 open over de data waarop de Google Panda updates (= berekeningen) plaatsvonden.

Maar inmiddels is het Panda algoritme geïntegreerd in het totale algoritme, aldus Google:

“I don’t expect us to tweet about or confirm current or future Panda updates because they’ll be incorporated into our indexing process and thus be more gradual.???

De Google Panda update is op de volgende data uitgevoerd:

2011

  • 24 februari 2011 (alleen Verenigde staten)
  • 11 april 2011 (alle Engelstalige indexes)
  • 10 mei 2011
  • 16 juni 2011
  • 23 juli 2011 (kleine update)
  • 12 augustus 2011 (Wereldwijd, incl. Nederland! (behalve Chinees, Japans & Koreaans))
  • 28 september 2011
  • 19 oktober 2011
  • 18 november 2011

2012

  • Rond 18 januari 2012
  • Februari 2012
  • 23 maart 2012
  • 19 april 2012
  • 27 april 2012
  • 8 juni 2012 (impact: 1% zoekopdrachten)
  • 25 juni 2012 (impact: 1% zoekopdrachten wereldwijd)
  • 25 juli 2012 (impact: 1% zoekopdrachten)
  • 19 augustus 2012
  • 18 september 2012
  • 27 september 2012
  • 5 november 2012
  • 21 november 2012
  • 21 december 2012

2013

  • 22 januari 2013
  • 15 maart 2013
  • 18 juli 2013

2014

  • 20 mei 2014
  • 25 september 2014

2015

  • 17 juli 2015

Update (maart 2013)
Google heeft aangegeven dat ze niet meer zullen aangeven op welke datums er een Panda update plaatsvindt.

Daarnaast hebben ze aangegeven dat de Panda updates over een langere periode, meerdere weken, uitgerold gaan worden.

Meer uitleg hierover geeft Google’s Matt Cutts in deze video:

“Beïnvloedt 6-9% zoekopdrachten”

Google gaf aan dat deze wereldwijde uitrol van Google Panda van invloed is op 6 tot 9% van alle zoekopdrachten.

De eerste Google Panda update, 24 februari 2011 in de VS, had invloed op 12% van alle zoekopdrachten.

Definitie “website van hoge kwaliteit”

Google spreekt over “websites van hoge kwaliteit”. Maar hoe bepaalt Google of een website van hoge kwaliteit is?

Google heeft hiervoor +/- 20 vragen, tevens richtlijnen, opgesteld. Lees ze op het blog van Google “Over kwaliteit gesproken